מבזקים

ראש הממשלה ורעייתו השתתפו בחגיגות העצמאות לארה"ב בבית השגריר

תוכן עניינים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו השתתפו הערב באירוע יום העצמאות של ארה"ב בבית השגריר האמריקני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "השגריר פרידמן וגב' פרידמן, דייוויד, תמי, שרה ואני כל כך שמחים להיות איתכם ועם כל האורחים הנכבדים שנמצאים כאן. אני חייב לומר לך, דייוויד, העברית שלך טובה מאוד. אתה חגגת בר מצווה בישראל. אני חגגתי בר מצווה באמריקה. תעתועי הגורל.

אבל זה יום גדול, ואני רוצה לומר קודם כל – יום הולדת שמח ארצות הברית. היום הוא חגיגה של חירות ועצמאות, זוהי חגיגה של המדינה המדהימה הזאת, ארצות הברית של אמריקה.

שלוש שנים לפני עצמאותה של אמריקה, "בני החירות" התקבצו בנמל בוסטון. הם עלו על אניות גדולות והשליכו שקיקי תה לים. העיקרון למענו הם לחמו, "אין מיסוי ללא ייצוג", שינה את העולם. ובכן, אתם יודעים שאני מאמין במיסוי מוגבל עם ייצוג. אבל הרעיון הגדול הזה שנתן ביטוי לכל פילוסופיות הנאורות והאידיאלים עתיקי היומין של החירות שנולדו במדינה הזאת, הוא שאיחד את ארצות הברית וב-4 ביולי 1776, ארצות הברית נולדה. אומה שנהגה על בסיס רעיון החירות וההנחה שכל האנשים – מאוחר יותר הוסיפו גם כל הנשים – נולדו שווים.

כעבור 200 שנה בדיוק, ב-4 ביולי 1976, קיבלתי את הבשורה הנוראה שאחי יוני נהרג במהלך שחרור בני הערובה שהוחזקו באנטבה. זה היה הרגע הקשה ביותר בחיי, בחיי אחי, ויותר מכל, בחייהם של הוריי. תמיד זכרתי את הנופלים במערכות ישראל, את היגון המלווה את הוריהם של גיבורינו הצעירים, כמו הדר גולדין ואורון שאול – ואנו מחויבים להביא אותם הביתה, ואנו נביא אותם הביתה.

שתי מאות מפרידות בין ה-4 ביולי 1776 וה-4 ביולי 1976 אבל עבורי, הם מאוחדים ע"י אידיאל משותף – המאבק לחירות. אני נזכר בהקבלה הזאת בכל שנה ביום זה. ישראל ואמריקה הן שני מגדלורים של חירות המגנים על הציוויליזציה המשותפת שלנו.

היום ניצבתי על ספינה גדולה נוספת, ספינה גדולה של חירות. גדולה זה בלשון המעטה. היא ענקית, לא רק באורך אלא גם בנפח. נושאת המטוסים ג'ורג' וו.בוש, נושאת מטוסים אדירה העוגנת על חופי חיפה. זוהי פיסה משייטת של אמריקה. זהו אי משייט שמסייע להוביל את המאבק נגד דאע"ש. אמרתי לחברי הצוות לפני כמה שעות שגם ישראל היא נושאת מטוסים, היא נושאת את מטוסי הציוויליזציה המערבית, ציוויליזציית החירות.

שתי הדמוקרטיות שלנו מעלות על נס את הבחירה החופשית והכבוד לכל אדם באשר הוא. שני עמינו הם עמים שוחרי שלום, שלא מחפשים לא מלחמה ולא כיבושים. אבל אנו יודעים, דייויד, כפי שאמרת, שכדי שהשלום יחזיק מעמד, אנו חייבים להיות מוכנים להגן עליו ואנו חייבים להיות מוכנים להגן על עצמנו מול אלה החותרים להשמידנו.

בסופו של דבר, מה שמגן על ביטחוננו זה לא אותם מטוסים וספינות מרהיבים, אלא הרוח של עמינו, העשויה ללא חת, וצדקת דרכנו. התרשמתי עמוקות, וכך גם שרה, כשעמדנו שם. וודאי ראית זאת, דייויד, ראית את השותפות הגדולה בין הצוות האמריקני, המפקדים, הטייסים וחברי הצוות לבין מקביליהם הישראלים. אפשר היה לראות ידידות אמיתית, ידידות אישית אמיתית שהיא תולדה של אותם ערכים משותפים והקשר הזה בינינו בא לידי ביטוי כה מובהק במהלך ביקורו ההיסטורי של הנשיא טראמפ בישראל.

הנשיא טראמפ היה הנשיא הראשון שבחר להגיע לישראל בנסיעתו הראשונה מחוץ לארה"ב. אנו תמיד נזכור זאת. נאומו במוזיאון ישראל הותיר חותם בל יימחה. דיברתי עם ישראלים רבים והם אמרו שהם כל כך נפעמו מהנאום, מרוח הידידות, רוח הסולידריות שהנשיא הביע כלפי ישראל. כולנו התרגשנו מכך. וכשהנשיא היה לנשיא המכהן הראשון שמבקר בכותל המערבי וכשהוא נגע באותן אבנים, הוא נגע בלבנו. כך גם הגברת הראשונה מלאניה וכך גם ג'ארד ואיוונקה.

אני מבקש לנצל הזדמנות זאת כדי לומר שאני מחויב ותמיד אהיה מחויב לתת לכל יהודי את ההרגשה שהוא בבית בישראל, כולל בכותל. כל מה שצריך זה סבלנות ואורך נשימה.

סבלנות, אורך נשימה ואומץ לב הם שאפיינו את אבותיה המייסדים של אמריקה. לאחרונה קראתי ביוגרפיה מדהימה של ג'ורג' וושינגטון. איזה מנהיג הוא היה. מעולם לא ידעתי שבשיא מאבקו נגד האימפריה הבריטית, המספר המקסימלי של כוחות שג'ורג' וושינגטון פיקד עליהם היה 18,000. זה הכל. אתם יכולים לתאר לעצמכם כמה עוצמה וכמה אומץ לב היו לאיש הזה, וזה מייצג את רוחה של אמריקה מאז. ה-4 ביולי הוא חגיגה של ניצחון הערכים האמריקניים – ניצחון החירות, ניצחון העצמאות, ניצחון התקווה.

היום אנו נשבעים אמונים מחדש לניצחון, ניצחון על הברבריות, ניצחון על הטרור, ניצחון על העריצות. שתי האומות שלנו ניצבות כתף אל כתף, כפי שעשינו אינספור פעמים בעבר, במאבקנו הנאצל למען החירות.

אלוהים יברך את ישראל. אלוהים יברך את ארצות הברית של אמריקה. יום עצמאות שמח, אמריקה".

 

מאת: בן ציון עטיה
מאת: בן ציון עטיה

 

צילום: קובי גדעון, לע"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: