מבזקים

האם צה״ל משתף פעולה עם השמאל הקיצוני?

תוכן עניינים

האם מפקדו של אלאור אזריה, מג״ד  נחשון, מודה כי צה״ל משתף פעולה עם ארגוני השמאל הקיצוני? האם טובת תעאיוש וערביי יהודה ושומרון קודמת לביטחון תושבי המדינה? ואולי זו הסיבה שלא קיימת הרתעה מפני ביצוע פיגועים?

בעקבות מקרה אלאור אזריה איבדנו רבים מאזרחי המדינה ואנכי את האמונה. אמונה בשר הביטחון לשעבר בוגי יעלון. אמונה בשר הביטחון הנוכחי אביגדור ליברמן. אמונה בחלק ממפקדי צבא הגנה לישראל, מראש המטה הכללי בעצמו, עד למספר מפקדים בחטיבת כפיר, שנכשלו בניהול זירת הפיגוע בחברון, והם אחראים באופן אישי על כך שאלאור אזריה יושב היום אחרי סורג ובריח באשמה של הריגת מחבל.

לאחר שקראתי בעיון רב את הכתבה של אייל לוי במוסף סוכות של עיתון מעריב, על ראיון עם מפקדי הגדודים של חטיבת כפיר, האמון שלי פוחת עוד יותר, והחשש שלי מחוסר יכולת של הצבא להתמודד מול אויבים במספר חזיתות בזמן מלחמה, רק עולה .

לאור האמור לעיל', כתבתו של אייל לוי לא יצאה לאור ללא אישורם של דובר צה״ל והצנזורה הצבאית. ניתן להעריך כי הדברים של חלק מהמג״דים, משקפים את רוח ראש המטה הכללי ואת מפקדיו הבכירים. יתכן גם שזו דעתם של בכירי הנהגת המדינה, על דעתו של הבכיר בניהם.

כזכור, סרטונים שצילמו אנשי ארגון השמאל הקיצוני ״בצלם״ הם שהכניסו חייל צה״ל לכלא על הריגת מחבל והדליקו מאבק פנימי בתוך עם ישראל. מאבק שלא נרגע עד ימים אלו. היה מי שהיה שמנסה לייפות את הדברים ולהראות עד כמה צבא הגנה לישראל הוא צבא מוסרי אך מתברר שהצבא לא רק שמסתמך על הסרטים, הוא גם משתף פעולה עם אותם ארגוני שמאל קיצוני ואף פועל על פי מה שהם אומרים.

ואת זה אומר מפקד בכיר בצה״ל, סגן אלוף זיגדון, מפקד גדוד שמשון, גדודו של אלאור אזריה: ״הצבא התבגר בתחום התקשורת. הוא מתעד בכדי להציג את הדברים מנקודת מבטו. ארגונים כמו תעאיוש הם לא כאלה שאנחנו ממהרים לבעוט בהם. לא אומר שמחבקים, אבל יודעים להקשיב למה שהם אומרים, כי זה משהו שמכוון אותך״.

בואו נעצור רגע! אתם הבנתם את מה אמר המג"ד?

בתחילה הוא אמר שצה״ל מתעד ומצד שני טען שצה״ל מקשיב ומתכוון על פי מה שארגוני שמאל קיצוני אומרים. אני כבר לא יודע מה יותר חמור. זה שאתה מודה שאתה לא מסוגל לתעד את עצמך ואתה מסתמך על תיעוד של ארגוני שמאל קיצוני, או  עצם שיתוף הפעולה של צה״ל עם ארגוני שמאל קיצוני שכל מטרתם היא פגיעה במדינת ישראל ובצבא הגנה לישראל.

בשנת 2000 עדכן המטה הכללי של צה״ל את  הקוד האתי של צה"ל בשם ״רוח צה״ל״. בין הערכים הקבועים בקוד ניתן למצוא ערכים מאוד חשובים בהם: דבקות במשימה וחתירה לניצחון – החייל יילחם ויפעל באומץ לב נוכח כל הסכנות והמכשולים שבפניו, וידבק במשימתו בנחישות ובתבונה, עד כדי חירוף הנפש.
כנראה שסא״ל כהן קצת שכח אותם. שימו לב לדבריו: ״אני יודע שבתקופת החגים יש עליה במוטיבציה לעשות פיגועים, ואם אני אכנס לאיזה מרחב ואעשה בו סריקות שהן לא לצורך, זה יכול להיות טריגר להסלמה ואני רוצה לייצר יציבות״.

יציבות הוא אמר. הוא התכוון לשקט, להכלה, לטמון את בראש בחול. לא לראות ולא לשמוע ואם לא ניכנס להפריע להם. לאלו שמתכננים פיגועים ואוגרים נשק. אם לא נפריע להם אז יהיה לנו שקט והם לא יבצעו פיגועים.

זו בדיוק אותה מדינות הכלה של ראש הממשלה, שקט יענה בשקט. כל עוד החמאס לא יורה עלינו, ניתן לו שקט. ניתן לו להתאמן ולהתחמש  ולהמשיך כל הזמן לאיים. אם ירו עלינו, אז נגיב, נשמיד ונהרוס. אותו הדבר קורה בלבנון מול החיזבאללה .שני ארגוני טרור אלו התעצמו פי כמה, רק משום שראשי הממשלות הקודמים וזה הנוכחי, לא סיימו את משימתם כהלכה ואפשרו למצב הזה להתקיים.

אותו דבר עושה המג״ד כהן. בכדי שלא יהיו בעיות, בכדי שיהיה שקט, לא פועלים בכל הגזרות .לדעתי זה דבר לא בריא ולא נכון לעשות. רבים ממפקדי הצבא בעבר לא היו נותנים יד לדבר כזה. דברים אלו הם בניגוד מוחלט לערכים של דבקות במשימה וחתירה לניצחון, עד כדי חירוף נפש .
חשש נוסף מהתלקחות השטח ודרך מחשבתו של סא״ל כהן, ובמיוחד היחס שלו כלפי נשים מחבלות, מופיע בדבריו אלו:
״באחד האירועים בצומת הגוש, הגיע מחבלת וחייל השתלט עליה. אתה יודע מה המשמעות של ירי על אישה? זה עובר בכל הרשתות הפלשתיניות, השטח יכול להתלקח בשניות״. אני פשוט קורא שוב ושוב את המילים הללו ומסרב להאמין שאלו נאמרים על ידי מפקד בכיר שצה״ל שאחראי לחיי פקודיו ואזרחי המדינה, המתגוררים באזור שהוא פועל .

הוא חושש מהתלקחות השטח ולכן נותן הוראות לחייליו, או לפחות כך מצפה מהם, שהם ישתלטו על מחבלת אישה בידיהם או אני לא יודע באיזה דרך, מחבלת שיכולה לשאת על גופה מטען חבלה, שלא ירו בה ויחסלו אותה, רק משום הפחד שהשטח יתקלח.

עד לאן הגענו?

״אין מרכיבים זרים בשיקול הדעת״, מוסיף סא״ל מלכה. ״החייל יודע מהן ההוראות, כי המפקדים הגדירו בתדריך לפני כן מהן הסכנות ואיך צריך לפעול. הוא יודע שאם זו נערה בת 14 עם סכין, המצב המבצעי הרצוי הוא שבסוף היא תהיה כפותה והסכין יהיה מונח לידה. ואם זה מחבל בן 18 שרץ עם סכין, אז המצב הרצוי הוא נטרול בירי״.

שימו לב טוב לדברים .בדבריו אלו הוא לא מייצר הרתעה .להיפך .הוא מעודד שעוד ועוד נשים מחבלות יצאו לבצע פיגועים ולנסות לרצוח חיילים ואזרחים בעוד שהן יודעות שהן עוד יצאו מהפיגוע בחיים. ושימו לב לדבריו לגבי מחבל גבר, ״נטרול בירי״. למעשה בדבריו הבאים אנו מבינים בדיוק את המושג ההזוי שהומצא בשנים האחרונות, נטרול בירי/מחבל מנוטרל .
אם חשבתם שמתכוונים לחיסולו/ להריגתו  של המחבל, אז יש לכם טעות .

עוד מדבריו של סא״ל כהן: ״אחד הדברים הראשונים שצריך לעשות ברגע שנטרלנו מחבל זה לבודד את היורה וכמה שיותר מהר לפנות אותו לטיפול רפואי״.

לא להאמין .לפנות מחבל לקבלת טיפול רפואי .מה עובר על צבא הגנה לישראל? במשפט זה ניתן להבין במדויק מה הכוונה במילה נטרול. זה ברור לא הריגה/חיסול .זה יותר לכיוון של תפיסה/ פציעה של המחבל היורה במטרה לרצוח אזרחים/חיילים, בכדי שאחר כך מייד ירוצו בכדי להעניק למחבל טיפול רפואי בכדי להציל את חייו. דינו של כל מחבל שמגיע עם סכין או נשק חם לבצע פיגוע, באם הוא גבר ובאם הוא אישה, בכל גיל, צריך להיות אחד: מוות.

ראש המטה הכללי לשעבר רא״ל רפאל איתן ז״ל בטח היה מתהפך בקברו לו היה שומע דברים אלו של מפקדי צה"ל.
ועל כך, אמר רפאל איתן :"אם יש מודיעין טוב, הולכים בחוליות בשקט בלילה לכל מקום והורגים אותם במיטות" (בראיון אצל דן מרגלית כאשר נשאל מה לעשות למחבלים)/ בתקופת רפול מחבלים לא היו נשארים בחיים בהיתקלות עם כוחות צה״ל. הם היו מחוסלים. לא מנוטרלים. בכדי שלא ירוצו לטפל בהם.

שוב תורם כאן סא״ל כהן את ההיפך הגמור מהרתעה .יש סיכוי שהמחבל היורה יישאר בחיים, יטופל בבתי החולים הישראלים, יכנס לכלא, הוא ומשפחתו ייהנו ממימון כספי נכבד, ועוד ישנה אפשרות שיצא לחופשי באחת העסקאות הבאות

אבסורד נוסף זה גם הניסיון להסביר מדוע ״אפקט אלאור אזריה״ אותו אנו מכירים, בו חיילים מפחדים לפתוח באש, או מפחדים לחסל מחבלים, רק בגלל הפחד שהם ישפטו וישלחו לכלא, אינו קיים. ״אני אומר לך בראייה גדודית, ובטח גם חבריי המג״דים מרגישים ככה, שאין חייל שחודש לבצע ירי״, מבטיח סא״ל זיגדון. ״הוכחנו את זה מספרית לפי חקירות מצ״ח. לא נפתחו חקירות מאז״. אז אני רוצה להזכיר לסא״ל זיגדון כמה אירועים שבהם מצ"ח פתחה בחקירה, לאחר הפיגוע בחברון :ב- 20.10.16 ביצעו לוחמי גדוד 50 של הנח״ל בחברון מעצר מבוקש החשוד בפעילות טרור. במהלך המעצר אזקו הלוחמים את המחבל, אלא שהוא הצליח להשתחרר מהאזיקון והכה באגרוף בפניו של מפקד הפלוגה. שישה לוחמים השתלטו מחדש על המבוקש ותועדו בסרטון כשהם, לכאורה, מכים אותו. המחבל נפגע באורח קל בלבד.

שימו לב. מחבל חיי, גם עם הוא לכאורה מנוטרל וכפות, יכול להוות איום ועדיין להצליח לפגוע .והחיילים עוד הגנו על חיי מפקדם בידיהם ולא חיסלו את המחבל במקום, ועל כך נעצרו. החיילים הורשעו בעברית חריגה מסמכות בגין הפעלת כוח מעבר לנדרש והם נשלחו ל 42 ימי מאסר בפועל.

והיו מקרים בהן בכלל לא נפתחה חקירת מצ״ח. סא״ל אורי לוי, מג״ד גדוד נצח יהודה לשעבר, חטיבת כפיר, בראיון לכבוד סיום תפקיד למקור ראשון :"באירוע ירי אחר זכה אחד מחייליו של לוי דווקא בחקירת מצ"ח. זה קרה באוגוסט, סמוך לעפרה, כשפלסטיני לא חמוש רץ לעבר פילבוקס – עמדה מאוישת בחיילי הגדוד. החיילים שסברו באופן הגיוני כי הוא בא לפגע, ירו לעברו והרגו אותו. יש תחושה של ציד מכשפות? מחפשים את מי שיורה?

"אני לא מרגיש את זה. זה חייל שקול ומקצועי, הוא לא היה יכול לדמיין שזה אדם חף מפשע, כי הוא היה במקום שאסור לו להיות. מעולם לא קרה שפלסטיני נכנס לתווך של הגדר התלתלית שמקיפה את הפילבוקס. הייתה התראה, סמל המחלקה פעל היטב עם יוזמה ונחישות, אבל כשהפלסטיני יצא מתחומי הפילבוקס הוא היה צריך לעצור. זו הייתה טעות מקצועית, לא ערכית. מתחקרים, לומדים, וממשיכים הלאה". אותו כלל היה צריך להיות מיושם במקרה של אלאור אזריה.

אם הייתה טעות מצידו של אלאור, זו הייתה טעות מקצועית נטו, וכך הסיפור היה צריך להסתיים. תחקיר צבאי סודי מלא, הפקת מסקנות, ויישומם בשטח, לא שליחת חייל לכלא על ירי במחבל, אז לתת תירוץ שחיילים לא מפחדים לירות משום לא פותחים חקירות מצ״ח זה לא בדיוק דבר מדויק כי חיילים באמת חששו לירות, ולפי הדברים שנאמרים בכתבה, מחבלת נוטרלה ללא שירו עליה, אבל לה רק היא.

סא״ל זיגדון ממשיך ;״לפני שבוע עצרנו חולייה שזרקה בקבוקי תבערה על ציר ישראלי. הוראות הפתיחה שוב אפשרו ירי, אבל גם פה הייתה פעולה מדויקת של לוחמים שזיהו, תצפתו, סגרו מעגל וסיימו מבלי להשתמש ברובה״. אותי מעניין מאוד איך החיילים תפסו את המחבלים? עם מקלות, בידיים, איך ?

אך יתכן שהסיבה שלא ירו וחיסלו את החוליה וחיילים אחרים מפחדים לירות נעוצה בידיעה שפורסמה ב 360, ב 3/7/17 על ידי יוחאי עופר .״אחרי חצי שנת פעילות, בצה"ל נערכים להגדיל את היחידה הארצית לחקירות מבצעיות (יאל"מ) – גוף של המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) שפועל מתחילת 2017 ושתפקידו לחקור אירועים מבצעיים בלבד.ליחידה יתווספו שלושה תקנים חדשים של אנשי קבע, ובמצ"ח אומרים שמדובר במסר מצד מפקדי הצבא בנוגע לחשיבות היחידה.

עם זאת, לוחמים שנחקרו ביחידה כבר הספיקו להתלונן על אגרסיביות יתר מצד החוקרים״. ברגע שאלאור אזריה נעצר, הורשע והוכנס לכלא והוכנסה לפעילות יחידת יאל"מ בתוך הצבא תם עידן התחקירים המבצעיים החסויים, בהם יכלו החיילים לומר את כל אשר על ליבם, לתאר את כל האירועים כפי שבאמת התרחשו, תוך ידיעה ברורה שכל מה שהם יאמרו יישאר בתוך התחקיר המבצעי החסוי, ולא ישמש כנגדם בהמשך. וזה ההפסד הגדול של צבא הגנה לישראל ושל המדינה כולה   בכך שלא נוכל ללמוד מטעויות מבצעיות  אלו ולא נוכל לתקנם בכדי שלא יתרחשו שוב.

וכאן לא מסיימת דריסת הרגל של אותם ארגוני שמאל קיצוני בצה״ל. "לוחמים באחת הפלוגות בגדוד טענו נגד ארגון "שוברים שתיקה" שהוא היה מעורב בחקירה שנפתחה, כפי שפורסם באפליקציית החדשות 360. חקירה נפתחה ביחידה החדשה לחקירות מבצעיות, רבים נעצרו". ויש לחיילים ממה לחשוש משום שאותה יחידה הייתה אחראית לשליחתם למאסר של שלושת הלוחמים אותם הזכרתי קודם.

היום כל חייל וכל קצין בצבא נדרש שיהיה לידו עורך דין צמוד, ובמקרה של אלאור אזריה זה לא עזר, והוא צריך לחשוב כל הזמן איך הוא לא מסתבך , חוזר הביתה בשלום, גם אם זה אומר לא לבצע את המשימה עד סופה, ובמקרה הכי גרוע לברוח מזירת פיגוע בכדי לא להסתבך, גם אם היו חמושים בנשק .וזה המחיר אותו אנו משלמים עד היום בגלל אותו הפליגו  בחברון, שבסופו נשלח חייל מצטיין בצה״ל לכלא .

אבל יש נקודה נוספת שממש צריכה מזמן להדליק נורות הזהרה אדומות בקרב הנהגת המדינה ואפילו בקרב אזרחי המדינה הקובעים את הרכב חברי כנסת ישראל על ידי הצבעתם ביום הבוחר .העניין הוא חדירה הולכת וגדלה של ארגוני שמאל לתוך הצבא , ושיתוף הפעולה איתם, כפי שהבאתי בתחילת דבריי וממשיכים עם דברים אלו. סא״ל כהן: ״אצלנו יזמנו קורס של התרבות הפלסטינית. ממש למדנו על כבוד האישה וכבוד האב, ובמי מותר לגעת ובמי לא. בסוף שאתה מוציא חייל עם כל הכלים לשטח, הדיוק יותר גדול״.

תסלח לי אדון כהן, איך להיות חייל, איך להיות לוחם, איך להיות אדם ומפקד טוב, לומדים קודם כל אצל משפחות ישראל, בבתי הספר בישראל, בבסיסי של צבא הגנה לישראל, בקורסי המפקדים בצה״ל על ידי מפקדים ישראלים ולא בקורסים על עם מומצא ולא קיים, ולא בקורסים שמעבירים עמותות וארגונים השמאל הקיצוני שפועלים ללא הפסקה בארץ ובחו״ל כנגד מדינת ישראל וצבא הגנה לישראל, ואתה עוד מממן אותם בכסף ,ומלמד את פקודיך מה זה כבוד האישה אצל הערבים.

על איזה כבוד אישה אתה מדבר? בחברה הערבים יש שרוצחים את האחיות שלהם, את הנשים שלהם, רק בשם כבוד המשפחה .ואתה צריך שבקורס ילמדו את חיילך במי לגעת ובמי לא לגעת. לאיזה מצב הגענו. חייל לוחם לומד כל זאת בהכשרתו כלוחם מיידי אנשינו ואסור בשום פנים ואופן שילמדו אותו דורשי רעתנו .זו שבירת מוחלטת של כללי התנהגות בצה"ל ולבטח לא לכך התכוונו ראשי המדינה בימי הקמת המדינה והקמת צבא הגנה לישראל.

בחודש מרץ השנה פורסם כי ״"שוברים שתיקה" העבירו למדינה עדויות על פשעי חיילים. הפרקליטות הגיעה למתווה מוסכם עם הארגון, שבמסגרתו נמסרו למדינה חומרים הנוגעים לטענות על מעשים פליליים שביצעו חיילים ב"צוק איתן". המטרה: לגרום למצ"ח לחקור את המקרים.

ולסיכום, נראה כי צבא הגנה לישראל משתף פעולה עם ארגוני שמאל קיצוני שפועלים כנגד המדינה והצבא, מקשיב להם, מתכוון על פיהם, שופט חיילים ושולח אותם לכלא, וכל זאת במקום לעצור אותם על פעילותם המחתרתית כנגד המדינה ואזרחיה. הגיע הזמן שהלך הרוח הזה ישתנה במהרה ויקומו מנהיגים ראויים שיובילו לכך, אחרת נראה פחות ופחות נערים שרוצים להתנדב לשירות קרבי בצה״ל, ופחות ופחות הורים שיהיו מוכנים שילדיהם ישרתו ביחידה קרבית, משום שאם המחיר בסופו של דבר הוא ישיבה בבית הסוהר, גם על טעות מקצועית, גבוה מדי וממש לא משתלם, וכמובן לא מעודד צעירים לפני גיוס לתרום את המקסימום אותו התכוונו לתרום לפני שכל הפארסה הזו התחילה.

כולי תקווה שהשינוי בוא יבוא במהרה בימינו.

 

מאת: רן לוי
הכותב הוא רס״ן במיל׳ נבחר ציבור ופעיל חברתי.

 

דבריו של סא"ל כהן בכתבה
דבריו של סא"ל כהן בכתבה
ראייה גדודית של המג"דים
ראייה גדודית של המג"דים
"יזמו קורס תרבות פלסטינית"
"יזמו קורס תרבות פלסטינית"
מתוך דבריו של סא"ל זיגדון בכתבה
מתוך דבריו של סא"ל זיגדון בכתבה

 

 

 

 

מתוך הכתבה משמר האריות
מתוך הכתבה משמר האריות

 

 

 

 

 

 

 

 

המג"דים בחטיבת כפיר צילום: אריאל בשור
המג"דים בחטיבת כפיר צילום: אריאל בשור
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: