מבזקים

תגלית נדירה: אבר ראיה ראשון מסוגו התגלה במאובן כבן 530 מיליון שנה

תוכן עניינים

מדענים חשפו את סימנים לאיבר הראיה העתיק ביותר בעולם בתוך מאובן בן לא פחות מ-530 מיליון שנים

גבריאל ודררו | כ' בכסלו תשע"ח | 8 בדצמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

שרידיו המאובנים של בעל חיים ימי שנחשף על ידי המדענים, כוללים ככל הנראה סימנים לעין פרימיטיבית, שקיימת במספר זנים שקיימים כיום כגון: דבורים, שפיריות ומינים שונים של סרטנים.

מאובן בן 530 מיליון שנים
מאובן בן 530 מיליון שנים

החוקרים הבחינו בתגלית הנדירה במהלך בחינת מאובן שמכונה טרילוביט שנחשף באסטוניה. הטרילוביטים, הם מין קדום שנחשב לאב הקדמון של הסרטנים והעכבישים, חיו באזורי החוף הרדודים עד לפני 251 מיליון שנים  בעיד הפליאוזואי. המין חדש שנחשף בידי חוקרים שייך למשפחת טרילוביטים ושמו שמידטיליוס ריתאה, ככל הנראה הראשון בשרשרת האבולוציונית בו נתגלה איבר דמוי עיין. מדענים חושבים שמדובר ככל הנראה באחד המינים הראשונים שהחזיקו בחוש ראייה כלשהו.

"המאובן הייחודי הזה חושף בפנינו כיצד בעלי חיים ראו את העולם לפני מאות מיליוני שנים,, אמר פרופסור אואן קלרקסון מאוניברסיטת אדינבורו, בכיר בצוות המדענים שביצע את המחקר.

"מדהים יותר, המאובן הוכיח כי המבנה והשימוש של העין המורכבת לא השתנה ממש בקרב יצורים מסויימים במשך מליוני שנים", הוסיך קלרקסון. המדענים סבורים כי הטרילוביטים ניחנו בחוש ראייה עלוב לעומת זה של יונקים מודרניים, אך הוא אשפר להם להתחמק מטורפים. בניגוד לעיניים של בעלי חיים מודרניים, הטרילוביטים חסרו את עדשת העין, זאת ככל הנראה משום שהעדשה התאפשרה רק לאחר שינויים מבניין בשריון העוטף את גופו של הטרילוביט.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: