מבזקים

אדם נרפא מאיידס בפעם השנייה בהיסטוריה

תוכן עניינים

לאחר המקרה הראשון שהדהים את הקהילה הרפואית ואת העולם כולו לפני 12 שנים, מקרה נוסף של חולה באיידס שהחלים לחלוטין בעקבות השתלת מח עצם שעבר. "לא חשבתי שתהיה תרופה בימי חיי"

גבריאל ודררו | כ"ח באדר א' תשע"ט | יום שלישי 5 במרץ 2019 | מערכת ישראל ניוז

 יש בני אדם שמערכת החיסון שלהם עמידה בפני הנגיף ויש כאלו שמחלימים לחלוטין, כמו האדם השני בהיסטוריה שנרפא ממחלת האיידס בעקבות השתלת מח עצם.

בשני המקרים, הטיפול שהוביל לשיפור המוחלט במצב החולים היה השתלת מח עצם, אלא שהיא בוצעה כדי לטפל בסרטן שבו הם חלו, ולא באיידס. טיפול בהשתלת מח עצם עבור חולי איידס לא יוכל להיות חלופת טיפול ריאלית עבור חולי HIV בעתיד הקרוב, ככל הנראה. זאת, משום שהשתלות מח עצם הן הליך רפואי מסובך ובעל תופעות לוואי קשות, בזמן שקיימים היום טיפולים תרופתיים יעילים ובטוחים מאוד שמרסנים ומפחיתים מאוד את רמת הפעילות של נגיף ה-HIV בגופם של החולים והנשאים.

רופאים וחוקרים מקווים שבעתיד הקרוב יפותח בהצלחה טיפול אחר שיצליח "לחמש" את גופם של חולי איידס בתאים חיסוניים, בדומה למה שקורה בעקבות השתלת מח עצם, ויהיה ישים יותר מהשתלת מח עצם מבלי להתפשר על סיכויי ההצלחה של הטיפול. החוקרים צפויים לפרסם את הדו"ח שלהם על המקרה היום בכתב העת Nature, ולהציג חלק מפרטי המקרה בכנס שיתקיים בסיאטל.

באופן רשמי, החוקרים מגדירים את המקרה הזה כ"הפוגה ארוכת טווח" במחלה, אולם רוב המומחים שהתראיינו בתקשורת לגבי המקרה הזה אמרו שמדובר בהחלמה מהמחלה, עם הסתייגות שגורסת שקשה להגדיר באופן מדוייק את המושג "החלמה" כאשר בינתיים ישנם רק שני מקרים ידועים של חולים שהבריאו.

החולה מלונדון והחולה מברלין: בשני המקרים, הטיפול שהוביל לשיפור המוחלט במצב החולים היה השתלת מח עצם, אלא שהיא בוצעה כדי לטפל בסרטן שבו הם חלו, ולא באיידס. טיפול בהשתלת מח עצם עבור חולי איידס לא יוכל להיות חלופת טיפול ריאלית עבור חולי HIV בעתיד הקרוב, ככל הנראה. זאת, משום שהשתלות מח עצם הן הליך רפואי מסובך ובעל תופעות לוואי קשות, בזמן שקיימים היום טיפולים תרופתיים יעילים ובטוחים מאוד שמרסנים ומפחיתים מאוד את רמת הפעילות של נגיף ה-HIV בגופם של החולים והנשאים.

רופאים וחוקרים מקווים שבעתיד הקרוב יפותח בהצלחה טיפול אחר שיצליח "לחמש" את גופם של חולי איידס בתאים חיסוניים, בדומה למה שקורה בעקבות השתלת מח עצם, ויהיה ישים יותר מהשתלת מח עצם מבלי להתפשר על סיכויי ההצלחה של הטיפול.

 

נגיף האיידס מבעד לעדשה מיקרוסקופית
נגיף האיידס מבעד לעדשה מיקרוסקופית
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: