מבזקים

זהות בלתי ברורה: חוק הלאום

תוכן עניינים

תופעה מעניינת שעדיין לא מוכרת בקרב הישראלים, כתובה בתעודות המעבר של אזרחי רמת הגולן ממוצא סורי, וגם לפלסטינים שמתגוררים במזרח ירושלים

מרח שופי | י"ח באדר ב' תשע"ט | יום שני 25 במרץ 2019 | מערכת ישראל ניוז

זהות בלתי ברורה שוללת בפועל לאזרח את זהותו האמתית. נשאלת השאלה, האם האזרח הוא סורי? או פלסטיני?. המדיניות של ישראל היא לתת אור אדום על זהותם של אזרחים שחיים תחת "כיבוש" ואשר סירבו לקבל את האזרחות הישראלית בכפייה.

לכן תושבי רמת הגולן ומזרח ירושלים הם בפועל מדורגים בנתח האוכלוסייה הישראלית כתושבים שאין להם זהות בכלל. ישראל אינה מכירה בזהות ה"אסלית" שלהם, אם היא הייתה סורית, או פלסטינית ולכן הם נקראים סוג "ת". בחתך החברה הישראלית – היהודית, הזהות שלהם בעיתית ונושאת וירוס שאף אחד לא מרגיש. תושבים אלו לדוגמא אינם יכולים לטוס ברחבי העולם כמו כל אזרח רגיל שבבעלתו דרכון. תושבים אלו צריכים ויזה והרבה מסמכים, כדי לקבל אשרת כניסה וזה מעיק על החיים שלהם באופן ישיר. מעיק מבחינה כלכלית או גורם לטרטורים מיותרים בין השגרירויות. כל זה נובע כנראה, ממדיניות על והסכמים בינלאומיים, בין ישראל ומדינות העולם.

ההרגשה למי שנושא תעודת מעבר היא כאילו שהתושבים האלה הם מחבלים, או רוצחים ודם מכסה את ידיהם. זוהי הרגשה מוזרה בעידן שנות האלפיים. ישראל נתנה שמה מכסה מיוחד לכל אלה שלא קיבלו אזרחות ישראלית, כדי שלא תהיה להם תנועה חופשית בעולם.

ומה שמפליא זה שמדינות כמו טורקיה והאיחוד האירופי, מקשים מאוד על תושבי רמת הגולן לקבל אשרות כניסה ולבקר במדינות אלו קשה מאוד. זה נובע ממה שכתוב בתעודת המעבר: "זהות בלתי ברורה" .

אני לא אתפלא שבעתיד הקרוב גם המיעוט הערבי בישראל יקבל את המושג הזה בדרכון הישראלי וזה אחרי הסערה שגרם חוק הלאום, שזאת מדינת היהודים בלבד? אפילו המיעוט הערבי, שהוא ישראלי, יהפוך לתושב קבע או ארעי במדינה שנולד בה, כמו חלק מתושבי רמת הגולן בכפרים הדרוזים ותושבי מזרח ירושלים.

מתי יגיע הזמן ותוזן הזהות האמתית שלנו במסמכים הבינלאומיים ויהיה לנו חוש מעבר בין מדינות העולם כמו כל אזרח שווה זכויות במדינה. אנחנו במקור סורים ובפועל אנחנו לא מקבלים את הזכויות שלנו כאזור "כבוש".

 

תעודת מעבר
תעודת מעבר
תעודת מעבר בינלאומית לאנשים חסרי אזרחות
תעודת מעבר בינלאומית לאנשים חסרי אזרחות
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: