מבזקים

ממציא שיטת היימליך הלך לעולמו

תוכן עניינים

בסוף השבוע האחרון, נפטר ד"ר הנרי היימליך ז"ל, הרופא שהמציא את התמרון לטיפול בחנק

מנכ"ל מד"א אלי בין: " ד"ר הנרי היימליך ז"ל מהווה את אחד מפורצי הדרך בתחום הרפואה הדחופה. אנו נמשיך להנחיל לכלל צוותי מד"א ולכל אזרח שיחפוץ בכך, את שיטת התמרון של היימליך שמהווה את אחת הדרכים הזריזות והפשוטות להצלת חיי אדם"

בסוף השבוע האחרון, נפטר ד"ר הנרי היימליך ז"ל, הרופא שהמציא את התמרון לטיפול בחנק, בהיותו בן 96. שיטתו של ד"ר היימליך מהווה כיום את אחת השיטות החשובות במתן סיוע ראשוני להצלת חיי אדם ומועברת בכלל הקורסים של מד"א, הפועל להכשרת אזרחים למתן סיוע רפואי ראשוני.

ד"ר היימליך, סיים בית ספר לרפואה בשנת 1943 ועבר התמחות בכירורגיה. בשנת 1962 המציא נקז חזה שהציל את חייהם של פצועים רבים במלחמת וייאטנאם. מאוחר יותר, בשנות השבעים, המציא היימליך את אחת מפריצות הדרך הרפואיות הגדולות בזמנו ומאז, שיטת רפואה זו שאינה מחייבת התערבות כירורגית ושלימים כונתה "תמרון היימליך", הצילה מאות אלפי אנשים ברחבי העולם ומהווה מענה רפואי ראשוני ומיידי.

מחלקת ההדרכה במד"א הפועלת להכשיר את צוותי מד"א ואת הציבור הרחב למתן סיוע רפואי מציל חיים, מלמדת את שיטת היימליך לכלל הצוותים ולמספר רב ככל הניתן של אזרחים. השיטה הפשוטה מתבצעת בעת חדירת גוף זר לקנה הנשימה אשר גורם למצוקה של אדם שלא מצליח לפלוט אותו בעזרת שיעול. במידה ואדם מתחיל להשתנק, להכחיל ולא מצליח להפיק צליל מגרונו, יש לעמוד מאחוריו, לכרוך את הידיים סביב בטנו של המטופל כשאגרוף כף היד לוחצת על מרכז הבטן ועליה היד השניה. יש לבצע 5 לחיצות חזקות עם שתי הידיים פנימה וכלפי מעלה, לכיוון הסרעפת. הלחץ הנוצר עם האוויר שכלוא בתוך בית החזה עוזר לפלוט את הגוף הזר החוצה. יש להדגיש שבעת שאדם נחנק ולא מצליח להוציא את הגוף הזר באמצעות שיעול, במידה ולא רואים את הגוף הזר אין לנסות לשלוף אותו בעזרת האצבעות או בכל אמצעי אחר על מנת שלא לגרום לפעולה הפוכה, שכן, מי שאינו גורם רפואי מיומן סביר שיגרום לדחיפה של הגוף הזר פנימה יותר ועלול להוביל לנזקים רפואיים. יש לנסות לעזור לאדם שבמצוקה בעזרת השיטה עד הגעת מגן דוד אדום לאירוע.

סמנכ"ל רפואה במד"א, ד"ר רפי סטרוגו: "כל אדם יכול להיחנק מפעולות שנראות לנו טרוויאליות – אכילה, נטילת כדור רפואי וכו'. שיטת היימליך, אשר מאפשרת לעזור לאדם במצוקה ללא שימוש באמצעים רפואיים, מהווה כיום את הבסיס להצלת חיי אדם. כמובן, שבמידה והשיטה אינה עוזרת, לנו כמד"א יש אמצעים נוספים לעזור לאדם במצוקה של חנק – החל ממכשיר יעודי שניתן להחדיר ללוע ולראות את קנה הנשימה והגוף שחדר לתוכו, ועד לאמצעים לפתיחה כירורגית של קנה הנשימה. עלינו כאזרחים לשאוף לדעת את הפעולות הבסיסיות והפשוטות, כגון שיטת היימליך, אשר מצילות חיי אדם. אני קורא לכל אחד ליצור קשר עם מוקד ההדרכה של מד"א על מנת לעבור קורס בסיסי של מד"א בעזרה ראשונה. הידע הבסיסי הנרכש בקורס יכול להיות במקרים רבים ההבדל בין חיים למוות של אזרח".

מנכ"ל מד"א אלי בין: "ד"ר הנרי היימליך ז"ל מהווה את אחד מפורצי הדרך בתחום הרפואה הדחופה. מגן דוד אדום ימשיך להנחיל לכלל צוותי מד"א ולכל אזרח שיחפוץ בכך, את שיטת התמרון של היימליך שמהווה את אחת הדרכים היעילות והפשוטות להצלת חיי אדם. אנו קוראים לאזרחי ישראל להגיע לתחנות מד"א לעבור קורס בסיסי בעזרה ראשונה. כמו כן, אנו מבקשים מהאזרחים בעת מקרה חירום להזעיק מהר ככל הניתן את צוות מד"א בקו חירום 101 או דרך אפליקציית 'מד"א שלי' המאפשרת גם לשדר תמונות ווידיאו לפאראמדיק ולרופא במוקד אשר יוכלו להעניק סיוע רפואי לאדם שבמצוקה עד להגעת צוותי מד"א לשטח".

ניתן להוריד את יישומון 'מד"א שלי' דרכו ניתן ליצור קשר ישיר עם החובשים והפאראמדיקים במוקד החירום 101 של מד"א ותורן המוקד יזהה באופן אוטומטי את מיקומו של המתקשר, כל אחד יוכל להזין ליישומון מבעוד מועד מידע רפואי חיוני כמו מחלות כרוניות, אלרגיות, רגישות לתרופות, תרשים אק"ג, סיכום מחלה אחרון ועוד. היישומון מאפשר לאוכלוסיית כבדי שמיעה וכבדי דיבור לציין זאת כחלק מהמידע הרפואי, מידע חשוב זה יופיע מידיית לתורן המוקד במערכת השליטה והבקרה של מד"א ויאפשר לכבד שמיעה להזעיק את צוותי מד"א במקרה חירום באמצעות שיחת צ'ט עם החובשים והפאראמדיקים שבמוקד.

 

ד"ר הנרי היימליך ז"ל צילום: AP
ד"ר הנרי היימליך ז"ל צילום: AP
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: