מבזקים

 סקירה מהעבר על שנת 1969

תוכן עניינים

שנת 1969 היתה השנה בה חגגה מדינת ישראל 21 שנים להיווסדה. נשיא המדינה הוא זלמן שזר, לוי אשכול ראש הממשלה, נשיא בית המשפט העליון הוא שמעון אגרנט, ראש המטה הכללי חיים בר לב, מפכ"ל המשטרה פנחס קופל. בתאריך 17 במרץ מונתה גולדה מאיר לתפקיד והציגה את ממשלת ישראל ה- 14 בפני הכנסת

אלי ששון | כ"א בתשרי תש"פ | יום ראשון 20 באוקטובר 2019 | מערכת ישראל ניוז

סקירה מהעבר של שנת 1969 תתבסס כאן על אירועים שקרו בארץ ובעולם. להלן האירועים הבולטים בשנה זו: בעיראק נתלו 9 יהודים באשמת ריגול. צרפת מטילה אמברגו על אספקת נשק לישראל. מפלגת העבודה ומפ"ם מקימות רשימה משותפת שכינויה "המערך". קטיושות מירדן לעבר מפעלי ים המלח בסדום. מכבי תל אביב זוכה בגביע אסיה לאלופות בכדורגל אז היינו שייכים למקומנו הטבעי שזה אסיה. ראש הממשלה אשכול נפטר. החליפה אותו הגברת גולדה מאיר.

תקיפת בסיסי פת"ח בדמשק. בקרב אווירי מופלים 2 מטוסים סוריים. מחבלים תוקפים מטוס אל על בציריך והורגים איש צוות. המאבטח הישראלי יורה ומחסל את אחד המחבלים. יישפט ויצא זכאי. נפגעים רבים ממטען חבלה שהתפוצץ בקפטריה באוניברסיטת הר הצופים.

חודש מרץ 1969
המצרים פתחו במלחמת התשה קשה בגזרת תעלת סואץ, ההתשה תימשך כ- 17חדשים ותגבה מחיר כבד מאוד מצה"ל ומחיר כבד הרבה יותר מהמצרים. 3 מטוסים מצריים פוגשים את הקרקע בתעלת סואץ. ירי ירדני לאיזור יריחו. קטיושות לעבר אילת מגבול ירדן בתגובה צהל תוקף את עקבה. צינור הנפט של חברת טפליין מחובל ברמת הגולן. מליוני ליטרים של דלק זורמים לקרקע ומזהמים אותה. קרבות נגד מחבלים בארץ המרדפים, תקריות ביו"ש. תקיפות של צהל בעומק מצריים. תחנות כח וגשרים על הנילוס וגם קווי מתח גבוהה נפגעים.

שוב ירי ירדני לגזרת יריחו. 2 מיגים מצריים מופלים בשארם א-שייח'. קרב אווירי בגולן 7 מיגים מופלים. צהל פושט על האי גרין במפרץ סואץ מחזיק בו זמן קצר הורג מספר חיילים ולוקח שלל. 9 מטוסים מצריים נפגעים בגזרת התעלה. 2מהם מצליחים לנחות היתר מופלים.

סקירת החלק השני של שנת 1969
מחבלים חוטפים מטוס אמריקאי ומנחיתים אותו בדמשק, כל הנוסעים משוחררים פרט ל 6 ישראלים, בהמשך ישוחררו 4 נשים ישראליות. תקריות בכל הגבולות צהל מגיב בהתאם. אוסטרלי תימהוני בשם מייקל דניס רוהן מצית את מסגד אל אקצה על הר הבית. גינויים בעולם וזעם בעולם הערבי. פשיטה משוריינת של צהל מעבר לתעלה מול חוף מפרץ סואץ. משלוח ראשון של מטוסי פנטום מגיע ארצה.

בחירות בישראל: המערך (המפלגה הציונית של היום) 55 מושבים גח"ל (הליכוד של היום) 26 מושבים. קרב אווירי בתעלה 11מטוסים מצריים מופלים וגם מטוס ישראלי אחד וטייסו נופל בשבי. קטיושות בגליל, 2 הרוגים 4 פצועים. אנשי קומנדו מצריים מגיעים לנמל אילת( מגיעים מירדן) ומחבלים ב 2 ספינות.

קרבות מדי יום בחזית התעלה. כוח מוטס של צהל פושט לעומק מצריים ולוקח שלל מכ"מ מצרי. 2 חטופי המטוס האמריקאי משוחררים בעסקה עם סוריה כמו גם 2טייסים שמשוחררים בעסקה עם מצרים. לראשונה בתולדות הכדורגל הישראלי מעפילה ישראל למשחקי גמר הגביע העולמי. מאז ועד היום (כשעברנו לאירופה) לא הצלחנו לשחזר את ההצלחה.

ספינות שרבורג: 5 ספינות טילים שנבנו בצרפת עבור ישראל והתמורה עבורם שולמה במלואה עוכבו עד כה בנמל צרפתי עקב האמברגו. בשעת לילה עלו צוותים ישראלים לספינות ופשוט לקחו אותן בעורמה לכיוון הארץ.

 

כנסת ישראל ה- 14
כנסת ישראל ה- 14
מלחמת ההתשה בתעלת סואץ
מלחמת ההתשה בתעלת סואץ
חטיפת מטוס בדמשק
חטיפת מטוס בדמשק
ספינות שרבורג
ספינות שרבורג
בחירות בישראל שנת 1969
בחירות בישראל שנת 1969
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: