מבזקים

נשיא המדינה פתח היום את שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטת בר אילן

תוכן עניינים

נשיא המדינה: ״האופן שבו נפגשות דרכי הסטודנטים שלנו, במסדרונות האקדמיה, יוצר מפה טופוגרפית מרהיבה של החברה הישראלית. זוהי הזכות הגדולה, והחובה הגדולה, של מערכת ההשכלה הגבוהה״

אהרון קלפה | כ"ח בתשרי תש"פ | יום ראשון 27 באוקטובר 2019 | מערכת ישראל ניוז

מה משותף לחלומות של דגים, לבירה שמופקת ממצאי חפירות ארכיאולוגיות ולאצות שהופכות לדלק? נשיא המדינה פתח היום (א') את שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטת בר-אילן כאורחו של פרופ' אריה צבן נשיא האוניברסיטה וקיבל טעימה מרתקת ממחקרים בהם עוסק סגל האוניברסיטה.

בין המחקרים שהוצגו לנשיא- מחקר חדש שנערך במעבדת דגי הזברה של פרופ' ליאור אפלבאום, המתמחה באיתור מוקדם של מחלות ופיתוח תרופות. מחקרו מציע הסבר לתפקוד הבסיסי של השינה בכל בעלי החיים והוא לאפשר לתאי העצב תיקון יעיל של הנזקים שהצטברו בהם במהלך היום.

מחקר אחר שהוצג לנשיא הוא פרי עבודתם של מעבדת הטכנולוגיה בשימוש הארכיאולוגיה של פרופ' אהרן מאיר מהפקולטה למדעי היהדות, שם הצליחו לייצר לאחרונה בירה משמרים, שנמצאו בכלים בני אלפי שנים. החוקרים מצאו שיטה ייחודית לבודד שמרים מכלי חרס קדומים, כדי לייצר מהם בירות באיכות טובה. כבר בתקופת העולם הקדום בירה הייתה מרכיב חשוב בתזונה היומיומית, ויוחס לה כוח רב בעיקר למטרות פולחן דתי וריפוי. כלי החרס, בהם יוצרו הבירות בימי העת העתיקה, היו הבסיס למחקר החדש.

במעבדת רפואת העתיד, הוצג לנשיא מעקב וניטור מדדים פיזיולוגיים אישיים באמצעות קרן לייזר על פי מחקרו של פרופ' זאב זלבסקי, דיקן הפקולטה להנדסה. הניטור מתבצע באמצעות מדבקה לבגד, בעדיפות לחולצה, המנטרת מדדים שונים כגון פעימות לב ולחץ דם ומסוגלת להקליט קולות מסביב ממרחק של מטרים בודדים. בפנים המדבקה מורכב סיב אופטי, חיישן שבקצהו אבזם בעובי של שערה המודד אור.

גם נציגי המעבדה לאנרגיה ירוקה, הציגו לנשיא את מחקרם על הפקת דלק מאצות, של ד"ר ירון יהושע מהפקולטה למדעי החיים. על פי התיאוריה שנסקרה לנשיא ואשר הפכה בשנים האחרונות למציאות, אצות זעירות- "מיקרו אצות", הופכות תחת עיניהם הבוחנות של החוקרים לדלק, ביו דיזל.

לאחר הסיור הנשיא היה אורח הכבוד בטקס פתיחת שנת הלימודים האקדמית, לצד פרופ' אריה צבן נשיא האוניברסיטה ויו"ר ות"ת פרופ' יפה זילברשץ. את הטקס פתחו בשירת Imagine של ג׳ון לנון בעברית ואנגלית, להקת ׳כלים שלובים׳ המורכבת מצעירים בעלי מוגבלויות הלוקחים חלק בתכנית לימודים ללימודי מוסיקה בבית הספר למוזיקה של האוניברסיטה. הנשיא הצטרף אל הלהקה בשיר ועלה להעניק להם חיבוק אישי לקול התשואות להן זכו מהקהל ומהנשיא.

הנשיא פתח את דבריו בטקס הפתיחה ואמר: ״האופן שבו נפגשות דרכי הסטודנטים שלנו, במסדרונות האקדמיה, יוצר מפה טופוגרפית מרהיבה של החברה הישראלית. זוהי הזכות הגדולה, והחובה הגדולה, של מערכת ההשכלה הגבוהה: להוות במה למפגש בין ארבעת השבטים המרכיבים את החברה הישראלית. אך אין די באספקת הבמה בלבד. אין די בעצם האפשרות לקיים שיח או בפתיחה פורמלית של הדלתות לכולם. אין די בהצבת יעדים לאחוזי הסטודנטים ואנשי הסגל מקבוצה מסוימת באוכלוסייה, או בהרמת כוסית חגיגית כשהיעד הזה מושג. גשרים בין השבטים נבנים רק מתוך שותפות, סובלנות והקשבה שהם נוספים על הגיוון המספרי. מתוך הבנה זו צמחה יוזמת "תקווה ישראלית באקדמיה", אליה הצטרפו כבר עשרות אוניברסיטאות ומכללות".

באשר לתכנית המשותפת לבית הנשיא, "תקווה ישראלית באקדמיה", הרחיב הנשיא: "זו השנה השלישית שהתכנית פועלת כאן, באוניברסיטת בר-אילן. משמח לראות את העשייה צוברת תאוצה משנה לשנה, ואת גבולות השיח ההולכים ומתרחבים. מפגש אחר מפגש נוצרים קשרים ברי-קיימא בין השבטים. הפעילות תחת מטריית "תקווה ישראלית", היא עדות למחויבותה של האוניברסיטה כלפי העם שבתוכו היא יושבת".

בתום הביקור נשיא האוניברסיטה פרופ' אריה צבן העניק לנשיא ריבלין, ננו צ'יפ עליו חרוטה התפילה לשלום המדינה. חריטה זו נעשתה באמצעות קרן יונים ממוקדת העושה שימוש ביונים של הליום, המיכשור היחיד בסוגו בישראל, הקיים במכון לננוטכנולוגיה של אוניברסיטת בר-אילן, המאפשר חציבה בסקאלה של ננומטרים בודדים. החריטה נעשתה על גבי פיסת סיליקון המצופה בזהב כך שניתן לראות את חלקיקי הזהב.

נשיא האוניברסיטה, פרופ' אריה צבן ברל את הנשיא על הגעתו ואמר: "כל פתיחת שנה היא מרגש אבל השנה במיוחד כי הנשיא איתנו כדי לחגוג את היותנו קמפוס של כל ארבעת השבטים בחברה הישראלית וגם של השבט החמישי, יהדות התפוצות. בר-אילן הוא הקמפוס קולט העלייה הגדול ביותר בארץ והגדלנו השנה את מספר הסטודנטים הבינלאומיים ב-70%. לפני שנה פתחנו באוניברסיטה מרכז יזמות וחדשנות כחלק מסיפור הקמפוס החדש- כבר לא מגדל שן אלא קמפוס מעורב הנוגע ומשפיע על החברה כולה״.

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ שלקחה גם היא חלק בביקור אמרה במהלך הטקס: "השנה החדשה מתאפיינת במצוינות ופריחה אדירה של המערכת האקדמית. התכנית תקווה ישראלית באקדמיה מנגישה את האחריות החברתית של המערכת האקדמית ביצירת סביבה תרבותית המכבדת את מגוון הזרמים בחברה הישראלית. בשנים האחרונות הגדלנו מאוד את תקציב ההשכלה הגבוהה והרחבנו את תכניות ההנגשה לכלל הקבוצות באוכלוסייה".

צילום: חיים צח/ לע"מ
צילום: חיים צח/ לע"מ
צילום: חיים צח/ לע"מ
צילום: חיים צח/ לע"מ
צילום: חיים צח/ לע"מ
צילום: חיים צח/ לע"מ
צילום: חיים צח/ לע"מ
צילום: חיים צח/ לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: