מבזקים

עסקת המאה פרק ד'; סיכום והשלכות

תוכן עניינים

הדבר הברור ביותר הוא שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ שינה את הקוספציה של פתרון שטחי, בין הישראלים ל״פל0טינים״ בלבד והפך את זה למשהו ענק, עסקת המאה

ישי אלבז | ב' בשבט תש"פ | יום שלישי 28 בינואר 2020 | מערכת ישראל ניוז
בשיתוף עם חדשות השואגים לימין

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מעוניין לשנות את פני המזרח התיכון. כנראה שהוא ייקח את הסכמי אוסלו, היוזמה הערבית, יערבב ביניהם וייצור משהו שהוא פתרון מחוץ לקופסא, ושכולם באזור יהיו מחוייבים אליו, כל אחד מסיבותיו שלו. וכן, גם אלו שלא מעוניינים כרגע.

המלכוד הישראלי:
האם טראמפ, שנתן לנו ״סוכריות״ בדמות הכרה בירושלים כבירת ישראל, העברה לירושלים של מספר שגרירויות של מדינות חשובות אחרות כתוצאה מכך, הכרה אמריקאית בגולן, ואולי סיפוח בקעת הירדן, האם הוא יגרום לנו לשלם על כך בוויתורים כואבים?

כפי שנאמר כאן בפרקים הקודמים, טראמפ הוא ביזנס-מן. ידוע שתוכנית עסקת המאה לא נחשפה עד הסוף לעיניי אף אחד עדיין, ולכן עלול לקרות מצב שהיא לא תהיה כל כך נוחה לישראל.

ייתכן, כי כל ה״מחוות״ הללו, יגרמו לכך שכחלק מעסקת המאה ישראל תתבקש לבצע ויתורים כואבים כמו: פינויים, נסיגות, והקמת מדינה ״פל0טינית״, גם אם מפורזת.

דברים שהיוו קו-אדום עד היום במדיניות הישראלית, בכל שנות שלטון נתניהו.

האם טראמפ פיצח את האגוז העיקש נתניהו?

נתניהו כנראה בסוף דרכו הפוליטית. הוא רוצה להירשם כמי שהביא להסכם שלום ובעיקר להסכם כלכלי אדיר עבור ישראל. לכן, כנראה יסכים להתפשר.

זאת הסיבה שככל הנראה הוא גם ביקש, כחלק מהמשא ומתן הקואליציוני עם כחול לבן, עוד חצי שנה בלבד בתפקיד, על מנת להספיק לבצע את העסקה. הוא רוצה את ההסכם חתום על שמו.

כיצד יתמודד פוליטית נתניהו עם הוויתורים ועם הביקורת מימין?

נתניהו יציג את הדברים כך שיראו שבסך הכל הכללי הרווחנו יותר מאשר הפסדנו, והגענו להישגים מדיניים אדירים שכבר הוצגו כאן. זאת בנוסף לנורמליזציה וסיום הסכסוך, בתנאים טובים יותר לישראל מאשר אוסלו.

למרות אשליות שיצר נתניהו אצל חלק מאנשי הימין על ארץ ישראל השלמה, הסכם משופר פלוס עם ה״פל0טינים״ זה מה שנתניהו רצה מלכתחילה לאורך כל הדרך, מאז תחילת כהונתו.

נתניהו יאמר שיש לעשות ויתורים כואבים על מנת להגיע לתוצאה טובה, הרי גם בגין עשה זאת לפני כן.

בנוסף, נתניהו עצמו ירצה לקבל איזשהו מתווה בו אולי יהיה נשיא המדינה, או נשיא כבוד של ישראל בכל הקשור לעסקת המאה. ואולי אף ייגמל מכתבי האישום שמונחים כנגדו, ובכך הוא ינצח מכל הבחינות. ומי שמכיר אותו יודע – שהתודעה, מאוד חשובה עבורו.

במידה וגנץ ייבחר, הוא, ״למזלינו״, יוכל להיות ראש ממשלה ללא יותר מידי ״אתגרים״ כפי שקיימים היום בפני נתניהו.

ייתכן כי הזמנת נתניהו וגנץ יחדיו לארצות הברית, סוללת את האפשרות להקמת ממשלת אחדות לאחר הבחירות הקרובות, על מנת להתמודד עם גודל השעה ולנטרל את הימין והשמאל מהשפעה וביקורת.

ימינה, עוצמה ומרץ, יהיו מחוץ למשחק. כך הדרך לעסקה תהיה סלולה.

גנץ, שנמצא חזק בתמונה לראשות הממשלה, הוא פרטנר נוח יותר עבור האמריקאים, ואולי הדבר גם ילחץ על נתניהו לקבל את התוכנית ומהר. שהרי מבחינתו היא שלו ועל שמו, ולכן גנץ הוזמן לארצות הברית איתו.

אז מה מהדברים שהוצגו בסקירה באמת יקרה?

האם עסקת המאה תוביל בכלל לפיצוץ בעזה ואינתיפאדה מחודשת ביו"ש?

האם נתניהו לא יהיה שם כשהעסקה תקרה?

אולי השלטונות של הציר הסוני יתערערו בעקבות העסקה והיא תיפול?

ואולי בכלל טראמפ לא יגיע לכהונה שניה בבית הלבן?

בעקבות כל אלה נקבע העיתוי הנוכחי להצגת העסקה. מה שבטוח הוא שטראמפ, הניח את היסודות לשינוי תפיסתי בכל הקשור לפיתרון מדיני. טראמפ כופה על ידידיו ואויביו כאחד, ״להתיישר״ על פי רצונו.

אל תאמרו עוד בעתיד – הסכמים על בסיס אוסלו. אמרו – הסכמים על בסיס עסקת המאה של הנשיא הדומינטטי ביותר שיש – דונאלד טראמפ.

 

צילום | קובי גדעון/לע"מ
צילום | קובי גדעון/לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: