מבזקים

עסקת המאה: הבוקר שאחרי

תוכן עניינים

מהי למעשה תוכנית עסקת המאה וכיצד יראה האזור בעיני נשיא ארה"ב דונלד טראמפ? מהם רצף טריטוריאלי וסיפוח דו צדדי? איך יפתרו את בעיית ההתנחלויות המבודדות ואת הביקור במקומות הקדושים?

ישי אלבז | ד' בשבט תש"פ | יום חמישי 30 בינואר 2020 | מערכת ישראל ניוז
בשיתוך עם חדשות השואגים לימין

פרק 1; אז מהי למעשה העסקה וכיצד יראה האזור בעיני טראמפ?. א. השלב הראשון: קביעת עובדות בשטח- טראמפ החליט כי האסטרטגיה היא קביעת עובדות שיגרמו לכלל השחקנים באזור להתיישר על פיהן, מיד נסביר כיצד.

מדינת ישראל, הפעם, באופן רשמי, תתבסס בשטחים שהיא פרוסה עליהם כבר היום. יסופחו בקעת הירדן, וגושי ההתיישבות הגדולים ביהודה ושומרון. באופן לא ברור, ונתון למשא ומתן, ירושלים תישאר מאוחדת בריבונות ישראל, אך הרשות תקבל הכרה במספר שכונות במזרח ירושלים כבירה. הכרה שתביא לפתיחה של נציגויות של שגרירויות זרות בירושלים. הכרה שתהפוך את ירושלים באופן רשמי גם לבירת ״פל0טין״.

בניגוד להיום, תהיה אפשרות לתושבי הרשות להסתובב באופן חופשי במזרח העיר ובעיר העתיקה.

כאשר אנחנו מדברים על קביעת עובדות, חשוב להבין כי באופן רשמי, בנוכחות ובהסכמת ראש ממשלת ישראל, מדובר על הכרה במדינה ״פל0טינית״. כפי שטענו כאן, ארץ ישראל השלמה out, שתי מדינות לשני עמים in.

חזונו של נתניהו להסכם אוסלו משופר התממש כאן. ואף הוצגה מפה שמראה את הגבולות הצפויים. הבעיתיות היא שהגבולות האלה ניתנים למשא ומתן בעתיד. על פי חזון טראמפ, סיפוח יו"ש והבקעה ותמיכת המדינות הערביות ביוזמה, אמורים להביא את הרשות להסכים לעסקה בטענה שאחרת בעתיד- הם יפסידו הכל. בהמשך הסקירה נסביר מדוע קיימת בעייתיות בקביעת העובדות.

ב. רצף טריטוריאלי וסיפוח דו צדדי: לישראל יהיה רצף טריטוריאלי, וכך גם למדינה ״הפל0טינית״.

בתמורה לסיפוח הישראלי על רוב שטחי C, הרשות תספח אף היא כשבעים אחוזים מיהודה ושומרון. בנוסף, תקבל שטחים בגבול מצרים, שיחוברו עם רצועת עזה והם יוגדרו כשטחי מסחר והתיישבות. זו מעין מילה מכובסת לפתרון בעיית ״זכות השיבה״. במקום חזרה של פליטים לתוך מדינת ישראל, כמה אלפי ״פל0טינים״ יורשו לחיות בשטח שהיום שייך לישראל ויהפוך בעתיד לשטח ״פל0טין״. כך נתניהו וטראמפ פירקו את המוקש הזה מבחינתם.

עזה והגדה יחוברו במנהרה תת קרקעית. כך ייווצר רצף טריטוריאלי לשתי המדינות. על פי המפה ניתן לראות שאמנם הגבול עם ירדן בשליטה ישראלית, אך יש לרשות דריסת רגל בשני מעברי גבול, כנראה באחריות כלכלית ותנועתית, לא בטחונית.

חשוב להדגיש שבתמורה להחלת הריבונות בשטחי ההתיישבות ובבקעה, שטחים היסטוריים שאין ויכוח שבאמת חשובים ליהודים. מדינת ישראל מוותרת על המון משטחי המולדת, ומכירה בהקמת מדינה ״פל0טינית״ שהבירה שלה תהיה במזרח ירושלים.

ג. בעיית ההתנחלויות המבודדות: ״לא יפונה אף תושב מביתו״, כיצד?

ההתנחלויות המבודדות, אלו שממש ״מפריעות״ לרצף ״המדינה הפל0טינית״ העתידית, ישארו כמובלעות בתוך השטח. זהו אתגר בטחוני מורכב עבורנו, מכיוון שהמובלעת תהיה ככל הנראה כביש שבסופו יימצא יישוב. גם הכביש וגם היישוב יהיו מוקפים במדינה ערבית.

במשא ומתן עתידי, ייתכן שיישובים אלה יפונו או שיעברו לשליטת הרשות. למעשה, תושבים יהודיים בארץ ישראל יחיו במדינה זרה וכך שטחה של הרשות יגדל פי שלוש מכיום.

ד. בעיית ביקור במקומות הקדושים:

יהודים שירצו לבקר במקומות הקדושים שנמצאים בשטחי הרשות יעשו זאת בעזרת דרכון. ואילו תושבי הרשות שירצו לבקר בישראל יעשו זאת בדרך ההפוכה, בהתאם לסידורים הבטחוניים. כך לטענת טראמפ יתאפשר חופש דת לכולם באזור. ישראלים יוכלו לבקר במדינות האזור וכך גם הפוך.

בפרק הבא האפשרויות למימוש התוכנית ההרפתקנית.

מפת עסקת המאה. צילום | AFP
מפת עסקת המאה. צילום | AFP
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: