מבזקים

נתניהו על נגיף הקורונה: "מגפה עולמית שפוקדת את כל המדינות"

תוכן עניינים

ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא בהצהרת משותפות לתקשורת בעניין נגיף הקורונה, בנוכחות שר הבריאות ליצמן, ר' המל"ל בן-שבת ומנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב

שלום שי גיחז | ט"ו באדר תש"פ | יום רביעי 11 במרץ 2020 | מערכת ישראל ניוז

את דבריו תפח הערב ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו במילים אלו: "ערב טוב, חג שמח, כך אנחנו מקווים. אבל יש דבר שמעיב על השמחה של כולנו, וזו כמובן המגפה העולמית. היא הוגדרה ככה הערב על ידי ארגון הבריאות העולמי. זו מגפה עולמית, היא פוקדת את כל המדינות, היא פוקדת אותן בצורה קשה או קשה יותר, לפעמים קלה יותר. בישראל מצבנו טוב יותר מרוב המדינות, אנחנו נקטנו באמצעים שמדינות רבות לא נקטו. אבל האתגר הוא גדול, הוא משמעותי, לכל המדינות – אתגר בריאותי, אתגר לחיים, אתגר כלכלי ואתגר בינלאומי גדול מאוד.

"אני שוחחתי היום גם עם ד"ר דברה בירקס, האחראית על המלחמה במגפה בארה"ב, היא שיבחה את ההתארגנות שלנו, והיא מדברת עם הרבה מדינות. שוחחתי גם עם ראש ממשלת הודו, ידידי נרנדרה מודי. אנחנו הרי תלויים גם בקווי האספקה ואנחנו עובדים עם המדינות השונות, אנחנו מקיימים את המגעים האלה כל הזמן.

"כדי להתמודד עם האתגר הכלכלי קיימנו קודם לכן מסיבת עיתונאים, לא אחזור עליה. התייעצתי עם שר האוצר ועם נגיד בנק ישראל ועם אחרים והצענו חבילת סיוע של 10 מיליארד שקל. קודם כל, ארבעה מיליארד שקל שנתנו לעסקים, הוספנו עוד ארבעה מיליארד, זה שמונה מיליארד. מיליארד למערכת הבריאות שהיא מאותגרת וזקוקה לאמצעים, כדי שהיא לא תגביל את עצמה בדבר הזה, ועוד מיליארד לצרכים מיוחדים כמו משטרה ודברים נוספים שהם חשובים לנו, לא אפרט את כולם.

"המשק הישראלי במצב טוב יותר, אפילו טוב מאוד גם בגלל צמיחה גבוהה, אבטלה נמוכה, יחס חוב-תוצר – זו מילה אחרת להגיד שאנחנו יכולים לשלם את החובות שלנו. מערכת פיננסית, מילה אחרת להגיד שהבנקים מאוד איתנים ויציבים. ישראל נכנסת למשבר הזה במצב כלכלי מצויין ואלה הצעדים הראשונים שנקטנו, עזרה ראשונה כלכלית לנפגעי הקורונה. ואם נצטרך, וכנראה נצטרך, ניתן עוד ויש לנו ממה לתת ולהעניק. זה הנושא הראשון.

"עכשיו אני מגיע לנושא השני, שאולי הוא הנושא הראשון, וזה נושא הבריאות. אני בהתייעצות מתמדת עם ידידי שר הבריאות, הרב ליצמן, ועם אנשי משרדו וכמובן עם היועץ לביטחון לאומי, כי אנחנו צריכים לשלב הרבה מערכות בעניין הזה. אני חושב שצריך להבין שהמשבר הזה, ועמדו על כך, הוא שונה במהותו. הוא שונה במהותו ממשברים אחרים. במשברים אחרים, אם זה התקפות טרור או אפילו מלחמה, אנחנו עושים הכל כדי לטפל באיום חיצוני ולשנות ככל המעט את שגרת החיים הפנימית. במשבר הזה, אחרי שטיפלנו במעטפת החיצונית וסגרנו, או צמצמנו והידקנו מאוד, את המעטפת החיצונית של המדינה, אנחנו נאלצים עכשיו לשנות את שגרת החיים הפנימית, כדי להתמודד עם המשבר הזה של הנגיף שרוצה לתקוף אותנו מן החוץ.

"אני מבקש מכם, אזרחי ישראל, לשנות את שגרת החיים שלכם כדי להתמודד עם איום חיצוני. בפירוש לשנות. זה לא קל, זה מחייב אותנו בהרבה שינויים כדוגמת דבר שאנחנו הישראלים אוהבים לעשות, אנחנו אוהבים להתחבק, אנחנו אוהבים ללחוץ ידיים, אוהבים לנשק. אין. אני כבר עמדתי על שינויים מסוימים שאנחנו צריכים לעשות, קודם כל, להימנע מלחיצת ידיים, לרחוץ את הידיים, אנחנו ניתן על זה גם הנחיות שוב, פעם אחר פעם, לשמור על ההיגיינה האישית. אני רוצה שתראו גם מה המשמעות של לשים מטפחת או טישו מעל הפנים. תראי בבקשה, הנה מה שקורה כאשר מישהו מתעטש. זה מעביר את המחלה, אלה רסיסי הרוק, ולכן הדבר הפשוט ביותר זה פשוט לקחת טישו. אני סוחב טישו כל הזמן, ולעשות את הדבר הזה: להתעטש או להשתעל לתוך טישו. אתם לא צריכים מסכות, זה מספיק. תעשו את זה וזה עושה שינוי גדול מאוד כי אנחנו צריכים להגן אחד על השני, ואני תכף אגע בזה בהמשך.

"כלומר, זה הדבר הראשון, לשמור על היגיינה, גם ברחיצת ידיים, גם בלחיצת ידיים, גם בשימוש במטפחות, כדי למנוע בשיעול והתעטשות התפזרות של רסיסי הרוק הללו, וגם כשאתם נוגעים בפנים ככל שניתן. זה הדבר הראשון.

"הדבר השני שאנחנו עושים היום בשינוי התנהגותי, אנחנו מבקשים את העזרה שלכם – זה להגביל את ההתקהלות. אנחנו מבקשים: אם אין צורך בכנסים, אם אין צורך באירועים אל תקיימו אותם ואל תלכו אליהם. אני אומר את זה בצורה הכי ברורה. אנחנו בפנדמיה, במגיפה עולמית. ואני מבקש מכם, מדינות אחרות שלא נקטו בצעדים בהם אנחנו נקטנו נמצאות במדרון מאוד קשה. אנחנו שומרים על המדינה במקום טוב, אבל צריך לעשות שינויים התנהגותיים כדי שנמשיך לשמור על עצמנו במקום טוב ולעבור את המשבר יחד. לא להתקהל, אנחנו מגבילים את זה באופן מלאכותי על מקומות סגורים על מאה איש. יהיו החרגות לצורכי ביטחון ולצורכי ציבור אחרים, ולצורכי בריאות, צבא וכולי, אבל גם עוד נושאים. אנחנו נחריג את זה, אנחנו נוציא את זה בצורה מסודרת, זה חשוב. אבל צריך להבין שאנחנו נכנסים למשמעת אחרת. ואם אתה כבר מגיע למקום שיש בו קהל – תשתדל לא להצטופף. תעשו הכל כדי לא להצטופף, ושוב – לשמור על ההיגיינה.

"אנחנו נודיע מה נעשה עם שנת הלימודים, אנחנו בפירוש חושבים לגבי שנת הלימודים האוניברסיטאית – אנחנו שוקלים את דחייתה. לגבי בתי הספר יש כאן שיקולים אחרים שנובעים גם מאופי המחלה ומתוחלת המחלה, על כך אנחנו נדון. ברגע זה אין שינוי, ואני מניח שמנכ"ל משרד הבריאות ידווח על כך. יש כאן שאלות של מדידת החום, ואבחון אנשים באופן כללי לנסות לתפוס את הדברים בזמן ועוד דברים שיעלו כאן הערב, אבל הדבר המרכזי הוא לא להתקהל, לשמור על מרחק, לשמור על היגיינה.

"אני קורא לזה בריאות הציבור, אבל זה לא נכון. זו לא שאלה של בריאות הציבור, זו לא שאלה אם מישהו כאן יקבל מחלה. אם מישהו יקבל מחלה והוא בן 30 או 20 או בגילים כאלה, לא יקרה לו כלום. בסבירות גדולה. הוא פשוט יהיה קצת חולה, אולי, אם הוא ירגיש את זה בכלל, והוא יבריא. אבל הבעיה שלנו היא שאם לא נמנע את ההתפשטות הזו על ידי שינוי ההתנהגות הזו, והדברים האחרים שאנחנו החלטנו עליהם – והם החלטות קשות, אנחנו נדביק את המבוגרים, והמבוגרים נמצאים בסכנה הרבה יותר גדולה. וכאן אנחנו מדברים על שמירה על החיים.

"לכן, כשאני מדבר על בריאות הציבור אני מדבר על החיים שלכם, אזרחי ישראל, אני מדבר על החיים של האבא שלכם ושל הסבא שלכם. ואני מגייס את הצעירים היום כדי לשמור על המבוגרים. ולכן זה מחייב שינוי והקרבה בשגרת החיים של כל אחד ואחד מאיתנו. אני מבקש מכם לעשות את זה כדי לשמור על אבא ולשמור על סבא וסבתא. יהיה לנו יותר קשה לפני שיהיה לנו יותר קל, אני כבר אומר לכם. זה קורה, זה מתפתח, אבל אני מאמין שאנחנו יכולים לגבור על המשבר הזה. עובדה שאנחנו מתפקדים יותר טוב כמעט מכל מדינות העולם, וזה בזכותכם ובזכות המדיניות שאנחנו נוקטים בה, ובזכות המשמעת העצמית שאתם מגלים אזרחי ישראל. אז בעזרת השם ובשיתוף פעולה של כולנו, אנחנו נתגבר על המשבר הזה".

צילום | חיים צח/לע"מ
צילום | חיים צח/לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: