מבזקים

האם לנגיף הקורונה יש ריח מיוחד שמאפשר לאתר חולים במחלה?

תוכן עניינים

כלבן מיחידת הכלבנים האזרחית שחלה בקורונה התנדב לבצע תרגול עם כלבתו האישית, כדי לפתח שיטה לזיהוי אנשים שנדבקו בקורונה

שלום שי גיחז | ו' בניסן תש"פ | יום שלישי 31 במרץ 2020 | מערכת ישראל ניוז

בראם סטנברינו מתנדב ביכ"ל, יחידת הכלבנים האזרחית שמפעיל כלב הרחה לגילוי אמל"ח ולאיתור נעדרים, חלה בנגיף הקורונה ופנה לגורמים בפיקוד העורף וביכ"ל שיאפשרו לו להכניס לחדרו במלון דן פנורמה את דנה, כלבת ההרחה שאותה הוא נוהג, כדי שיוכל לבצע ניסויים, במטרה לאלף את כלבתו לזהות את ריח הקורונה.

מומחים מרחבי העולם מנסים למצוא שיטות יעילות ומהירות יותר לזיהוי החולים. המערכות הרפואיות קורסות תחת העומס, ואינן מצליחות לעמוד בקצב הנדרש לבדוק את כל מי שזקוק לכך. כמות החולים והמתים נגזרת בין היתר מהיכולת לזהות את החולה מוקדם ככל האפשר.

אין ספק שבראם, כלבן שכבר חלה בקורונה, עשוי לתרום תרומה מיוחדת, מאחר שהוא יכול להיות במגע ישיר עם כמות גדולה של חולים הנושאים את הריח היחודי של הנגיף. גם אחרי שבראם יחלים, הסיכוי שיידבק מחדש נמוך, כך שאפשר יהיה לבצע את הפיילוט על כמות גדולה של אנשים, בלי לסכן מדענים ורופאים.

בראם עלה לישראל מניו-ג'רסי בארצות הברית והוא מתנדב ביחידת יכ"ל בבסיס בכפר תפוח. בראם לומד במכינה קדם-צבאית בקשת ברמת הגולן. עד הגיוס המתוכנן שלו לצה"ל בעוד חודשים אחדים. בראם אושפז אחרי שאובחן כנשא של נגיף הקורונה לפני כשבועים. הוא הועבר לבידוד עם חולי קורונה נוספים במלון דן פנורומה בתל אביב, אחרי שפיקוד העורף פתח בית רפואה ובידוד במלון.

בראם: "זו ממש מתנה מהשמים שדווקא אני אהיה נשא קורונה, מאחר ויש לי כלבת הרחה ואולי אוכל לתרום תרומה קטנה לעצירת המגפה הנוראה, או לכל הפחות להציל נפשות על ידי גילוי מוקדם של המחלה אצל חולים רבים".

יקותיאל (מייק), מפקד יכ"ל אמר: "כבר פנינו לשר הבריאות יעקב ליצמן, כדי לקבל אישור להכניס את דנה לחדרו של בראם, שיוכל להתחיל בתרגול. אנו מכינים ביחד עם מומחים ושותפים שלנו מרחבי העולם, מערך הדרכה לבראם, כדי ליצור את הטכניקה הטובה ביותר. ללמד את דנה לזהות את הריח הנכון, ולתת אינדיקציה מתאימה על כל זיהוי".

להלן ההודעה שנשלחה לשר הבריאות בנושא, עוזר השר הבטיח טיפול מזורז בפנייה אחרי שתתקבל פנייה מפורטת עם תכנית העבודה): פנייה דחופה לסיוע במתן אישור שיכול להציל רבים מהקורונה אם נצליח. שלום כבוד השר ליצמן, אני יקותיאל בן יעקב, מפקד יכ"ל – יחידת כלבנים אזרחית. אני זקוק לעזרתכם לצורך ביצוע של רעיון מציל חיים בתחום הקורונה. ברחבי העולם וגם כאן בארץ מנסים לפתח כלבי הרחה עם יכולת להריח חולי קורונה. במידה ויצליחו לפתח דבר כזה, יהיה לכך יתרון מטורף במאבק נגד הקורונה. יוכלו לבדוק אלפי אנשים בזמן קצר ולקבל תשובה חיובית במקום ללא צורך בהמתנה מיותרת וברמת אמינות גבוהה. לנו ביכ"ל יש כלבן שמפעיל כלבת הרחה, שחלה בקורונה ועכשיו מאושפז במלון דן בת"א. במקביל יש לנו כמה מומחים מהגדולים בעולם, שאנחנו עובדים איתם בשגרה, שמעונינים לסייע לנו לפתח כלבי הרחה לקורונה. מה שאנחנו צריכים זה להשיג אישור להכניס את הכלבה למלון שם, ושהצוות של פיקוד העורף שבמקום ישתף איתנו פעולה. לשם כך, אנו זקוקים לסיוע מיידי שלך. האם תוכל לסייע לנו בנושא?

בראם והכלבה דנה. צילום | יכ"ל
בראם והכלבה דנה. צילום | יכ"ל
צילום | יכ"ל
צילום | יכ"ל

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: