מבזקים

בעקבות דרישת האו"ם למטבע גלובלי, האם סדר עולמי חדש תופס פיקוד על העולם?

תוכן עניינים

סדר עולמי חדש? האו"ם דורש שהדולר, האירו, הין ומטבעות לאומיים אחרים יוחלפו על ידי "מטבע גלובלי" חדש. הדרישה הופיעה בדו"ח בריטי שפורסם השבוע. האם הדבר מצביע על סיום תפקידו הגדול של הדולר במימון בינלאומי? המטבע החדש ינוהל בידי בנק ריזרב גלובלי

גבריאל ודררו | ט' בניסן תש"פ | יום שישי 3 באפריל 2020 | מערכת ישראל ניוז

מדינות יכולות "להסכים להחליף את המטבעות שלהן למטבע החדש, כך שהמטבע העולמי יגובה בסל מטבעות של כל החברים", נכתב בדו"ח בן 218 העמודים מהוועידה האמריקאית לסחר ופיתוח. קחו בחשבון שמדובר בדו"ח בריטניה שנכתב על ידי ביורוקרטים, ללא שום יכולת משפטית ממשית ליצור את המקבילה הגלובלית של הפדרל ריזרב. כל מי שזוכר כיצד סוכנות אמריקאית ביקשה פעם מס דואר אלקטרוני עולמי של סנט אחד לכל מאה הודעות דואר אלקטרוני, אך לא בדיוק השיגה אותו. מקרה זה יכול להעיד על כך.

רשת CBS דווחה הבוקר כי באו"ם מתכוון להחליף את המטבעות דולר, אירו וין למטבע עולמי חדש. דרישת הדו"ח של האו"ם צמח מהבעיות הכספיות שסחפו את העולם בשנה-שנתיים האחרונות, שהוא מאבחן כנובעות מהשערות רבות מדי בשווקי הסחורות, בועה בשווקי המניות ובשווקי הדיור, וחוסר איזון סחר בין מדינות כמו סין וארצות הברית.

האם המרשם הוא של האו"ם? "רגולציה פיננסית מחמירה יותר" ו"גיוון הרחק מדולר" כחלק ממערכת חדשה של שערי חליפין קבועים. (סופצ'אי פאניצ'פאקדי, מזכ"ל UNCTAD, רוצה גם כי פעולות גלובליות "נמרצות", כולל "ניהול" מחירי אנרגיה באמצעות מיסים, יפחיתו באופן דרמטי את פליטת גזי החממה.)

רעיון הגיוון מהדולרים, הוא בן דוד קרוב למה שאמרה ממשלת סין לאחרונה. סין, כמובן, יכולה כעת לתבוע את הכבוד המפוקפק של להיות המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אוצרות ארה"ב, בשווי כולל של 776.4 מיליארד דולר. כל זאת נכון ליוני 2009. על פי דו"ח ממשלת ארה"ב משנת 2007, סין הייתה הבעלים הזרים הבכירים של פרדי ופני. גם אגרות חוב.

היבט אחד של דו"ח האו"ם הבולט הוא שבכל 218 דפי הניתוח והתרשימים שלו, הוא לא מתייחס ברצינות למטבע חדש שמבוסס על משהו אחר שאינו כסף נייר, שניתן להפחית אותו מהר, ככל שממשלות יכולות להפעיל את בתי הדפוס שלהם, או להוסיף אפסים לשטרות הכסף שלהם.

שתי האפשרויות הקלאסיות הן זהב וכסף, העמידים בפני דחפי האינפלציה הממשלתית. החזרה לכסף שמגובה במשהו מוחשי, עשוי שלא לחייב את השירותים השוטפים של ביורוקרטיה אמריקאית שלמה.

 

צילום | AP
צילום | AP
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: