מבזקים

נגיף הקורונה | חשש מגל התאבדות של אנשים שמתקשים לחיות בבידוד

תוכן עניינים

בישראל צופה יו"ר המועצה למניעת אובדנות לגל התאבדות של קשישים בעקבות הסגר המתמשך. גם ברחבי העולם מודאגים מהתאבדות המונית של אנשים חברותיים, שאינם מסוגלים לחיות זמן ממושך בבידור, או רחוק מיקיריהם

רות קרייתי | י"ב בניסן תש"פ | יום שני 6 באפריל 2020 | מערכת ישראל ניוז

בעוד שבישראל פרופ' גיל זלצמן צופה לגל התאבדויות של קשישים, שהם לדבריו אוכלוסייה שמתאבדת בשיעורים גבוהים יותר, לא רק בתקופה כמו של משבר הקורונה, הרי שאוכלוסייה נוספת שיש לשים עליה את הזרקור היא הצוותים הרפואיים, שירותי מד"א ואנשי בריאות נוספים. "לסגר יש השפעות נפשיות קשות גם למשך 3 שנים אחריו" אמר פרופ' גיל זלצמן "המגפה של אחרי המגפה תעבור לשדה של כולנו. בהסתכלות על ההיסטוריה: בזמן המשבר, ירידה באובדנות אבל מיד אחריו חזרה למספרים הרגילים וכנראה גם עליה".

יו"ר איגוד הפסיכיאטריה, ד"ר צבי פישל אמר: "כתוצאה מסטרס אנחנו צופים שכמיליון אזרחים יחוו תופעות של חרדה בשנה, שנתיים הקרובות ויזדקקו לשירותים של טיפול נפשי ופסיכיאטרי".

לא רק בישראל, אלא גם ברחבי עולם חוששים מגל התאבדות של אנשים שמתקשים לחיות בסגר ובידוד חברתית, בעקבות נגיף הקורונה. קחו לדוגמא את ד"ר שרי טמפני רופאה מומחית באוסטיאופטיה, בוגרת אוניברסיטת טולדו, אוהיו, שבאופן עקרוני מתנגדת לחיסונים שגורמים לדבריה לאוטיזם. לדברי ד"ר טיפני, ריחוק חברתי הוא העינוי הגדול ביותר, מאחר ואנו יצורים חברתיים ובני האדם נולדו ליצור חיים חברתיים. ומה שקורה כעת, הסגר בבתים הוא מבחינת עינוי, כי אנחנו אסירים,  ועינוי במיוחד לצעירים שהם חברתיים יותר מאנשים אחרים.

אי לכך, טוענת ד"ר טיפני (בסרטון יוטיוב שמצורף לכתבה) אנו נראה יותר מקרים של דיכאון והתאבדויות בכל העולם. אנשים אלו לוקחים תרופות נוגדות דיכאון וזה הולך להרוג הרבה אנשים.

ובישראל, בתאריך 31/3 ניסה חולה קורונה בן 34 לשים קץ לחייו כשקפץ מקומה 3 בבית חולים פוריה, ונמצא מוטל על הקרקע. הוא הועבר בדחיפות לחדר הלם כשמצבו קשה.

אירוע דומה של מצוקה נפשית בעקבות אשפוז במחלקה ייעודית לחולי קורונה, אירע באמצע חודש מרץ בבית חולים וולפסון בחולון. צעיר שחזר מטיול סקי באוסטריה ואובחן כחולה, פרץ את דלתות חדר הבידוד אחרי ארבעה ימי אשפוז וניסה להימלט. הצעיר שבר את החלון באלימות ושוטרים שהוזעקו למקום הצליחו למנוע ממנו להימלט והשיבו אותו לבידוד ולהמשך טיפול.

יו"ר איגוד הפסיכיאטריה של ההסתדרות הרפואית ד"ר צבי פישל אמר: "אנו חוזרים ומתריעים מפני ההשלכות הנפשיות הקשות שעלולות להתרחש בעקבות התפרצות הנגיף וקוראים לממשלה להקים לאלתר מערך היגוי פסיכיאטרי לאומי. אנו קוראים לציבור שלא להסס ולהשתמש במוקדי השיחה והצ'ט של ער"ן וסה"ר. אמנם המצוקה והחרדה הן תגובות טבעיות ומשותפות לכולם, אך תחושת סבל חריגה, ראויה להערכה ועזרה מקצועית".

קשישים בסיכון. צילום | רויטרס
קשישים בסיכון. צילום | רויטרס

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: