מבזקים

צ'קים חוזרים לא יספרו: האם גם דירוג האשראי של הציבור לא ינזק?

תוכן עניינים

בצל משבר הקורונה אישרה הממשלה החלטה דרמטית: צ'קים חוזרים לא יספרו. מה זה אומר? האם הבנקים מיישמים המלצה זו בפועל? מה הם מסתירים מאיתנו?

יהושע סרוסי | כ' בניסן תש"פ | יום שלישי 14 באפריל 2020 | מערכת ישראל ניוז

לפי תקנות לשעת חירום שאושרו הערב טלפונית, לאור המצב הכלכלי שנוצר עקב משבר הקורונה ועלייה מאוד משמעותית בצ'קים שחזרו ללא כיסוי, נקבע כי בנק לא יגביל חשבון בשל צ'קים שסורבו בעת הזו, כדי לאפשר לאותם לקוחות ובעלי עסקים להמשיך לנהל את עסקיהם ולהשתקם.

בימים כתיקונם קובע חוק צ'קים ללא כיסוי כי חשבון בנק יוגבל אם בתקופה של שנה חזרו 10 צ'קים או יותר. להגבלת חשבון בנק יש משמעות מרחיקת לכת. בעל החשבון לא יכול להוציא צ'קים נוספים, והגבלת החשבון משבשת את חייו ופוגעת במוניטין שלו.

על כן, בעקבות משבר נגיף הקורונה, חלה עלייה משמעותית במספר הצ'קים שחזרו ומספר חשבונות הוגבלו. לקוחות רבים לא צפו את המשבר, וביניהם עצמאים בעלי משפחות ועסקים קטנים. כעת הם עלולים למצוא את חשבונותיהם מוגבלים, באופן שיקשה על המשך התנהלותם.

החלטת הממשלה בעניין היא החלטה שנותנת חמצן גדול לציבור הכללי ולעצמאים בפרט, שהם הכי ניזוקו עד כה עקב משבר הקורונה. ללקוחות רבים ולבעלי עסקים מסתובבים צ'קים רבים בחוץ, איתם סחרו לפני המשבר ועם זאת אליה וקוץ בה. קרי, אומנם הצ'קים שחזרו לא יספרו במניין הצ'קים החוזרים ולא ידווחו לבנק ישראל ככאלה שחזרו, אך עם זאת בעניין דירוג האשראי של אותם לקוחות של הבנק הן השכירים והן העצמאיים, המשוואה שונה לגמרי.

כולם, כולל כל האנשים שחזרו להם צ'קים יינזקו באופן מיידי וכמעט בלתי הפיך לולא החלטה חשובה זו.

כעת נשאלת השאלה, האם לאור כל האמור לעיל', מיישמים הבנקים החלטת ממשלה זו? מערכת עיתון ישראל ניוז, בדקה ומצאה כי בנק ישראל עד לשעה זו, אינו נוקף אצבע בעניין דירוג האשראי של אותם אנשים שחזרו להם צ'קים. הן שכירים והן עצמאים שחושבים כי לא יאונה להם כל נזק, חייבים לברר את הנושא בעניינם הפרטי מול בנק ישראל כדי למנוע לעצמם נזק בלתי הפיך בעניין דירוג האשראי שלהם. מבחינת החוק, בנק ישראל הוא זה שחייב לידע את הבנקים בהוראת שעה זו. ובעניין דירוג האשראי הבנק לא חס ולא חומל על אותם אנשים שקרסו ממשבר הקורונה. יידע הציבור ויזהר.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: