מבזקים

רופאים מארגון הבריאות העולמי שתבעו עוצר טיסות מסין כבר בחודש ינואר, הושתקו

תוכן עניינים

ארגון הבריאות העולמי השתיק רופאים בארגון שתבעו להטיל עוצר עולמי על טיסות מסין כבר בינואר. אחד הראשונים לדווח על ההוראה שניתנה היה העיתונאי הבריטי ג'וזף פול ווטסון, אך עתה מתברר כי לא רק שניתנה הוראה שלא למנוע "מסחר ותנועת בני אדם", אלא שרופאים שביקשו לסתור את ההוראה בצמרת ארגון הבריאות העולמי הושתקו על ידי הארגון, ושמותיהם נאסרו לפרסום

גבריאל ודררו | כ"ב בניסן תש"פ | יום חמישי 16 באפריל 2020 | מערכת ישראל ניוז

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צדק: ראש ארגון הבריאות העולמי סירב להקשיב לרופאים בכירים בארגון הממוקם בשוויץ וטעותו עלתה בחיי מאות אלפי בני אדם. אמש נשיא ארה"ב דונאלד טרמאפ הורה על עצירה מיידית של התקציב האמריקני לארגון השייך לאו"ם.

ההחלטה על המשך 'מעבר סחורות ובני אדם' התקבלה למרות ידיעות על כך שלפחות 12,000 בני אדם נדבקו בעיר ווהאן, וכי הנגיף מועבר בין בני אדם, וזאת למרות שמועות עיקשות שהגיעו משכנותיה המפותחות של סין (טיוואן וסינגפור), על כך שנחפרים קברים המוניים בפאתי ווהאן.

ראיות אלה, וקריאת הרופאים הבכירים לעצור את התנועה האווירית היוצאת מסין – נדחו על הסף בדיון הגורלי על ידי ראש ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום גבריזוס שיומיים לפני הדיון נפגש לשיחה אישית עם נשיא סין.

במקום נקיטת צעדי הזהירות בחר הארגון לפרסם למחרת הדיון החלטה שבה נאמר כי "ארגון הבריאות העולמי משבח את סין, ואת אנשיה על פעולותיה בחזית ההתפשטות, ועל השקיפות בה היא מנהלת את המאבק בנגיף הקורונה".

ראש ארגון הבריאות העולמי נפגש עם נשיא סין יומיים לפני ההחלטה, למרות ראיות שהצביעו על הידבקות במגע בין בני אדם, וקברים המוניים שנחפרים באזור ווהאן, שיבח ראש הארגון את טיפולה של סין במגיפה וגינה את החלטת ארה"ב לעצור טיסות מסין.

תחקיר של ערוץ סקיי ניוז האוסטרלי חושף כי ארגון הבריאות העולמי צינזר רופאים בכירים בארגון אשר קראו לאטום את הגבולות הבין-יבשתיים כבר בדיון גורלי שנערך ב-30 לחודש ינואר 2020 בעיר ז'נבה שבשוויץ.

ההחלטה הגורלית שבעקבותיה היכולת לעצור את התפשטות הנגיף מחוץ לשטח סין ספגה מכה קשה, התרחשה במקביל להודעת גינוי שפרסם הארגון כנגד ארה"ב על שבחרה לעצור את הטיסות הנכנסות אליה מסין.

למעשה מכיוון שמרבית הנדבקים בארה"ב נדבקו מזן שעשה דרכו דרך היבשת האירופאית, כפי שפורסם במחקר שערך בית החולים מאונט סיניי שבניו יורק, ניתן להסיק מכך כי החלטה שונה, שהייתה דוחפת מדינות אירופאיות לעצור את הטיסות הנכנסות מסין, הייתה גם מונעת את ההתפשטות בארה"ב שהייתה פוחתת בכ-80% לפחות.

במקביל להחלטה 'להמשיך כרגיל' ששוחררה ב-31 בינואר, ארגון הבריאות העולמי תבע ממדינות אירופה ואסיה לאכוף אפס צעדי 'הגנת גבול' כלפי סין שכן הדבר עלול להוביל ל'פרופילינג' של נוסעים ול"סיטגמטיזציה" של אנשים ממוצא סיני. כמו כן הומלץ באותה העת שלא לאסור תנועה חופשית של בני אדם וסחורות בין סין ובין יתר העולם.

אחד הראשונים לדווח על ההוראה שניתנה היה העיתונאי הבריטי ג'וזף פול ווטסון, אך עתה מתברר כי לא רק שניתנה הוראה שלא למנוע "מסחר ותנועת בני אדם", אלא שרופאים שביקשו לסתור את ההוראה בצמרת ארגון הבריאות העולמי הושתקו על ידי הארגון, וכי שמותיהם נאסרו לפרסום.

אכן עד סוף חודש פברואר המשיך ארגון הבריאות העולמי לייעץ "נגד אכיפת איסורי נסיעה ומסחר למדינות החוות התפרצות של נגיף ה-COVID-19".

עתה נראה על פי תחקיר השלוחה האוסטרלית של ערוץ החדשות הבריטי הממוקם בסידני, כי בפגישה הגורלית בה הוחלט על המשך ההמלצה לאפשר מעבר חופשי של אנשים וסחורות, היו דעות סותרות, והיו מספר רופאים שתבעו להחיל באופו מידי איסורי תנועה.

 

אילוסטרציה. צילום | Shutterstock
אילוסטרציה. צילום | Shutterstock
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: