מבזקים

נשיא המדינה הודיע ליו"ר הכנסת בני גנץ שהוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת

תוכן עניינים

לפי החלטת נשיא המדינה, בשלב זה, על פי סעיף 10(א) לחוק יסוד: הממשלה, רוב חברי הכנסת רשאים לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהסכים לכך, והכל תוך 21 יום מהודעת הנשיא זו

שלום שי גיחז | כ"ב בניסן תש"פ | יום חמישי 16 באפריל 2020 | מערכת ישראל ניוז

בהודעתו ליו״ר הכנסת, כתב הנשיא: "אנו מצויים במערכת בחירות, הנערכת זו הפעם השלישית, בתקופה של כשנה, ברצף, בלא שעלה בידי מי מנבחרי הציבור להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת. כנשיא המדינה מוטלת עלי החובה על פי חוק יסוד: הממשלה לפעול להביא להרכבת ממשלה בישראל, מהר ככל הניתן, ובהתאם לכך הפעלתי את סמכותי במערכת הבחירות לכנסת ה- 23.

"נוכח תמונת המצב שהתבררה בפני, במערכת בחירות שלישית זו, לפיה לאף אחד מן המועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, באופן המאפשר להם לקבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות, ומתוך מחויבות לתכליתו של חוק היסוד, להביא להרכבתה של ממשלה שתיהנה מאמון הכנסת, מהר ככל הניתן, אני מודיע לך כי אינני רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ואני מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, שרשאית לפעול לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד. אני תקוה כי יעלה בידי חברי הכנסת לגבש רוב, באופן שיאפשר להביא להרכבת ממשלה מהר ככל הניתן, ולהימנע ממערכת בחירות רביעית".

נוסח המכתב במלואו:
"מכובדי,
בפתח הדברים אציין כי מכתבי זה מופנה אליך בתפקידך כיו"ר הכנסת, בהתאם לסעיף 9(א) לחוק יסוד הממשלה.
1.אנו מצויים במערכת בחירות, הנערכת זו הפעם השלישית, בתקופה של כשנה, ברצף, בלא שעלה בידי מי מנבחרי הציבור להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת. כנשיא המדינה מוטלת עלי החובה על פי חוק יסוד: הממשלה לפעול להביא להרכבת ממשלה בישראל, מהר ככל הניתן, ובהתאם לכך הפעלתי את סמכותי במערכת הבחירות לכנסת ה- 23.
2.ביום 16.3.2020, על פי סעיף 7 לחוק יסוד: הממשלה (להלן: חוק היסוד), לאחר שהתייעצתי עם נציגי רשימות המועמדים שתיוצגנה בכנסת החדשה, והמליצו בפני 61 חברי כנסת להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על ח"כ גנץ, הטלתי את תפקיד הרכבת הממשלה על ח"כ גנץ.
3.על פי סעיף 8 לחוק היסוד, לחבר הכנסת עליו הטיל הנשיא את תפקיד הרכבת הממשלה נתונה למילוי תפקידו תקופה של 28 ימים.
4.ביום 11.4.2020 פנה אלי ח"כ גנץ בבקשה כי אאריך את התקופה ב – 14 ימים, בהתאם לסמכות הנתונה לי בסעיף 8 סיפא לחוק היסוד. בבקשתו להארכת התקופה ציין ח"כ גנץ כי הוא עושה כל שלאיל ידו כדי להקים ממשלה עם מפלגת הליכוד וכי נדרש לו זמן נוסף על מנת להגיע להסכם סופי. כן ציין ח"כ גנץ בבקשתו כי נתקל בקשיים בניהול המשא ומתן בשל ההתמודדות עם נגיף הקורונה ובשל העובדה כי מדובר בתקופת חג.
5.ביום 12.4.2020 החלטתי שלא להיענות לבקשתו של ח"כ גנץ להארכת התקופה, וזאת, גם לאחר ששוחחתי עם ח"כ נתניהו, שלא אישר כי הם קרובים לחתימה על הסכם שיוביל לממשלת אחדות. ציינתי כי במידה ובזמן שנותר עד לתום תקופת 28 הימים ישתנו הנסיבות ותובא בפני בקשה נוספת להארכת התקופה על מנת לסייע בידם להגיע להסכם, אשקול את החלטתי בשנית.
6. ביום 13.4.2020, לקראת חצות, נעניתי לבקשתו של ח"כ גנץ, שהוגשה על דעת שני הצדדים ומתוך הבנה כי הם קרובים להסכם ביניהם, והארכתי את התקופה עד ליום 15.4.2020 בחצות.
7. אמש, תמה התקופה שהיתה נתונה לח"כ גנץ.
8. על פי סעיף 9(א) לחוק היסוד, משעברה התקופה שניתנה לחבר הכנסת והוא לא הודיע לנשיא המדינה שהרכיב ממשלה, לנשיא המדינה ניתנת הסמכות להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר או להודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה.
9. נוכח תמונת המצב שהתבררה בפני בשלב זה, במערכת בחירות שלישית זו, לפיה לאף אחד מן המועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, באופן המאפשר להם לקבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות, ומתוך מחויבות לתכליתו של חוק היסוד, להביא להרכבתה של ממשלה שתיהנה מאמון הכנסת, מהר ככל הניתן, אני מודיע לך כי אינני רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ואני מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, שרשאית לפעול לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד.
10. סעיף 10(א) קובע כי רוב חברי הכנסת רשאים לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת פלוני, שהסכים לכך בכתב, והכל תוך 21 יום מיום הודעתי זו.
11. אני תקוה כי יעלה בידי חברי הכנסת לגבש רוב, באופן שיאפשר להביא להרכבת ממשלה מהר ככל הניתן, ולהימנע ממערכת בחירות רביעית".

צילום | מארק ניימן/לע"מ
צילום | מארק ניימן/לע"מ

1 2

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: