מבזקים

משבר שנת ה- 73 | איך מונעים את התפרקותה של מדינת ישראל בפעם השלישית?

תוכן עניינים

ישראל נכנסת לשנה היסטורית החל מיום העצמאות הקרוב ולא רק בגלל הקורונה. בשתי הפעמים הקודמות מדינת ישראל התפרקה בשנה זו, והחל משבוע זה אנחנו מתחילים את השנה השבעים ושלוש שלנו. איך שוברים את השיא ומונעים את התפרקותה של מדינת ישראל?

רות קרייתי | ב' באייר תש"פ | יום ראשון 26 באפריל 2020 | מערכת ישראל ניוז

נתנאל אלינסון יצא בסרטון חשוב, המתאר בפרטי פרטים ומדייק בזמנים של התפרקות מדינת ישראל בשתי הפעמים הקודמות. הקשיבו לדבריו החשובים: "אני לא רוצה להישמע דרמטי אבל יש מצב שביום העצמאות הקרוב, אנחנו נכנסים לאחת השנים הכי חשובות בתולדות ההיסטוריה הישראלית. איך אני יודע? כי אנחנו נכנסים לשנת השבעים ושלוש של מדינת ישראל ובשתי הפעמים הקודמות שהיתה לנו פה מדינה, היא תמיד התחילה להתפרק בשנת השבעים ושלוש להקמתה. אז האם אנחנו נהיה הראשונים בהיסטוריה היהודית ששוברים את השיא הזה?".

משבר שנות השבעים: "בואו נעשה סדר" אומר נתנאל אלינסון וממשיך "שלוש פעמים היתה כאן מדינה יהודית עצמאית. פעם ראשונה בממלכה המאוחדת בימי דוד ושלמה. פעם שניה בתקופת ממלכת החשמונאים והפעם השלישית זה אנחנו, מדינת ישראל. מי פירק את המדינות בשתי הפעמים הקודמות? הבבלים? היוונים? הרומאים? נראה לי שאתם יודעים את התשובה. אנחנו במלחמות אחים".

"אחרי כמה שנים התחילו מלחמות האחים האלה? נפתח מחשבון. דוד המלך מולך בירושלים 33 שנה. שלמה הבן שלו מולך אחריו עוד 40 שנה. וכששלמה מת, המחנות של ירובעם ורחבעם נלחמים אחד בשני והממלכה המאוחדת מתפרקת. בדיוק בשנה ה- 73 להקמתה".

"נעבור לחשמונאים. את הקמת המדינה החשמונאית מקובל להתחיל בשנת 140 לפני הספירה, כששמעון אח של יהודה המכבי מוכתר להיות הכהן הגדול ומנהיג העם. המדינה החשמונאית משגשגת עד מותה של שלומציון המלכה בשנת 67 לפני הספירה. אחרי מותה, שני הילדים שלה הורקינס ואריסטובלוס נלחמים ביניהם על הכס עד שהם מפוררים את המדינה החשמונאית. אז משנת 140 לשנת 67 לפני הספירה יוצא לנו 73 שנים בדיוק".

מה למען השם יש בשנה המקוללת הזאת?

"אז אפשר לקרוא לזה משבר הדור השלישי" אומר נתנאל אלינסון "הדור הראשון מגיע עם חזון ורעל בעיניים. המטרה שלו ברורה, לייסד מדינה. נקרא לו הדור המייסד. הדור השני כבר מקבל מדינה מוכנה אבל עדיין יש לו מלא עבודה לבנות, לייצב את הממלכה, ליצור כלכלה. נקרא לו הדור הבונה. והדור השלישי הוא חי בחברת שפע כבר בנו לו הכל ואין משימה ברורה, אין חזון".

"אנחנו היהודים יש לנו אנרגיות גבוהות וכשאין לנו משימה ברורה, אנחנו מנצלים את האנרגיות האלה כדי לאכול אחד את השני. לכן עד היום היה אפשר לקרוא לדור השלישי גם הדור ההורס. דוד בן גוריון והדור הראשון ייסדו את המדינה ונלחמו את מלחמות הקיום. הדור השני קיבל מדינה יציבה יותר והתחיל לבנות אותה תוך שהוא הופך את ישראל למעצמה כלכלית וטכנולוגית. והדור השלישי? זה אנחנו. האם אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים? האם שוב נהיה הדור ההורס? או אולי הדור הראשון בהיסטוריה הישראלית שיודע לתת את התשובה לאן כל זה הולך".

איך שוברים את השיא הזה?

נתנאל אלינסון : "אז כדי לשבור את השיא הזה הנה כמה דברים פשוטים. דבר ראשון השנה בלי מלחמות אחים, נתאפק עם זה קצת. דבר שני צריך יעוד, חזון משותף להפנות אליו את הכוחות והדבר השלישי, את הכוחות שחסכנו ממלחמות אחים, נשמור ונפנה לעשיית חסד משותף. זה כבר קורה. בתוך משבר הקורונה אנחנו רואים כאן התגייסות גדולה של חסד וערבות הדדית מכל השכבות באוכלוסיה. בקצב הזה יש לנו סיכוי לא רע לשבור השנה את השיא, ולהפוך לראשונה בהיסטוריה היהודית מהדור ההורס, לדור המופת".

נתנאל אלינסון. צילום מסך
נתנאל אלינסון. צילום מסך

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: