מבזקים

סיפורו של וויטק הדוב שהתגייס לחיל תותחנים במלחמת העולם השנייה

תוכן עניינים

לא יאומן: במלחמת העולם השנייה אימץ חיל התותחנים הפולני- בריטי גור דובים וגייס אותו לשירות המלחמה. זהו סיפורו המופלא של וויטק, דוב סורי שאומץ בהיותו גור ותרם רבות למאמץ המלחמתי של החיל. וויטק הלוחם שמומחיותו היתה בטעינת פגזים, קיבל דרגת טוראי לאחר שנשא בעול הלחימה כמו כל לוחם ביחידת התותחנים

רות קרייתי | י"ב באייר תש"פ | יום רביעי 6 במאי 2020 | מערכת ישראל ניוז

איך הייתם מגיבים לו ראיתם מולכם חייל מסוג אחר, דוב חום ענק מסוג סורי שנושא תחמושת של פגזים כבדים בשתי ידיו ומטעין אותם בתוך תותחים? זה קרה במלחמת העולם השנייה, כאשר לוחמים ביחידת התותחנים בפולין קנו גור דובים מנער צעיר, שביקש תמורתו כמה פחיות שימורים של בשר משומר, להאכיל את משפחתו הרעבה.

סיפורו המופלא של וויטק הדוב מתחיל בהמדן באיראן, שמכר את הגור תמורת מספר פחיות של בשר משומר. הוא סיפר לחיילים כי אימו של הדוב נורתה ולא ידע להסביר פרטים נוספים על האירוע. החיילים קנו את הדוב כדי לשמח נערה פליטה, אירנה בוקוביץ מתלאות המלחמה.

אירנה קראה לדוב בשם וויטק, הלוחם החייכן והוא הפך עד מהרה לאטרקציה וקמיע לכל היחידות שהוצבו מסביב. עד גיל שנה שתה וויטק חלב משומר מבקבוקי וודקה ריקים וכשגדל מלבד תזונה מאוזנת של פירות, דבש, ריבה וסירופ הוא אהב לשתות בירה ולעשן סיגריות כמו חייל מן המניין.

בשנת 1943 בהיותו בן שנה ומספר חודשים, גויס וויטק באופן רשמי לצבא הפולני. הוא קיבל דרגת טוראי והצטרף לפלוגת האספקה הארטילרית הפולנית ה-22 בצבא אנדרס.

את מהלך שירותו הצבאי עשה וויטק יחד עם פלוגתו בעיראק, סוריה, ישראל, מצרים ודרום איטליה. וויטק ישן עם החיילים באוהלים ועבר איתם ממקום למקום בתוך ארגז עץ על גבי משאית. וויטק למד להצדיע במסדרים ותודות ליכולותיו הפיזיות הוא נשא פגזים בכמות גדולה והטעין אותם בסוללת התותחים.

בתום המלחמה בשנת 1945 עבר וויטק עם יחידתו לסקוטלנד הפך לפופולארי וקיבל צל"ש על שירותו ועל אומץ ליבו שהפגין במהלך הקרב על מונטה קאסינו. בחודש נובמבר 1947 השתחרר וויטק מהצבא ונמסר לגן החיות הסקוטי, שם נפטר בשיבה טובה בגיל 21. וויטק ששקל קרוב ל- 250 ק"ג והגיע לגובה של כמעט 2 מטר הונצח בפסלים ברחבי סקוטלנד.

 

וויטק הדוב
וויטק הדוב

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: