מבזקים

הצלחת הציונות הדתית היא הגורם לפילוג שלה והוכחה לכך: בנט

תוכן עניינים

אין אבקת כביסה מספיק חזקה בעולם שתנקה את הכתמים שהותירו נציגי הציונות הדתית על שולחיהם. אין מגזר אחד שככה התפצל, התרסק, התאחד, נפרד, החרים, שוב שיקר ושוב לא עמד במילתו. מוטב שלא תהיה לציונות הדתית מפלגה אם כך פני הדברים

מאיר אוליאל | כ"א באייר תש"פ | יום שישי 15 במאי 2020 | מערכת ישראל ניוז

שבוע עצוב שחותם תקופה עצובה מאוד עבור הציונות הדתית לדורותיה. איך זה קורה? בואו נתחיל. המלחמות הפנימיות בציונות הדתית, קיבלו ביטוי בולט במיוחד בשלוש מערכות הבחירות של השנה האחרונה, והצליחו לעורר סקרנות רבה גם מחוץ למגזר. זה התחיל מכישלונה של מפלגת הימין החדש לעבור את אחוז החסימה בסבב א', והביא לסאגה מביכה של פיצולים ואיחודים שמעוררת שאלה מרכזית קשה: איך זה שמגזר שנוכחותו בכל תחומי החיים בישראל הופכת דומיננטית יותר ויותר, משיג תוצאות עלובות כל כך כשמדובר בתחום הפוליטי?

התשובה מצויה בתופעה שראויה לכינוי "פרדוקס ההצלחה". לעתים, דווקא הצלחתה המסחררת של קבוצה חברתית גורמת לה לפיצולים ומחלוקות, ולפגיעה בחוט השדרה הרעיוני המקורי, בשעה שמצבי מצוקה גורמים מנגד לאיחוד כוחות.

תשובה לכך הביא יאיר שלג בפוסט שכתב "רוב בני הציונות הדתית מחזיקים בעמדות ימין מובהקות מבחינה מדינית, אולם יש בתוכם מנעד רחב של עמדות בתחום הדתי ("דתיי הרצף"). בהקשר הזה ניתן להצביע על שלוש קבוצות משנה עיקריות, שלכל אחת מהן דפוסי הצבעה שונים: האגף הליברלי, שלפי מחקר המכון הישראלי לדמוקרטיה מ-2014 מונה כ-24% מהמגדירים עצמם בבירור כדתיים לאומיים; האגף החרד"לי, השמרני-קיצוני מבחינה דתית, המונה כ-12%, ובתווך הרוב הבורגני הדומם, המונה כ-64%.

בני האגף הליברלי, רובם צעירים, סולדים בדרך כלל מעצם ההצבעה למפלגה סקטוריאלית. למעשה, רובם מצביעים לליכוד ומיעוטם לכחול לבן. שתי מפלגות אלה דואגות לשבץ ברשימותיהן מועמדים דתיים כדי לקרוץ לקהל זה. לבני האגף החרד"לי העמדות הדתיות חשובות לא פחות מהעמדות המדיניות, ולכן הם לא יצביעו למפלגה חילונית, ורובם מאוגדים באיחוד הלאומי של בצלאל סמוטריץ'. ואילו הרוב הבורגני מתפצל בין הבית היהודי לבין הצבעה לליכוד "כדי להבטיח את שלטון הימין".

עוד הוסיף יאיר שגיא "לכך יש להוסיף שני נתונים משמעותיים: יש בפריפריה הציונית-דתית גם הרבה בוחרים מזרחים בעלי גישה מסורתית. הוריהם כנראה הצביעו למפד"ל, אבל הכעס על דחיקת הזהות המזרחית בחינוך הדתי-לאומי, ולעיתים גם ההקפדה ההלכתית, מביאות אותם להצביע לש"ס. שבנוסף, מאז ההתנתקות, יש קבוצה לא קטנה של פעילי ימין מובהקים, חלקם אפילו תושבי יהודה ושומרון, שחברו לליכוד כדי להשפיע מלכתחילה על זהות הח"כים ובכך למנוע מראש כל יוזמה לפינוי יישובים.

כל הפיצולים האלה פוגעים כמובן ביכולתן של מפלגות הסקטור למצות את פוטנציאל המנדטים הגבוה של המגזר. החולייה החלשה במיוחד היא הבוחרים הליברלים, שכאמור מלכתחילה מעדיפים לראות את עצמם במפלגה כללית. לפיכך, היעדר "בייס" ליברלי מספיק גדול הביא לכישלון הימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד באפריל, לעומת הצלחתה היחסית של הבית היהודי למשוך את הקהל החרד"לי והבורגני, המחויבים יותר למגזר.

וגם לקראת מועד ג', שבו חשב בנט למנף את תפקידו הנוכחי כשר ביטחון כדי להצליח להעמיד מפלגה עצמאית, החשש מאחוז החסימה אילץ אותו בסופו של דבר לחזור ולשתף פעולה עם חבריו לשעבר".

מה זה קשור לתקופה הזאת אתם שואלים?

אני רואה לאחרונה מלא פוסטים של אנשים איפה כל חברי גוש הימין שלא אומרים לעצור הכל עד שימינה נכנסת לקואליציה? אז חברים צר לי לאכזב אותם. הם, "הציונות הדתית" הביאו את העונש הזה לעצמם. ואין דרך לעזור להם ככה זה כשאין דרך אמיתית. ודרך אמיתית מתחילה במנהיג אמיתי שמקובל על הציבור עם זה בפן הרבני, או האידיאולוגי ורק כך מצליחים

הדוגמא הפשוטה ביותר זה מהחדרים! כן. למה? שימו לב ראש מפלגה במקרה הזה דרעי שישב בכלא ועבר את מה ששום חבר כנסת ופוליטיקאי עבר אך בכל מקרה בכל מערכת בחירות הקולות והמנדטים של המפלגה עולים! למה? זה לא קשור לדרעי! זה כי יש רבנים שנותנים קו ודרך ובמקרה הנ'ל זה לא בגדר של סיפור הצלחה! זה הרוח ברחוב הישראלי שמכתיב למצביע במי לבחור. אך הציבור עמו תמיד ישאר במפלגה ולא יחפש בשדות זרים. כי יש דרך ואסטרתגיה ברורה.

מה שאין כן בציבור החרד"ל/ דתי אך שלא תקראו לזה אין דרך. לצערי הפוליטיקאים הם אלה שמנהלים את העניינים והתוצאה בהתאם! לא יכול להיות שבנט יום אחד מכניס סכין בלב לחלק גדול במגזר הדתי והולך ומקים מפלגה, ויום אחר כך חוזר ומבקש להיות מספר אחד ברשימה ואף אחד לא אומר לו כלום.

אנחנו עומדים רגע לפני הקמת ממשלה חדשה וככל הנראה בנט כבר לא יכנס לכנסת וישב עם האופוזיציה ששם נמצאים אנשים חסרי אסטרטגיה אלא לגיטימציה שלילית ואני חושב שזה בול המקום בשבילך בדיוק אחרי מה שעשית לבן גביר שבסה"כ רצה לעזור לפלג הקטן/ גדול שלו בציונות הדתית. חבר אשמח שתעשו חריש גדול בציונות הדתית ותגיעו מוכנים למעמד הבא ששם רק דרך תנצח.

צילום | רפי פריימן
ארכיון. צילום | רפי פריימן
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: