מבזקים

"הרחיבי מקום אהלך": הגידול המבורך של הציבור החרדי הביא למצוקת דיור קשה

תוכן עניינים

כיום, מצוקת הדיור של האוכלוסייה החרדית בישראל היא בגדר של פצצה מתקתקת ויש לכך הרבה השלכות שגרמו לכך. להלן לפניכם

מאיר אוליאל | כ"ז באייר תש"פ | יום חמישי 21 במאי 2020 | מערכת ישראל ניוז

במדינת ישראל לא נבנים כיום מספיק דירות עבור הציבור החרדי, מה שגורם לצפיפות רבה בשכונות החרדיות בבני ברק, ירושלים, אלעד, אשדוד, מודיעין עילית וכו'. מה שגורם לכך שאברך לאחר נישואיו לא מצליח למצוא דירה בשכונות ובערים חרדיות. כתוצאה מכך הוא אמור להתגורר ביחידת דיור בקרבת הוריו ומשפחתו. הדבר גורם לצפיפות רבה בערים ובשכונות שנכתבו לעיל'.

גורם נוסף הוא "פוליטיקה לא מוצלחת של חברי הכנסת החרדיים על מול הגורמים הרלוונטיים". אי קידום תוכניות בניה לציבור החרדי ופתיחת ערים חרדיות נוספות זאת עשרות שנים. ונתן לכך כמה דוגמאות:

ובעניין זה, לפני כשנתיים פלוס מינוס נחתם הסכם גג של אלפי יחידות דיור בעיר אשדוד בה אפילו עשרות בודדות של דירות לא יבנו בשכונות ובאזורים החרדיים. למה? איפה כל חברי המועצה החרדיים שגרמו לראש העיר המכהן להיבחר ועכשיו כשהציבור זקוק לו, אז הוא איננו? התשובה לכך היא אי סדר מוחלט והבטחות במשא ומתן הפוליטיים.

עוד סיפור שגורם לצפיפות היא שאנשים שומרי תורה צריכים את הקהילתיות וחיי ההלכה, ושמירת המשפחה לפי אורח חייהם, ומיד מגיע ההסבר

כשמדברים על הציבור החרדי יש אין ספור של דעות וקהילות. יש את השמרנים מדי, שהם לא ירצו לגור בסביבה חילונית, או אפילו מסורתית כי זה "מקלקל" את חינוך הילדים. מה שנגרם כתוצאה לכך היא שגם ויש לאברך כסף לקנות דירה, הם יעדיפו לגור במקום הצפוף והחנוק כי המסורת והדרך שקיבלו בישיבה היא מעל הכל.

דבר נוסף, היום יש את כל הבניה לגובה וניצול קרקע. עכשיו גם במקרה ויש את החרדי היותר פתוח שאין לו בעיה לגור בסביבה של דתיים לייט, הוא לא יגור שם כי א': אין אפשרות לעשות סוכה ב': מעלית בשבת אי אפשר (כאלה שמחמירים) ג': אין סביבה חרדית לשלוח את הילדים לת"ת מחמת אי קרייה חרדיתת סמוכה למקום וכו'. מה שמביא לכך שהחרדי הנורמלי לא ירצה לגור בסביבה כזאת וזה מה שמביא לכך שיעדיפו את השכונה החרדית הדחוסה והישנה.

אגב, באותו עניין, לאחרונה התפרסם ראיון של ראש עיריית נתיבות שאמר ברוח הדברים: "אני בניתי בנינים לגובה בשביל שחרדים יפסיקו להתגורר בעיר".

סיבה ניספת היא גניבת הדעת מהציבור החרדי": כבר עשרות שנים שלא נבנים ערים לציבור החרדי וכו' ואם תשאלו את הפוליטיקאים החרדים איפה זה עומד? הם ידאגו להגיד לכם ש"זה בשלבים" ו"תסתכל עשינו פה, ועשינו שם", ותשובה? אין.

אחד הדברים שמכעיסים אותי באופן פרטי זה שחברי הכנסת החרדיים, שהם נבחרי ציבור גם לאחר כישלונם לא יודו בכך. לדוגמא: מי לא שמע לפני עשר שנים שקמה עיר חדשה לציבור החרדי בשם "חריש" וחרדיים הלכו והשקיעו את מיטב כספם וממונם, וכשבאו לגור במקום הם הבינו שרימו אותם, כי לשם הגיעו משפחות לא חרדיות, אלא חילוניות ודתיות. מה שגרם לכך שהחרדיים היו צריכים לעזוב את המקום ולחזור למקומם הטבעי – בני ברק. ירושלים וכו'.

הפרויקטים: מה כן מצליח לחרדים (העסקנים) בתחום הבנייה? תחום הפרויקטים בה מגיעים עסקני הציבור ומגיעים להסכמים על סכומים נמוכים יחסית, בעקבות מקומות הבנייה שהם ברובם באופקים ובירוחם. שם נבנים שכונות חרדיות עם כוללים, גני ילדים, רשתות מזון ובנייה של עד 5 קומות (מהטעמים המוזכרים לעיל') והכל לפי הכללים הנדרשים. אך לצערנו זה לא כל כך מספיק, כי זה מה שגורם עדיין לדוחק

שיטת "גיור שכונות חילוניות ותיקות לחרדיות": אין מי שלא שמע על הכיבוש שחסידות גור עשתה לעיר ערד. זה פשוט הלך כך: בנינים נמוכים בשכר נמוך בלי בעיה לסוכה ולמעלית בשבת. פשוט משפחה אחת נכנסת לגור בבניין. השכנים המבוגרים שלא הכי חובבי דת לאט לאט עוזבים את המקום. אחרי שאותו חסיד קיבל לא מעט קללות ורדיפות וכך הבניין כולו נהפך לחרדי (במקרה הזה חסידי) כשלאחר מכן פותחים בית כנסת שכונתי, תלמודי תורה וכדומה.

וכך זה גם באשדוד בבניני התמ"א. המבוגרים עוזבים את המקום ורחוב אחרי רחוב, ושכונה אחר שכונה נהפכת לחרדית. וכן זה מצליח, רק שאני ספציפי לא הייתי ממליץ על זה, כי זה לא הדרך. יש פוליטיקאים שצריכים לעשות עבור המגזר הזה את העבודה וכרגע. הם לא עושים זאת.

ובנימת אופטימית: השבוע התקיים סוף סוף בשעה טובה, טקס חילוף השרים, כשברקע יש שר בינוי ושיכון חדש מהמגזר החרדי שכרגע החרדים מתחילים לספור לו מאה ימי החסד. שיהיה בהצלחה ובתקוה לבשורות טובות עבור המגזר החרדי.

המכון הישראלי לדמוקרטיה
המכון הישראלי לדמוקרטיה
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: