מבזקים

עיצוב גינות גג ומרפסת

תוכן עניינים

גינות גג

הם מקום מפלט מרהיב, ירוק ומרגיע שמעניק תחושה של שלווה בכל סביבת הכרך הרועשת. היום ניתן לבנות גינה כזו בכל גג או מרפסת של בית או משרד, בעזרת מעצב גינות שידע לעצב כל גינה לא פחות יפה ופרקטית מאשר גינה מעוצבת בבית פרטי. בשנים האחרונות ניתן יותר ויותר לזהות ניצול שטחים של גגות ומרפסות לצרכי גידול צמחייה ויצירת פתרונות אקולוגיים מרשימים. במאמר זה נרחיב אודות עיצוב גינות גג ומרפסות והייחודיות שלהן במרחב שלנו.

הייחודיות של גינות הגג                                                                                                        

רוב הנוף האורבני של הערים בישראל נחשב למישורי ושטוח, זאת לעומת ערים רבות בעולם שהן הרבה יותר משופעות ותלולות. כמו כן, גם מזג אוויר בארץ משחק לטובתנו בכל הנוגע לגינות גג ומהווה מענה מושלם לכל מי שגר בעיר ועדיין מעוניין ליהנות מחלקת אדמה וטבע ירוק שמעניקים חיוניות רבה לסביבה ותורמים לבריאות הנפשית והפיזית של כולנו. על מנת ליצור גינה על הגג או בחלל המרפסת בבניין רב קומות, יש לוודא מה התנאים של הגג, לבדוק את המידות שלו, את תנאי מזג האוויר וכמה משקל מבנה הקרקע מסוגל לספוג בזמן שיידרש להעמיס עליו אדמה, צמחייה ואבנים. את כל זה כדאי לעשות בסיוע של מהנדס מומחה שיכול להמליץ, במידת הצורך, על חיזוקים בגג או בחלל המרפסת. בנוסף, חשוב לבנות בגג של הבניין או המרפסת, מערכת ניקוז ואיטום איכותית, שתסייע לכל תהליך ההשקיה של הגינה, לרבות השקיה של הדשא וכל הערוגות והשתילים.

גינת גג שטחית או עמוקה                                                                                                

גג שטחי –  בגג שהוא שטחי תונח שכבת מצע רדודה בעובי – 40 סנטימטר. הצמחייה שתתאים תהייה צמחייה עם שורשים שטוחים שלא דורשים השקיה מרובה.                                                            

גג עמוק – בגג זה עובי השכבה של המצע יכול להגיע עד מטר ואפילו עוד יותר. עומק זה יהיה מותנה בסוגי הצמחים שאותם נבקש לשתול ובהתאם למשקל שהגג יכול לשאת. בזמן שמתכננים את ההקמה של הגג חשוב לקחת בחשבון את המבנה של הגג ולהתאים אותו למשקל ולעומס שמעוניינים להעמיס.

היתרונות של גינת גג או מרפסת

איכות חיים – גינה במרפסת או על הגג תעניק הרבה אנרגיה חיובית לחיי הדיירים ותשדרג את כל החלל הפנימי של הבית.

סביבה ירוקה  – גינה במרפסת תשפר את איכות האוויר ותפחית בצורה משמעותית את זיהום אוויר בכל האזור.

סביבה מעוצבת – לגינה שנמצאת במרפסת יש  השפעה ייחודיות במראה שלה על כל הסביבה והיא תמיד תשתלב ותשדרג את הנוף של הכרך.

ערכים חיוניים – כל ההתעסקות בגידול צמחייה, בניצול משאבי טבע ותרומה לאיכות אוויר, הם ערכי סביבה חשובים שמוחדרים לכל הדיירים של הבניין ולדורותיהם.

כיצד מקימים את הגינה?                                                                                                   

לפני הכל יש להגדיר את החלל ואת התנאים הקיימים בו, כמה שמש מגיעה אליו, היכן יש נקודת מים, איזו מערכת השקיה מומלצת, האם החלל מספיק מוגן מפני רוחות חזקות ומה התקציב שנהייה מוכנים להשקיע בעיצוב הגינה. כעת ניתן לבחור גנן או מעצב גינות שיסייע לנו בהקמה של הגינה במרפסת או בגג שלנו, או שדווקא נבחר לעשות זאת בעצמנו.

יש לשתול צמחייה שמתאימה לתנאים של החלל, צמחייה שתהייה חסכונית במים ושלא תדרוש תחזוקה מרובה. חשוב לוודא שיש מערכת ניקוז איכותית שדרכה יוזרמו כל מי ההשקיה, לדאוג שאכן המצע של האדמה מותאם לכל תנאי הגג והעומס המומלץ וכן לזכור שכל צמח זקוק לטיפול מסור וקבוע. רק על ידי קיום כל הכללים הללו גם יחד, תוכלו ליהנות מגינה יפה ופורחת שתשרוד לאורך שנים.

המאמר נכתב באדיבות אמנות הגינה הקסומה – ערן לוינסון – אדריכל נוף ומעצב גינות
054-5228882  [email protected]

 

 גינת גג

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: