מבזקים

שר המודיעין אלי כהן: "הרוצה שלום יכון למלחמה"

תוכן עניינים

כתב ישראל ניוז נפגש עם שר המודיעין של מדינת ישראל, השר אלי כהן לראיון חגיגי לכבוד חג סוכות. ויש גם מסר לעם ישראל

מאיר אוליאל | י"ג בתשרי תשפ"א | יום חמישי 1 באוקטובר 2020 | מערכת ישראל ניוז

מי ששימש בשנת 2017 כשר הכלכלה והתעשייה, היה חבר קבינט בתחום המדיני-בטחוני, יו"ר ועדת הרפורמות מטעם מפלגת כולנו ובחודש מאי 2020 מונה על ידי הממשלה לכהן כשר המודיעין מטעם מפלגת הליכוד. בחשבון הטוויטר שלו כתב השר לפני ימים אחדים בין יתר הדברים כי "הרוצה בשלום יכון למלחמה. העליונות הצבאית של ישראל תישמר בזכות הברית ביננו לארה"ב, אך מעל הכל בזכות יכולות ביטחוניות עצמאיות כפי שמפתחים ברפאל".

השר אלי כהן נולד וגדל בחולון כבן יחיד להוריו, נשוי פלוס 4 ילדים שירת 11 שנים בצבא. את שירותו הצבאי עשה בחיל האוויר והשתחרר מהשירות בהיותו בגיל 28, בדרגת רס"ן. השר אלי כהן הוא בעל תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות באוניברסיטת תל אביב ותואר שני במנהל עסקים באוניברסיטה הפתוחה. בפגישתו של השר עם כתב ישראל ניוז, שוחחו השניים על תקופת הבידוד ותפקוד משרדו הזמן הקורונה, על נרמול היחסים ושיתופי פעולה עם מדינות המפרץ, על הסיעות החרדיות וסיים במסר מפייס לכבוד חג סוכות

השר יספר לנו קצת על משרד המודיעין
"בשנת 2009 הוקם משרד המודיעין בו אני משמש כשר מודיעין. בהתחלה שימש בו דן מרידור ואחריו יובל שטיניץ וישראל כץ. מדינת ישראל היא המדינה המאוימת ביותר בעולם ואנחנו משתדלים להיות תמיד דרוכים, בשביל זה יש אותנו במשרד. בתוך הגוף הזה ישנם כמה גופי מודיעין שאיתם אנחנו עושים שיתופי פעולה מלאה, דוגמת משרד DNI- Director of National Intelligence".

איך אתם מתפקדים בלשכה בתקופת הקורונה?
"כשר מודיעין, אני עובד כרגיל. רוב הישיבות והפגישות שלנו עוברת דרך הזום והעולם הדיגיטלי. זה גם טוב וגם פחות טוב כי זה מגדיל את הפריון ומגדיל את כמות העובדים. ללא ספק אנחנו עוד נלמד מהתקופה הזאת לשנים ארוכות קדימה. נלמד איך להגדיל את מספר העובדים ובכלל זה איך להתנהל דרך העולם הדיגיטלי".

לאחרונה נכנסת לבידוד בעקבות חשד לקירבה עם מאומת. איך עבר עליך הבידוד?
"יש עדיין קשיים מסוימים. עבדנו דרך העולם הדיגיטלי, עשינו שיחות ועידה ואחרי שמונה ימים יצאתי מהבידוד".

תספר לנו קצת על שיתופי פעולה בינך לבין הסיעות החרדיות. האם יש כאלה שיתופים?
"בוודאי, ישנם הרבה שיתופים. תמיד היו לי גם כחבר כנסת וגם כשר, הן בנושאים החברתיים והן בנושאים כלכלים ואציין לדוגמא את הנושא 'חיסכון לכל ילד'. גם אני וגם ח"כ משה גפני פעלנו בנושא תאגידי המים והקלה בחובות לכל מי שנצרך. כמו כן שיתפתי פעולה עם חבר הכנסת יעקוב אשר על עמלות הסליקה לעסקים גדולים וקטנים. פתחתי משרדים במיוחד כדי להגדיל את מכרזי התעסוקה עבור הציבור החרדי בבני ברק, בטבריה, בנתיבות ובעוד מקומות. בבני ברק פתחנו את המכון הטכנולוגי ליד מכון מור, אז כן ישנם הרבה שיתופי פעולה. אני אספר לך יותר מזה, כשהייתי ילד גדלתי בשכונה שהיו בה הרבה משפחות מהציבור החרדי, גם כאלה מאנשי ש"ס. אז כך יוצא שאני מכיר את הנפשות הפועלות ובכלל זה את הציבור המדובר".

איך אתה ומשרדך שהנכם פועלים מאחורי איכון הטלפונים הסלולרים, הצלחתם בזמן הקורונה לעקוב אחרי הציבור החרדי? הרי ידוע שחלקם הגדול אינם משתמשים בפלאפון חכם
"היו פעולות רבות מצד השב"כ באיכוני טלפונים בסבב האחרון. השב"כ הצליח לאכן כ- 70% אחוזים מכלל הטלפונים במגזר החרדי וזה נחשב להצלחה. מצד שני אנשים צריכים להבין, שכל הנושא הזה של הבידוד זה למענם ובשביל המשפחה והחברים שלהם בלבד. אז להגיד שאנשים הצליחו לברוח מתחת לרדאר זה נון שלהם. בסופו של יום מי שהשב"כ הצליח לעקוב אחריו, קיבל אכיפה משטרתית, אז עשינו את עבודתנו. לגבי כל מה שקשור להסברה בציבור החרדי שאינם פעילים ברשתות החברתיות, זה לא עובר דרכנו כלל".

איך עובד איכון של טלפונים סלולרים בגל ובסגר השני?
"התחלנו לאכן טלפונים לפני כשבועיים וצריך לקחת בחשבון שכל שלושה שבועות העניין חייב לעבור אישור ועדה לענייני שב"כ. בימים אלו ממש אנחנו עובדים על העלאת היקף בדיקות קורונה ובזמן הקרוב, כל מי שימצא שלילי בבדיקות יכנס לבידוד רק עשרה ימים ולא ארבעה עשר יום".

עד לפני זמן קצר דובר על תוכנית לימודי סייבר שלך ושל גבי גאון לתלמידי התיכונים. איפה עומד היום? האם הציבור החרדי נכלל בתוכנית?
"מדובר בפרויקט של תשעה מיליון ₪  אשר מחצית מהפרויקט עבר למשרד הכלכלה. המטרה שלנו היא לפעול בפיתוח הפריפריה הכללית והדמוגרפית, על מנת להגדיל את כמות המתגייסים לצה"ל. כל זאת יהיה לטובת יחידות המודיעין, הסייבר, הטכנולוגיה, באמ"ן, בשב"כ ובמוסד. על כן כל מי שמיועד לגיוס, מוזמן להיות חלק מהפרויקט, וברור שגם הציבור החרדי מוזמן".

אתה ידוע כמי שתומך בהריסת בתי מחבלים והנה לפני כשבוע נפסק הדין במשפטו של עמירם בן אוליאל שנמצא אשם בפרשת דוואבשה. האם לדעתך יש מקום להרוס בתים של יהודים?
"ראשית אציין כי ישנו שינוי גדול ועושים הפרדה בין הציבור הפלסטיני לבין הציבור היהודי. בציבור הפלסטיני, כל עוד הצבא לא תפס את המחבל, הכל בסדר אצלם. ברגע שהמחבל נתפס, משפחתו מקבלת כסף ואחר כך פנסייה לכל החיים. כמו כן ישנה הסתה בחינוך ובציבור הערבי כנגד יהודים. בציבור היהודי אין דעות כאלו וכל מי שהולך לעשות מעשה נקם או משהו בסגנון, עושה זאת על דעתו בלבד. לכן ההסתכלות שונה מאוד".

למרות זאת, במגזר הערבי ישנם מפגעים יחידים. האם ישראל לא תהרוס את ביתם?
"בחברה שלנו, אם זה יקרה, מדובר במקרה חריג ומיד אנחנו מגנים אותו ולא נותנים לו תגמולים על המעשה, אז זה ההבדל".

בדבריך רמזת מיד לאחר הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין, שיהיו הסכמים נוספים
"אני חושב שמה שהנשיא טרמפ אמר אז, הוא יודע על מה הוא מדבר. אכן ישנם מדינות נוספות במדינות במפרץ שרוצות לנרמל יחסים עם ישראל. יש להם אינטרס לעשות שלום איתנו. להערכתי יהיה עוד הסכמי שלום וזה בונה לנו קואליציה אזורית מול אירן בחסות אמריקאית. זה הסכם היסטורי טוב עבור מדינת ישראל וטוב עבור כל האזור בכלל".

מדובר בשיתופי פעולה ביטחוניים? או בשיתופי פעולה אחרים?
"כן יש כמה שיתופי פעולה וזה נשען על שתי רגליים. אינטרס ביטחוני, יצירת חזית על מול איראן ואינטרסים כלכליים של שתי מדינות שהן מאוד חזקות".

מה יהיו שיתופי הפעולה בצד הכלכלי?
"להערכתי שיתוף פעולה כלכלי יהיה בעוד כשלוש עד חמש שנים הקרובות. הסכמי שכר עד 5 מיליארד דולר, דבר שכולל גם את בחריין. יהיו בשיתופי פעולה בטכנולוגיית מים, הייטק וסייבר למתקנים שלהם. ישראל יודעת לטפל בעניינים אלו ואותן מדינות שמחות לשתף איתנו פעולה. כנ'ל גם בתחום התיירות, משני הצדדים".

סיימנו את החגים ראש השנה ויום הכיפורים והגענו לחג סוכות. כיצד אתה חוגג את החג?
"חגגתי את החגים עם משפחתי, אך לצערי אמא שלי חגגה לבדה, על פי ההנחיות והכללים. כך יהיה גם בחג סוכות. נעבור גם את זה ביחד".

מהי המלצתך לקוראי אתר ישראל ניוז וכיצד נוכל להתמודד בימים אלו עם כל ההנחיות?
"אני יכול להגיד שעבורי זה זמן טוב להתבונן על מכלול הדברים הטובים. זאת גם הזדמנות להיות עם המשפחה, להעמיק בקריאה ולעבור את הסגר שנכפה עלינו באופן חיובי. וכמו הפסוק "תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה" זה מה שאנחנו צריכים, להתפלל שהכל יהיה מאחורינו בשנה הזאת, ושהסיוט הזה יעבור. שנוכל לחזור להתפלל בבתי הכנסת כמו שכולנו אוהבים ורוצים לעשות. אני פוקד באופן קבוע בבית הכנסת  בתקופת החגים ומאוד מתגעגע לזה. כולי תקווה שנחזור לשם בקרוב".

מה המסר שלך לחג סוכות?
"כתושב חולון, אני נמצא בעיר שיש בה ציבור חרדי וחילוני כאחד וכולם צריכים להרגיש עם אחד, כי אנחנו בסופו של יום עם אחד ומיוחד. אני מאחל לעם ישראל שנזכה להיות כמו ארבעת המינים מאוגדים ביחד. לדעתי זה המסר הגדול. מאחל לכולם חג סוכות שמח".

באדיבות משרד המודיעין
באדיבות משרד המודיעין
באדיבות משרד המודיעין
באדיבות משרד המודיעין
באדיבות משרד המודיעין
באדיבות משרד המודיעין
באדיבות משרד המודיעין
באדיבות משרד המודיעין

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: