מבזקים

פרופ' יורם לס: "המכון הביולוגי עשה ניסויים בלתי חוקיים בחיילים בנושא האנתרקס"

תוכן עניינים

עלילות האנתרקס, פרופסור יורם לס המרגיע הלאומי והניסוי הנורא בחיילי צה"ל למציאת חיסון. האם ידע פרופ' יורם לס כי המכון הביולוגי עשה ניסויים בלתי חוקיים בחיילים בנושא האנתרקס?

דוד רונן | ט"ז בתשרי תשפ"א | יום ראשון 4 באוקטובר 2020 | מערכת ישראל ניוז

בשנים 1999-2005 בוצע ניסוי בצה"ל שזכה לשם הקוד 'עומר 2'. הניסוי היה במהותו רצון של המדינה להכין חיסון למחלת האנתרקס האיומה, היות וזרועות הביטחון טענו כי בידי אויבינו מצוי נשק ביולוגי שללא הכנת חיסון מתאים, יתרחש אסון נורא ואיום בקרב האזרחים, במידה וניבגי החיידק, גחלת יופצו באופן רקטי, או על ידי סוכנים שתולים של האויב.

לביצוע הניסוי נבחרו מאות חיילים מיחידות נבחרות שהוחתמו על טפסים מיוחדים, אך למעשה, הוסתרו מהם, לכאורה, תופעות הלוואי הקשות האפשריות.

אצל חלק מהחיילים (92 ליתר דיוק) אשר השתחררו מהצבא, הופיעו תופעות לואי קשות ונוצר נתק בינם לבין מבצעי הניסוי. חלקם חלו מאוד ומשהתגלה גודל המחדל, הוחלט לפצות את החיילים בכסף, 36000 שקלים לאדם. כמו כן הוקמה קרן פיצויים לעוד כ- 600 מהנסיינים והוחלט להקים וועדת בדיקה.

חברי הוועדה היו פרופסור אריה בס, ד"ר אלינור גושן, פרופסור אילן חת, ד"ר מאיר כהן, ד"ר דוד צנגן ועו"ד אדוה פרי שמונתה כיועצת המשפטית של הוועדה. בראש הוועדה עמד פרופסור ראובן פורת.

הוועדה החלה בעבודתה בתאריך 26.3.2009 ובין מסקנותיה הופיעו המשפטים הבאים: "הניסוי לווה בכשלים אתיים חמורים וליקויים משמעותיים. כמו כן, גיוסם של המשתתפים בניסוי 'עומר 2' נעשה בניגוד לכללי היסוד של ביצוע ניסויים בבני אדם, וכי בניסוי 'עומר 2' נעשה ניצול של אוכלוסייה רגישה הנתונה למרות בהירארכיה הצבאית"

עוד נכתב "הוועדה סבורה כי בחירת החיילים כאוכלוסיית הניסוי היתה פסולה ומגמתית ונעשתה בין השאר מטעמי נוחות, ואולי אף משיקולים כלכליים".

בעיתון גלובס, מהתאריך 12.10.2001, כתבה רונית ורדי כך: "ישראל החלה להתכונן להשלכות הפסיכולוגיות והאחרות של התקפה ביולוגית, רק בעיצומה של מלחמת המפרץ. פרופסור יורם לס, שנחשב אז לאחד מאנשי המקצוע המוכרים בתחום, זומן ללישכתו של סגן הרמטכ"ל דאז, האלוף אהוד ברק כדי לדון בהשלכות החברתיות- פסיכולוגיות של התקפה כזו. מערך ההסברה הממלכתי הכין אז סרטוני הסברה שנועדו לשידור במידה שתתבצע התקפה כזו".

הסרטונים הציבו בעמדת ה"מרגיע הלאומי" את פרופסור יורם לס שריכז את איסוף החומר, את הכתיבה ואת העריכה של התשדירים. הוא הציב עצמו בלב התמונה, בקלוז-אפ , והופיע כשדרן חדשות לאומי, פסיכולוג ורופא משפחה.

"אין צורך להיבהל", הסביר אז פרופסור יורם לס בקולו החם, "אנחנו נערכנו לעניין. בעוד דקות אחדות תשמעו דפיקות קלות על דלת ביתכם. צוותים מיוחדים יגיעו כדי לסייע לכם להתמודד. אנחנו יודעים לטפל בתסמינים של דלקת הריאות שהחיידק הזה גורם".

בתאריך ה- 7.8.20 פרסם פרופסור יורם לס פוסט בדף הפיסבוק שלו. בין השאר, כתב כך: "המכון הביולוגי עשה ניסויים בלתי חוקיים בחיילים בנושא האנתרקס".

בעקבות כך, הפניתי אליו את השאלות הבאות:

"מה הקשר, לכאורה, אם היה קיים, בינך לבין יוזמי ומבצעי פרוייקט הניסוי בחיילי צה"ל, עומר 2, בנוגע לנשק הביולוגי , נבגי אנתרקס?

מהיכן הבקיאות בדבר זה וממתי ידוע לך על ניסויים אלו שנערכו בחיילי צה"ל?

מה עשית, אם בכלל, על מנת לעצור את הניסויים?

אם ידעת על ניסויים אלו בוודאות, האם שמך מופיע ברשימת העדים שהופיעו בפני וועדת הבדיקה שהוקמה?

לאחר שיחה טלפונית ביני לבין פרופסור לס שנערכה היום ולאחר שהשאלות הועברו אליו בכתב, השיב לי פרופסור יורם לס את התשובה הבאה: "עליך לקרוא כמוני מאמרים שהופיעו בתקשורת בנושא.  הקשר היחיד שלי לנושא זה קריאת המאמרים כאמור לעיל".

צילום הפוסט של פרופ' יורם לס בפייסבוק
צילום הפוסט של פרופ' יורם לס בפייסבוק
צילום מתוך ביקורת חמורה של אנשי הבדיקה על וועדת הלסינקי הצבאית שהיתה אחראית על ביצוע הניסוי
צילום מתוך ביקורת חמורה של אנשי הבדיקה על וועדת הלסינקי הצבאית שהיתה אחראית על ביצוע הניסוי

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: