מבזקים

לילה. מיטה נוחה, עיניים כבדות ותשישות: אז איך זה שאתם לא נרדמים?

תוכן עניינים

הפרעת שינה נפוצה בעידן המודרני ובעיקר בעידן הטכנולוגי. מכשירי חשמל בסביבת המיטה, טלפונים ניידים ליד הכרית ומחשבים בחדר השינה מעכבים את תהליך ההרדמות הטבעי. שיבוש קבוע בשנת הלילה עשוי לפגוע בתפקוד היומיומי, בחשיבה הצלולה ובערנות. הכירו דרכים חדשות לטיפול בבעיות המתישות

מימי קרוננברג | כ"א בטבת תשפ"א | יום שלישי 5 בינואר 2021 | מערכת ישראל ניוז

החושך יורד והגוף מותש מיום של פעילות. נכנסים למיטה בשעה סבירה, נערכים לשינה, אולם המוח אינו נרגע והעיניים מסרבות להיעצם. שעות ארוכות מתהפכים במיטה ולא מוצאים תנוחה ומנוחה. ככל הנראה מדובר בהפרעת שינה, הפרעה נפוצה בעידן המודרני ובמיוחד בעידן הטכנולוגי: מסכים מרצדים מסביב כל שעות היממה, הרחוב רועש באופן קבוע, טלוויזיות בחדר השינה פולטות זמזום, ניידים שמונחים על שידת הלילה מקרינים אור כחלחל ופינת עבודה סמוכה למיטה ועליה המחשב שמזכיר מטלות שלא הושלמו – כל אלה הם רק חלק מהגורמים שמעוררים את המוח רגע לפני השינה. נוספים להם לחצי יומיום, שגרת העבודה ודאגות לקרובים לנו. הכול מתנקז לרגע הזה שבו נכנסים למיטה ומחפשים קצת שקט.

בעבר, האנושות הלכה לישון עם שקיעת השמש והתעוררה בזריחה. ללא חשמל או מוצרים אלקטרוניים ולאחר יום שלם של עבודה פיזית מתישה. השינה והיקיצה היו נתונים לשעון ביולוגי אחיד. התפתחויות טכנולוגיות שינו את חיינו מקצה לקצה, אולם הגוף לא תמיד מסתגל. שיבוש קבוע במחזור השינה ועיכוב בשנת הלילה ושעות שינה ספורות עשויים לפגוע בחשיבה הצלולה, בתפקוד היומיומי במצב הרוח והערנות. ניתן לנסות ולהתמודד עם הבעיה בדרכים טבעיות:

  1. לפני הכניסה למיטה, דאגו לאווירה שקטה ורגועה בחדר:
  • החשיכו את החדר.
  • נסו ככל האפשר לצמצם רעשי רקע ולמשל סגרו היטב חלון שסמוך לכביש סואן ונתקו מהחשמל מכשירים שמייצרים רעש סטטי.
  • כבו מסכים עוד לפני הכניסה למיטה – החשיפה לאור כחול (תאורת לד) מדכאת ומצמצמת את הפרשת הורמון השינה מלטונין ועלולה לגרום לבעיות הירדמות, לכן מומלץ להשתדל לפחות שעתיים לפני השינה לחדול לעבוד על המחשב.
  1. הימנעו מאכילה סמוך לשעת השינה. אוכל שמגיע לקיבה לקראת הלילה, מעמיס על הגוף ומכביד על הקיבה ועל השינה ואף מעורר את הגוף.
  1. חדר השינה, כשמו כן הוא, מיועד לשינה. נסו ככל האפשר לנטרל את החלל מהשפעות אחרות:
  • הוציאו את פינת העבודה מחדר השינה. ניירת עמוסת מטלות אינה מוסיפה נחת בשעת הערב.
  • אם ניתן, העבירו את הטלוויזיה לחלל אחר בבית. צפייה באור הכחלחל מהמיטה מעוררת את הגוף ופוגעת בשינה.
  • סדרו את החלל בצורה מזמינה שתגרום לכם להרגיש נעים להיכנס לישון בחדר.
  1. לפני הכניסה למיטה, הקפידו על פעולות מרגיעות שיש להן השפעה חיובית על המוח והגוף:
  • מקלחת חמימה ומרגיעה.
  • שתו תה קמומיל ללא קפאין שעשוי להשרות רוגע.
  • קראו ספר או האזינו למוזיקה שקטה שישכיחו מכם את אירועי היום.
  1. טפלו בסימפטומים שעלולים להעיר אתכם מהשינה, כמו נחירות, בעיות עיכול ובעיות נשימה. כל אלה עלולים לגרום לכם להתעורר באמצע הלילה, גם אם אתם לא מודעים לכך, ולפגום בערנות למחרת.
  1. אל תזניחו את הפרעת השינה וגשו לטיפול.

במרפאות כללית רפואה משלימה ניתן לקבל סדרת טיפולים שעשויה לסייע בטיפול בהפרעות השינה השונות:

דיקור סיני בנקודות שונות בגוף עשוי לסייע לזרימה טובה של מסלולי האנרגיה הקשורים בשינה ובסיוע צמחי מרפא המותאמים לקשיי שינה, שנת הלילה עשויה להשתפר ויחד איתה האנרגיה במהלך היום.

טיפולי הרפלקסולוגיה והשיאצו וכלל טיפולי המגע – עשויים לסייע בשורה של תסמינים, בהם עייפות כללית וחולשה, מצבי לחץ וכאבי ראש, כאבי מחזור ומחזור לא סדיר, בעיות בשלד וכאבי שרירים וזאת בעזרת סדרה של עיסויים ומגע בנקודות בגוף, מתוך תפיסה שמערכות הגוף השונות משתקפות בכפות הידיים והרגליים.

ניתן לפנות גם לטיפולי ביופידבק המתאימים למבוגרים ולילדים מגיל 8 ומעלה בעזרתם ניתן ללמוד להגיע להרפיה מלאה ולהשריית שינה, טיפולי הומאופתיה יכולים גם הם לסייע בכל גיל באמצעות התאמת תרופות הומאופתיות (רמדיז) למצבו הייחודי של כל מטופל.

*באדיבות  דר' אלינה צימרמן, מנהלת רפואית ארצית, כללית רפואה משלימה

באדיבות כללית רפואה משלימה
באדיבות כללית רפואה משלימה
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: