מבזקים

נשיא המדינה: "אתיקה עיתונאית היא לא המלצה, אלא צו מצפוני ומקצועי מכריע"

תוכן עניינים

נשיא המדינה אירח את השקת המכון הישראלי לתקשורת בבית הנשיא. בין דבריו: "תפקידו של המכון יהיה בראש ובראשונה להגדיר מחדש את הגבולות שהיטשטשו בין תעמולה פוליטית, תוכן שיווקי, ועבודת עיתונות רצינית. להזכיר לכולנו שהתקשורת, שמוגדרת ככלב השמירה של הדמוקרטיה היא זרוע חשובה מאין כמוה במנגנון דמוקרטי שתפקידה לבקר ולחקור, ללא משוא פנים, ועל כן עקרון הפרדת הרשויות חייב לחול גם עליה"

אהרון קלפה | יום ראשון כ"ה בשבט תשפ"א | 7 בפברואר 2021 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אירח הבוקר (א') את השקת המכון הישראלי לתקשורת ע"ש יחזקאל צבי קלצל בבית הנשיא. במפגש השתתפו נשיאת המכון, השופטת בדימוס, דליה דורנר ומנכ"ל המכון גולן יוכפז. בין דבריו, הדגיש הנשיא כי "אתיקה עיתונאית היא לא המלצה, אלא צו מצפוני ומקצועי מכריע. אתם תצטרכו לחדד מהו תפקיד המדיה ומה תחום האחריות שלה בהבחנה בין ידיעת אמת לידיעה כוזבת, בין התבטאויות לגיטימיות לדברי הסתה מסוכנים".

המכון יפעל לחיזוק חופש העיתונות ולהחזרת אמון הציבור בתקשורת, ויתמקד בחינוך צעירים ובני נוער לצריכה ביקורתית של תקשורת ולהעלאת ההכרה בחשיבות חופש הביטוי וחופש העיתונות.

"דומה שאין מתאים מימים אלה לבחינה מחדש של תפקיד התקשורת", אמר הנשיא בפתח דבריו והוסיף: "בשנים האחרונות על רקע התקדמות הטכנולוגיה, התפתחות הרשתות החברתיות, ושינויים גיאו-פוליטיים אחרים, התקשורת – הלאומית והעולמית – ספגה זעזועים מבניים, ונדרשה להתמודד עם שאלות יסוד בנוגע לזהותה ולתפקידה."

הנשיא הדגיש: "תפקידו של המכון שאתם מקימים היום יהיה בראש ובראשונה להגדיר מחדש את הגבולות שהיטשטשו בין תעמולה פוליטית, תוכן שיווקי, ועבודת עיתונות רצינית. להזכיר לכולנו שהתקשורת, שמוגדרת ככלב השמירה של הדמוקרטיה, היא זרוע חשובה מאין כמוה במנגנון הדמוקרטי, שתפקידה לבקר ולחקור, ללא משוא פנים, ועל כן עקרון "הפרדת הרשויות", חייב לחול גם עליה. אתם תדרשו להדגיש מעל לכל במה ש"אתיקה עיתונאית" היא לא המלצה, אלא צו מצפוני ומקצועי מכריע. יהיה עליכם לפעול למען גיוון הקולות בתקשורת הישראלית, ולדאוג שגם בעידן של שיח זהויות, עדיין תבער 'מדורת שבט' תוך מתן ביטוי לנציגות אמיתית של כל השבטים בחברה הישראלית. אתם תצטרכו לחדד מהו תפקיד המדיה ומה תחום האחריות שלה בהבחנה בין ידיעת אמת לידיעה כוזבת, בין התבטאויות לגיטימיות לדברי הסתה מסוכנים." הנשיא ציין שהתביעה הראשונה תהיה על המכון, להביא לידי ביטוי בקרב אנשי צוותו, את המחויבות לגיוון וייצוג כלל המגזרים והעמדות הפוליטיות.

"בשנים האחרונות חל משבר אמון בין הציבור לגופי התקשורת", אמר הנשיא והמשיך: "הדרך לשיקום אמון הציבור לעולם לא תושלם באמצעות יישור קו עם אג'נדה פוליטית כזאת או אחרת. אמון הציבור יושג רק באמצעות עבודה מקצועית, יסודית, חסרת פשרות, הנאמנה בראש ובראשונה לאתיקה עיתונאית ברורה, לציבור הישראלי, ולדמוקרטיה הישראלית. ז'בוטינסקי, אמר פעם כי: "במקום בו העיתונות חופשית, שם יש תקווה״, חתם הנשיא את דבריו וברך את מקימי המכון שלקחו על עצמכם את השליחות החשובה הזאת.

נשיאת המכון, שופטת העליון בדימוס דליה דורנר: "בשנים האחרונות אנו עדים למגמה של ירידת אמון הציבור בתקשורת. מגמה זאת מסוכנת מאוד לדמוקרטיה, שחוסנה תלוי במידה רבה בעיתונות חזקה ואמינה ובקונצנזוס ציבורי בדבר חיוניות חופש העיתונות. בשנים האחרונות ערכתי מפגשים רבים עם בני נוער וצעירים, שרבים מהם מקבלים את עיקר המידע ברשתות חברתיות. הגעתי למסקנה כי לצורך החזרת אמון הציבור בעיתונות, ובמיוחד אמון הדור הצעיר, יש הכרח בהקניית אוריינות תקשורתית, שכיום אינה נלמדת במסגרות החינוך הפורמליות. יזמתי את הקמת המכון הישראלי לעיתונות בראש וראשונה כדי למלא את החלל הזה".

מנכ"ל המכון, גולן יוכפז: "מול כל אלה המבקשים לטשטש בקרב הציבור הישראלי את ההכרה בחשיבותה של עיתונות ישראלית חזקה, חופשיה וחוקרת – ננסה להבהיר עד כמה זו קריטית ברמה היומיומית, ועד כמה המשך הפגיעה בה יפגע בחוסן הדמוקרטיה. ננסה לחזק בקרב העיתונאים והעיתונאיות, דווקא בשעה קשה זו לעיתונות הישראלית, את חשיבות עמידתם האיתנה על חופש הפעולה של מערכותיהם".

המכון מבקש לקדם את פיתוח האוריינות התקשורתית בקרב הציבור, כולל צריכה ביקורתית של עיתונות. המכון ישתף פעולה עם גופים ישראליים ובינלאומיים – מוסדות אקדמיים, מכוני מחקר, וארגונים חברתיים ומקצועיים.

המכון יעניק בכל שנה פרס כספי לעיתונאים על פרסום תחקירים ומאמרים משפיעים, ויקיים מדי שנה כנס שבו יוצגו עבודות וחיבורים מחקריים ויוחלפו דעות ורעיונות בנוגע לדרכים לחיזוק מעמד העיתונות הישראלית והאמון הציבורי בה.

צילום: מארק ניימן / לע"מ
צילום: מארק ניימן / לע"מ
צילום: מארק ניימן / לע"מ
צילום: מארק ניימן / לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: