מבזקים

ראובן פנסקי: "יום המשפחה הוא הזדמנות להכיר תודה למשפחות שלנו ולאנשים הכי קרובים"

תוכן עניינים

בימים אלה בהם הריחוק המשפחתי הוא חלק מהיום יום שלנו, יום המשפחה הופך לרגיש יותר ולחלק מאיתנו בודד יותר. במיוחד עבור הסבים והסבתות שלנו, מפגש משפחתי וחיבוק עוטף הפכו לחלום רחוק. בחרנו ביום המשפחה כדי לספר לכם על תכנית 'והדרת' במסגרת השירות הלאומי – אזרחי, באמצעות סיפור על קשר מיוחד בין בת שירות לבין האזרחיות הוותיקות אותן היא מלווה

אהרון קלפה | כ"ט בשבט תשפ"א | יום חמישי 11 בפברואר 2021 | מערכת ישראל ניוז

הדר כהן היא מתנדבת כבר שנה שנייה בשירות הלאומי דרך עמותת שלומית, עמותה להפעלת מתנדבים בשירות הלאומי. לאחר שסיימה שנה ראשונה בפרקליטות החליטה הדר לשנות כיוון ולעבור לתפקיד בעל אופי אחר והצטרפה לתכנית 'והדרת', שנועדה לחזק את אוכלוסיית האזרחים הוותיקים ולהפיג את תחושת הבדידות שלהם. מאותו רגע, נוצר חיבור מיוחד ומרגש. רעות בן סימון, הרכזת של הדרת בעמותת שלומית, מספרת: "ברגע שהדר נכנסה לתפקיד, התחיל סיפור אהבה. הדר התחברה במהירות לאזרחיות הוותיקות אותן היא מלווה, והן הפכו במהרה להיות כמו סבתות עבורה. הדר דואגת להן ועוזרת להן כנדרש והרבה מעבר כאילו היתה נכדתן".

אז איך הכל התחיל?
"דיברתי עם בת דודה שלי שעשתה שירות בתכנית, והבנתי שזה מקום שאני יכולה למצוא בו סיפוק, אז פניתי לרכזת והגעתי לשירות הזה", מספרת הדר. זו הייתה, כמו שאומרים, תחילתה של ידידות מופלאה. הדר מבקרת את הותיקות מדי יום ומבלה איתן בפעילויות שהן אוהבות. אבל הקשר לא נגמר בסוף יום ההתנדבות, והנשים הפכו למה שהדר מכנה "סבתות שלי לכל דבר". היא משקיעה בקשר ביניהן מעל ומעבר – למשל, כשלקחה על עצמה לבקר את הבודדות שביניהן בימי שישי עם עוגה וחלה שהיא מכינה בעצמה, או כשחגגה יום הולדת 82 לאחת הותיקות, כשאותה ותיקה שיתפה אותה כי מעולם איש לא חגג לה יום הולדת. "באתי אליה עם שתי חברות, עם עוגה ובלונים ופיצה, המאכל האהוב עליה", היא מספרת. "שרנו ורקדנו איתה והיא הייתה בהלם והזילה דמעות של אושר, כל כך התרגשנו".

"מעולם לא חשבתי שאני ארגיש כזה סיפוק בשירות הלאומי שלי". אומרת הדר. "כשאני מגיעה אליהן, אני מאושרת לראות אותן והן מאושרות לראות אותי. הרבה ותיקות וותיקים חווים אכזבות ובדידות ,וכשאנחנו מגיעות אליהן הן מרגישות שזה נותן להן כוח. אחת הותיקות שאני נפגשת איתן לא יצאה מהבית 3 חודשים עד שהגעתי אליה, כי לא היה מי שיסייע לה לרדת במדרגות. עכשיו היא יוצאת החוצה לשמש ולאוויר הפתוח, פוגשת אנשים ומרגישה טוב יותר. כשהייתי חולה, הן התקשרו ושלחו לי הודעות. אחת מהן אמרה לי 'חשוך לי בלב, כשאת פה הכל זורח, תחזרי כבר', ולא יכולתי להגיב לה מרוב שהייתי חנוקה מדמעות."

תכנית "והדרת" הינה יוזמה של המשרד לשוויון חברתי אשר מוביל אותה מזה למעלה מעשור בהצלחה מרובה באמצעות עמותת מטב במטרה לפעול לחיזוק ולהעצמה של אוכלוסיית האזרחים הותיקים בישראל. מתנדבות ומתנדבי השירות הלאומי עוברים הכשרה לתפקיד והופכים למערך תומך שיוצר קשר חברי וחם עם הותיקים, במטרה לעודד אותם, לסייע להם ולשפר את מצב רוחם בפעילויות שונות כמו יצירה, שיחות, התלוות לקניות ובילויים ועוד, כשלצד התרומה המשמעותית לחייהם, המתנדבות והמתנדבים מקבלים בחזרה חיבור בין דורי נדיר ומרתק, תחושת אחריות ומחויבות ערכית ומוסרית מיוחדת במינה.

הדר ממליצה לכל מי שרוצה להתנדב, לא להסס ולהצטרף לתכנית. "אלה אנשים מדהימים שיש להם המון חכמת חיים וסיפורים מעניינים, והקשר איתם אמיתי, מרגש וממלא את הלב, זה משהו שכל אחד צריך בחיים. אם יש לכם אוזן קשבת, סבלנות ויכולת הכלה, זו ההתנדבות בשבילכם".

אם כן, יום המשפחה הוא יום מיוחד בו אנו מבינים לעומק כמה קשר תומך ואוהב הוא דבר חשוב והכרחי בחיינו, גם אם הוא לא בהכרח קשר דם. מתנדבי ומתנדבות השירות הלאומי מאירים את יומם של אלפי אזרחים ואזרחיות בישראל כבר 13 שנים ופועלים בכל רבדי האוכלוסיה בישראל.

ראובן פינסקי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי: "יום המשפחה הוא הזדמנות מצויינת עבור כולנו להעריך את הדבר היקר לנו מכל, המשפחה שלנו. להודות לאנשים שתמיד שם בשבילו, מחזקים אותנו, וגורמים לנו להתפתח ולהצליח לכבוש את הפסגות שהצבנו לעצמנו. בנות ובני השרות הלאומי-אזרחי כמו הדר, אשר מבצעים מלאכה חשובה ביותר, ואף ממלאים אחר מצוות "והדרת פני זקן", כשמה של התוכנית החשובה מהווים עבור קשישים רבים לחברים ולעיתים כמו בני משפחה. זו הזדמנות גם להודות להורי המתנדבים שאילולי ערכי המשפחה שהחדירו בילדיהם לא היו מגיעים לתרומה כל כך משמעותית לחברה ולמדינה".

 ראובן פנסקי מנכל רשות השירות הלאומי אזרחי צילום: אבי אוחיון/לע"מ
ראובן פנסקי מנכל רשות השירות הלאומי אזרחי
צילום: אבי אוחיון/לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: