מבזקים

נשיא המדינה בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע

תוכן עניינים

נשיא המדינה למשפחות הנעדרים: "המשימה לאיתור הנעדרים, בגבולות הארץ ומחוצה לה והשבתם לקבר ישראל היא משימה קדושה שאין בה הפוגות. אנחנו לא מרפים. לא הרפינו ולא נרפה"

שלום שי גיחז| ו' באדר תשפ"א | יום חמישי 18 בפברואר 2021 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים והניח הבוקר זר פרחים בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע, בהיכל הזכרון בהר הרצל. את אבוקת הזיכרון בטקס הדליקה אמו של מזכירו הצבאי של הנשיא, תת-אלוף עלא אבו-רוכן, סמירה. אביה של סמירה, סבו של עלא, סג"מ מחמד (קאסם) סייד אחמד, נפל בליל ה-28 בנובמבר 1956 בפעולה מיוחדת בעומק שטח האויב, ומאז מקום קבורתו לא נודע. לאחר נופלו, העניק לו אלוף פיקוד צפון דאז, יצחק רבין, צל"ש על התעוזה ואומץ הלב שגילה בפעולה המיוחדת ההיא, ובפעולות חשאיות אחרות שבהן השתתף.

נשיא המדינה: "חובתה של מדינת ישראל ושל העומדים בראשה לעשות כל שביכולתם למען חיילנו שלא שבו מן הקרב חללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע עד שיחזור אחרון החיילים הביתה. חי או מת. זה החוזה הלא כתוב החתום בדם בינינו לבין החיילים אשר יוצאים לקרב ובינינו לבינכן, המשפחות השכולות. אסור לנו להפר אותו בשום אופן"

"בכל שנה אנחנו מתכנסים כאן בהר הדמעות והגעגועים של ירושלים. זוכרים ומזכירים את חללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע. בני המשפחות, האהובים שלנו, שלא זכינו להביאם אל קבר ישראל. בהיעדר קבר אנחנו מביאים את כאבנו לכאן. למרגלות גן הנעדרים," פתח הנשיא את דבריו בטקס ואמר: "השנה, לצערי, עקב מגבלות הקורונה, איננו יכולים לעשות זאת. איננו יכולים להיפגש כאן יחד. וקשה, קשה לקיים את הטקס הזה בלעדיכם. קשה שאיננו יכולים לעמוד לצידכם. קשה שאיננו יכולים לחבק אתכם. כאילו לרגע אנחנו, חשים על בשרנו, מעט מהקושי שאתם חשים כל שנה ואיננו מוצאים מנוח".

הנשיא הוסיף: "כאבה של משפחה שכולה קשה מנשוא. הכאב שלכם, בני המשפחות של חללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע, קשה עוד יותר. לכם יש "כאב כפול". אצלכם, לגעגועים, ליגון, לאבל, לקריעת הלב והנפש על אהובכם שנפל, מתווספים גם אי הוודאות והלא נודע. זה 'כאב על כאב'. לכם, אין קבר לעלות אליו. אין אבן להניח עליה ראש. להתייחד ולבכות. משפחות אהובות, זהו טקס האזכרה האחרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם איננו נודע – בו אני מכהן כנשיא. השתתפתי באזכרות רבות. אבל האזכרה הזו, מדי שנה, ב – ז' באדר – היא שונה. כאן אנחנו מציינים נוסף על כאב החלל הנורא את הכאב של אי התרת הספקות".

הנשיא פנה למזכירו הצבאי תת-אלוף עלא אבו-רוכן ולאמו סמירה, מדליקת אבוקת הזיכרון, והדגיש: "סמירה היקרה, עלא היקר, אתם החוליה המקשרת בין גבורת העבר לגבורת ההווה. אתם כולכם משפחות יקרות, מזכירים לכולנו ,מאין באנו, לאן אנו הולכים, וכן, לפני מי אנו צריכים לתת דין וחשבון".

"המשימה לאיתור הנעדרים, בגבולות הארץ ומחוצה לה והשבתם לקבר ישראל היא משימה קדושה שאין בה הפוגות. אנחנו לא מרפים. לא הרפינו ולא נרפה," הוסיף הנשיא ואמר: חובתה של מדינת ישראל ושל העומדים בראשה לעשות כל שביכולתם למען חיילנו שלא שבו מן הקרב – חללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע – עד שיחזור אחרון החיילים הביתה. חי או מת. זה החוזה הלא כתוב החתום בדם – בינינו לבין החיילים אשר יוצאים לקרב ובינינו לבינכן, המשפחות השכולות. אסור לנו להפר אותו בשום אופן. לנו אין חיילים אלמונים! מהלוחמים שלנו אנחנו תובעים מסירות, נחישות, אחריות, יצירתיות, רעות ודבקות במשימה. הם תובעים מאיתנו, ועלינו להבטיח להם ולקיים, כי נהיה ערבים ואחראים להם ונפעל להשיבם מכול מקום ובכול מצב באותה מסירות ובאותה דבקות שתבענו מהם – אל ארצם ואל אדמתם".

צילום: צילום: קובי גדעון/ לע"מ
צילום: צילום: קובי גדעון/ לע"מ
צילום: צילום: קובי גדעון/ לע"מ
צילום: צילום: קובי גדעון/ לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: