מבזקים

תנועת החמאס היא שלוחה של האחים המוסלמים ברצועה

תוכן עניינים

חמאס השתלט באלימות על עזה בשנת 2007. מה הם עשו מאז? דיכוי האוכלוסייה והשקעת מיליארדים בטרור נגד האוכלוסייה האזרחית בישראל. יש אנשים שבוחרים לעצום עיניים למציאות בשטח. מה איתך?

יעל כהן דיין | ו' באדר תשפ"א | יום שישי 19 בפברואר 2021 | מערכת ישראל ניוז

בשנת 1973 הוקמה ברצועת עזה תנועת "אל־מוג'מע אל־אסלאמי", כשלוחה של תנועת האחים המוסלמים, על-ידי השייח' אחמד יאסין. המוג'מע האסלאמי הייתה ארגון צדקה וחסד שמטרתו לסייע לתושבי הרצועה. עקב אופיו זה של הארגון, איש לא תיאר לעצמו שמארגון כזה תצמח תנועת החמאס, אף לא מדינת ישראל. הארגון החל כארגון אסלאם חברתי ללא עניין פוליטי.

ישראל ראתה את ארגון המוג'מע האסלאמי כאלטרנטיבה לארגון שחרור פלסטין (אש״ף), שביצע פעולות אלימות ונחשב לאויב מרכזי שלה. ישראל סייעה לארגון החסד ולפעילותו במטרה להחליש את כוחו של אש"ף". עיקר פעילות הארגון הייתה במסגדים, ולאחר מלחמת ששת הימים, מדינת ישראל סייעה להקים מסגדים רבים ברצועת עזה, ואלה הפכו למרכז של פעילות חברתית אסלאמית של הארגון.

תנועת חמאס הוכרזה בשנת 1987 בידי אנשי המוג'מע האסלאמי ובראשם שייח' אחמד יאסין על הקמת תנועת ההתנגדות האסלאמית. שייח' אחמד יאסין, ראש הנחש הוא דמות מרכזית בהקמת חמאס ובעיצוב אופייה ופעולותיה הטרוריסטיות. בשנות ה-80 חמאס כבר נתפסה כמתחרה לפופולאריות של אש"ף כדי להבטיח את קיומה ולהיות פופולארית בקרב הצעירים. התנועה אימצה דרכי פעולות אלימות והפכה מארגון שעוסק אך ורק בנושאים אזרחיים שוטפים גם לארגון שמחזיק נשק ומבצע פעילות אלימה.

בשנת 1988 התפרסמה אמנת חמאס, כבר לא היה שום ספק שהיא תנועת טרור והצהירה על עידוד פעילויות טרור כלפי מדינת ישראל ואזרחיה בה היא לא מכירה בקיומה.

הקשרים נוספים: האינתיפאדה הראשונה, השנייה והשלישית שישראל מסרבת להכיר בה. ירי טילים על ישראל, התנגדות להסכמי אוסלו, ביסוס האחיזה ברצועת עזה וגם באזור יהודה ושומרון (איו"ש), התנתקות צה"ל מעזה בשנת 2005. מבצע עמוד ענן, מבצע צוק איתן, מנהרות טרור, חיסול תשתית המנהרות, הנהגה חדשה, יחייה סנואר, גלעד שליט, 5 חטופים, איסמעאיל הנייה, איראן, הג’יהאד האסלאמי

צעדות אלימות בגדר בימי שישי שנקראו "השיבה הביתה" ועימותים קשים עם צה"ל.

קיץ 2018 -2019 תושבי עוטף ישראל חוו שריפות על בסיס יומי וביצוע פעולות טרור שהוקמו ברצועה יחידת "בני זווארי" ויחידות נוספות המתמחות בשיגור בלוני נפץ ותבערה.

ימי שישי סוערים בגדר העוטף
ימי שישי סוערים בגדר העוטף

 

 

 

 

 

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: