מבזקים

היום לפני: הפלת המטוס הלובי בסיני

תוכן עניינים

בתאריך 21 בפברואר 1973 בשעה 10:30 בבוקר המריאה טיסה 114 של ליביאן איירליינס לטיסה מטריפולי לקהיר. בגלל טעות בניווט חדר המטוס לתחום האווירי של ישראל מעל סיני. המטוס הופל על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי

אלי ששון | ח' באדר תשפ"א | מוצ"ש 20 בפברואר 2020 | מערכת ישראל ניוז

סקירה מהעבר: מטוס בואינג אזרחי של חברת תעופה לובית שהיה בדרכו מלוב לקהיר עם צוות צרפתי לובי שמנה 113 נוסעים ואנשי צוות, איבד את דרכו עקב סופת חול סמוך לקהיר. המטוס החל לנווט "על עיוור" כדי למצוא את דרכו.

בדרך כלשהי הגיע סמוך לתעלת סואץ (סטייה של כ-100 קילומטרים) בתקופה בה שלטה ישראל בשטח שממזרח לתעלה. עקב חשש שהמטוס היה במשימת התאבדות, מיד הוזנקו לעברו מטוסי קרב ישראלים שאותתו לטייסים בדרכים שונות לטוס אחריהם לעבר שדה התעופה ברפידים.

תחילה הטייסים צייתו והחלו להנמיך טוס לקראת נחיתה, אך לפתע לאחר שהבינו שהם בשטח ישראלי הגביהו טוס ופנו חזרה לעבר מצריים.

מטוסי חיל האוויר הישראלי ירו ירי אזהרה לעבר המטוס הלובי, אך זה לא הרתיע אותו. לאחר התייעצות עם הדרגים הבכירים הוחלט לירות לעבר המטוס הלובי וכתוצאה מכך נפגע המטוס ונפל סמוך לתעלה. 108 מנוסעיו של המטוס הלובי נהרגו ו-5 בלבד ניצלו.

תחילה ישראל התנערה מאחריות להפלת המטוס אך בסופו של דבר הודתה באחריות ופיצתה את משפחות ההרוגים ואף זכתה לגינוי נרחב מארגון התעופה האזרחית.

אילוסטרציית מחשב של המטוס הלובי לצד מטוסי חיל האוויר
אילוסטרציית מחשב של המטוס הלובי לצד מטוסי חיל האוויר
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: