מבזקים

הפיגוע הגדול ברחוב בן יהודה

תוכן עניינים

פיקוד ההגנה פרסם פקודת יום: "רצח שפל ואכזרי של עשרות אזרחים שלווים בוצע הבוקר בחוצות ירושלים בידי זדים מוגי לב"

אלי ששון | ט' באדר תשפ"א | יום ראשון 21 בפברואר 2021 | מערכת ישראל ניוז

הימים הם ימי שלהי המנדט הבריטי בארץ ישראל. ברחבי הארץ נערכים שני הצדדים: היהודים והפלסטינים, למאבק איתנים על עתיד הארץ, והעיר ירושלים כהרגלה בקודש משמשת כמרכז הזירה.

בשעה 6:30, בבוקר ה-22 בפברואר 1948, זעזע פיצוץ אדיר את רחוב בן יהודה בירושלים. מקור הפיצוץ: עשרות ק"ג של חומר נפץ שהוטמנו בשתי (על פי הערכה אחרת – שלוש) מכוניות תופת שעמדו ברחוב.

מלון אטלנטיק נחרב כליל, כמוהו גם הבניין בו שכן בית הקפה אלנו, ועשרות בניינים אחרים ניזוקו. בשעות לאחר מכן פונו מן ההריסות כ-60 הרוגים וכ-200 פצועים.

מי היו המפגעים? עדויות עוברי אורח המגיעות למערכות העיתונים מרמזות על מעורבותם של חיילים בריטים במעשה. בשעה 10:30 מצלצל אלמוני למערכת המשקיף ומודיע כי הפיצוץ בוצע בתגובה על רצח חיילים בריטים בחוצות ירושלים. אחרים אומרים כי יד ערבית דווקא היתה במעל.

מספר האבדות העצום. בפיצוץ או כפי שנקרא אסון בן יהודה, כפי שכונה באותה עת, הותיר את תושבי הארץ ותושבי ירושלים במיוחד המומים וכואבים. אין כמעט איש בעיר אשר לא הכיר את אחד מן הנפגעים היכרות זו או אחרת. האסון המשותף שהולדתו ברצון לפגוע מחזק ומלכד את התושבים, ולצד הכאב הגדול הרבו העיתונים לאזכר את גל הסולידריות ששטף את העיר. יש שמצאו בכך נחמה.

הפיצוץ הגדול ברחוב בן יהודה ירושלים
הפיצוץ הגדול ברחוב בן יהודה ירושלים
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: