מבזקים

ישראל, אוסטריה ודנמרק במפגש פסגה: הקמת קרן משותפת למחקר, פיתוח וייצור חיסונים

תוכן עניינים

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים מפגש פסגה בירושלים עם קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ וראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן. הנושא שעלה על הפרק: קידום הקמת קרן משותפת למחקר, פיתוח וייצור חיסונים

שלום שי גיחז | כ' באדר תשפ"א | יום חמישי 4 במרץ 2021 | מערכת ישראל ניוז

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרות משותפות עם המנהיגים: "ראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן, וקנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ, ברוכים הבאים לירושלים. זה יום מיוחד כאשר שני מנהיגים אירופאיים משמעותיים מגיעים לירושלים כדי לדון יחד כיצד להמשיך את המאבק נגד נגיף הקורונה.

ישראל נמצאת בחוד החנית של המאבק הזה, והתמודדה עם האתגרים כשם שגם אתם התמודדתם עמם במדינותיכם. אנחנו עכשיו יוצאים מהקורונה עם הדרכון הירוק. 90% מהאוכלוסיה הבוגרת שלנו כבר חוסנו במנה אחת לפחות של החיסון או שהם מחלימים, כך שאנחנו בדרך הנכונה. לא הייתי אומר שאנחנו דוהרים לכיוון חיסון עדר, אך אנחנו נגיע לזה ונראה כיצד זה יעבוד. אני חושב שישראל מהווה מודל לעולם, ואנחנו דנים בניסיון שלנו, חולקים את ניסיוננו זה עם חברינו, ואכן אתם שני ידידים גדולים של ישראל.

אנחנו דנים גם בדבר נוסף, וזו המטרה העיקרית לביקור הזה. שלושתנו ערים לכך שכשנתגבר על מעגל זה של המגפה, אין לנו ערובה שהיא לא תחזור. אנחנו לא יודעים, אף אחד אינו יודע, לכמה זמן יחזיקו החיסונים. האם מדובר בחצי שנה? שנה? שנתיים? יותר מזה? פחות מזה? איננו יודעים, ומשום כך אנחנו צריכים להגן על אזרחינו מפני חזרתה של המגפה או מוטציות שלה, ואנחנו רוצים ליצור שתי יכולות. באיחוד המשאבים שלנו, המשאבים של שלוש מדינות קטנות אך בעלות יכולות וכישורים רבים, נוכל להתמודד טוב יותר עם האתגרים הללו.

אנחנו מדברים על הקמת קרן מחקר ופיתוח משותפת לישראל, אוסטריה ודנמרק, והשקעת מאמצים משותפים לייצור משותף של חיסונים עתידיים. אני חושב שזה משהו שעלינו לעשות משום שכנראה נצטרך — ואני לא יכול לומר את זה בוודאות — אך סביר מאוד להניח שנזדקק להגנה בעתיד. הגענו כעת לסופה של מאה שבה לאנושות היה מזל גדול, מאז השפעת הספרדית שהרגה עשרות מיליונים ברחבי העולם. בין לבין היו סארס, אבולה ומחלות נוספות, וכעת יש לנו קורונה, ועלינו לוודא שנוכל להגן על אזרחינו, וגם לעזור למדינות נוספות ולאנושות בכללותה.

אנו מקימים קרן מו"פ משותפת ואנחנו דנים באפשרות של השקעה משותפת להקמת מתקני ייצור לחיסונים. אלה חדשות טובות שמשקפות את הכבוד ההדדי שיש בינינו ואת האמונה והביטחון שיש לנו בעבודה משותפת כדי להגן על בריאות אזרחינו".

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו, קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ וראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן ביקרו במכון כושר במודיעין ועמדו מקרוב על ניהול שגרת הקורונה בישראל על פי מודל התו הירוק.

בנוסף, קיימו שלושת המנהיגים ישיבת עבודה עם צוותי המקצוע של שלוש המדינות, בה דנו ראשי המדינות ונציגיהם במאבק בנגיף הקורונה על שלל היבטיו ועל הקמת הקרן המשותפת.

בין הנושאים שעלו בדיון: יכולת ייצור חיסונים, מחקר ופיתוח של חיסונים ותרופות, שיתוף פעולה בתחום הרגולציה, החיים תחת שגרת קורונה ואסטרטגיית יציאה, וכן במערכת החינוך.

בישיבה השתתפו גם שר הבריאות יולי אדלשטיין, ראש המל״ל מאיר בן שבת, מנכ״ל משרד רה״מ בפועל צחי ברוורמן ומנכ״ל משרד הבריאות פרופ׳ חזי לוי. מהצד האוסטרי השתתפו בין השאר יועץ לקנצלר לנושא הקורונה מרקוס מולר, ומן הצד הדני מנהל מכון המחקר, מניעת מחלות ופיתוח חיסונים במשרד הבריאות הנריק אולמן.

 עמוס בן גרשום/ לע"מ
עמוס בן גרשום/ לע"מ
 עמוס בן גרשום/ לע"מ
עמוס בן גרשום/ לע"מ
 עמוס בן גרשום/ לע"מ
עמוס בן גרשום/ לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: