מבזקים

משטרת ישראל נלחמת בפשיעה ובאמצעי לחימה בלתי חוקיים במגזר הערבי

תוכן עניינים

מהם הסיבות לעליה התלולה שנרשמה בשנים האחרונות בפשיעה, באלימות ובתפיסת אמצעי לחימה במגזר הערבי ואיך השר לבטחון פנים ומשטרת ישראל מתמודדים עם זה?

יגאל קרני | כ"ו באדר תשפ"א | יום רביעי 10 במרץ 2021 | מערכת ישראל ניוז

סיבות רבות לעלייה באלימות בחברה הערבית, החל מנוכחות פחותה של המשטרה, מצבם הסוציו אקונומי של האוכלוסייה הערבית אשר מחצית מהמשפחות מוגדרות כעניות, וכשני שלישים מהילדים חיים מתחת לקו העוני. שיעור אבטלה גבוה, רשויות עירוניים בכפרים הערבים שלא ממלאים את תפקידם, איומים לרצח ראשי רשויות, זריקת רימונים לעברם, חבלה ברכבים, אי שיוויון בשירותים הניתנים לאזרחים הערבים ונוכחות דלילה של מוסדות ממשלה בישובים אלו.

בשנים האחרונות מסתמנת עליה תלולה בשיעורי הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. בשנת 2018 נהרגו או נרצחו 71 אזרחים ואזרחיות ערבים, ושיעורם מכלל הנרצחים וההרוגים באותה שנה הוא 61%. 15 מתוך הנרצחים בחברה הערבית הן נשים. בנוסף, במאות אירועים של אלימות, כולל שימוש בנשק חם ברבים מהם, נפצעו עשרות רבות של אזרחים ונגרם נזק לרכוש. רובם הגדול של האירועים לא דווח לגורמי האכיפה.

בשנת 2019 , 6.65% אחוזים מהאזרחים הערבים ציינו כי הם חוששים או חוששים מאוד כי הם או מי מבני משפחתם ייפגעו מעבירות רכוש ו-%52 ציינו כי הם חוששים מתופעת דמי החסות. עבור שתי התופעות הללו חלה עליה בשיעור המודאגים בהשוואה לשנת 2018. אמנם, חשוב להבין את עומק היעדר הביטחון האישי בחברה הערבית, אך במסמך זה נתמקד בפשיעה כלכלית ובקשר בין עבירות אלימות ופשיעה שונות לפיתוח הכלכלי של היישובים הערביים. נסביר כיצד אלימות ופשיעה מהוות חסם בפני פיתוח כלכלי ואיזה תופעות הקשורות ישירות לסוגיות כלכליות בחברה הערבית.

שנת 2020 הייתה הקטלנית ביותר בהקשר הזה ונרצחו בה 99 אזרחים ערבים, מהן 16 נשים. הציבור הערבי מציב את הפשיעה והאלימות בראש סדר העדיפויות, ומגדירו כאמת המידה המרכזית שבאמצעותה הוא בוחן את תפקודה של הנהגתו ואת היחס של מוסדות המדינה כלפיו. חלק ניכר ממקרי הרצח לא היו תוצאה של מאבקים בין משפחות פשע ולא בוצעו בנשק חם, אלא נגרמו בעקבות מאבקים בין חמולות יריבות שהתנהלו במספר רב של מוקדים כגון: כפר מנדא, כאבול בצפון, לוד ורמלה. אלימות נרשמה גם בין בני נוער ובתוך התא המשפחתי בעיקר נגד נשים ובין שכנים.

בחודש ינואר בשנת 2021 היתה עלייה של עשרות אחוזים בתפיסת נשק ואמל"ח במגזר הערבי. מנתונים שנמסרו ממשטרת ישראל מדובר ריבוי תפיסות נשק בתקופה האחרונה ובמאבק נגד שימוש בנשק בלתי חוקי במגזר הערבי. כמו כן רבו אירועי ירי ורצח במגזר, חרף הפעילות המשטרתית. בחודש זה נעצרו 586 חשודים ברחבי המדינה על עבירות מסוג זה, כאשר יותר מ־90% מהם מהמגזר הערבי. למרות ההצלחה, כמעט מדי יום נרשמים אירועי ירי בקרב ערביי ישראל. מדובר בעלייה משמעותית של 36% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, באכיפה משטרתית של עבירות נשק ואמצעי לחימה בלתי חוקיים בחברה הערבית.

 

דוברות המשטרה
דוברות המשטרה
דוברות הממשלה
דוברות הממשלה
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: