מבזקים

חוזרים לשארם א- שייח': מפגש פסגה בין שר המודיעין אלי כהן לצמרת המודיעין הכללי במצרים

תוכן עניינים

במפגש פסגה מודיעיני נדונו סוגיות ביטחוניות כשבמוקד הדיונים, אמצעי המודיעין והביטחון הדרמטיים שמצרים משקיעה באבטחת שארם א-שייח' כדי לאפשר את פתיחתה מחדש לתיירות הישראלית

שלום שי | כ"ו באדר תשפ"א | יום רביעי 10 במרץ 2021 | מערכת ישראל ניוז

שר המודיעין, אלי כהן, שב היום (ג') לישראל לאחר ביקור בן יומיים בשארם א-שייח' שבמצרים. במסגרת הביקור הוביל השר כהן משלחת משותפת של משרד המודיעין לצד קבוצה של יותר מ-20 אנשי עסקים ומנהלים בכירים במשק מתחומי המזון, הבנייה, המים, התיירות, החקלאות, חשמל, גז ועוד.

שר המודיעין אלי כהן הוביל משלחת רשמית של בכירי משרדו לצד בכירים במשק הישראלי שהתארחו בשארם א-שייח' במטרה לקדם שיתופי פעולה בתחומי הכלכלה, הביטחון והמודיעין. מדובר במשלחת הרשמית הגדולה ביותר שיצאה מישראל למצרים זה יותר מ-20 שנה במטרה להסיר חסמים ולייצר שיתופי פעולה כלכליים לפתיחת המשק המצרי למסחר מלא עם ישראל.

השר כהן: "שארם א-שייח' היא אי בטוח ומאובטח משאר סיני והמצרים עושים הכל כדי לקבל לכאן את התיירים הישראלים כמו שהיה בעבר. אני חוזר לארץ כדי לעבוד עם גורמי המודיעין והביטחון כך שנוכל להחריג את שארם א-שייח' מההתראות הקיימות לגבי סיני ולחזור לשארם א- שייח' שנית".

בשנת 2020 השלימו המצרים בניית גדר באורך 43 ק"מ המקיפה את שארם א-שייח' . נכון להיום, מגיעים למקום תיירים מכל אירופה לאחר שגורמים ביטחוניים מאותן מדינות הגדירו את שארם א-שייח' כמקום בטוח.

השר כהן אמר במהלך ביקורו: "זהו ביקור היסטורי שהתאפשר בזכות המגעים שהובלנו במשך כשנתיים בחשאי בין הממשלות וכעת נכנסו לשיח גם אנשי העסקים. אין לי ספק שהמפגש הפורה הזה יוביל להסכמים ושיתופי פעולה ביננו ויחזק לא רק את הקשרים הביטחוניים אלא גם הכלכליים בין המדינות. אני מאמין שהחל משנת 2022 נגיע למחזור של לפחות מיליארד דולר. הקשר בין ישראל למצרים, הקרבה וההיסטוריה הוא קשר אסטרטגי וזו המטרה שלנו בביקור ההיסטורי הזה. כבר בחודשים הקרובים נראה את הפירות של הביקור החשוב הזה".

במהלך הביקור נפגש השר כהן עם סגן שר המודיעין המצרי הגנראל נאסר פהמי והשניים דנו באריכות על תוכניות עתידיות בתחומי הכלכלה וגם בנושאי ביטחון.

סגן השר פהמי אמר: "מצרים מעוניינת לקדם את שיתוף הפעולה עם ישראל בכל התחומים. נמשיך לפעול בעתיד לחזק את היחסים הכלכליים והבילטראליים". בפן הביטחוני הנושאים המרכזיים שעלו לדיון היו מאבק משותף בטרור האסלאמי הקיצוני, בדגש על מרחב סיני, וכן אבטחת חופש השיט בים האדום המהווה אינטרס משותף הן של ישראל והן של מצרים.

אל המשלחת הצטרפו גורמים ממשרד ראש הממשלה, משרד החוץ וממשרד המים המנכ"ל יחזקאל ליפשיץ, אנשי עסקים ומנהלים ישראלים בכירים, וביניהם: במתחום המזון – מנכ"ל "רמי לוי שיווק השקמה" רמי לוי; מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. במתחום המים – מנכ"לית תהל אסתר אלדן; מנכ"ל פלגי מים צפריר סופר. במתחום הבנייה – נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו ; מנכ"ל "שיכון ובינוי" תמיר כהן; בתיירות -מנכ"ל "קשרי תעופה" יורם מוטעי, מנכ"ל "השטיח המעופף" אייל קשדן; מנכ"לית דיזינהאוז חני סובול. בתחום התשתיות – מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך; מנכ"ל דלק קידוחים יוסף אבו.

חברי המשלחת נועדו עם ראשי חברות מצריות, וכן עם נציגי ממשל, במטרה להרחיב את פתיחת המשק המצרי לשיתופי פעולה עם ישראל. בין התחומים שנדונו: חקלאות, התפלת מים, תחנות חשמל, טקסטיל, מוצרי בנייה, מזון, בריכות דגים ותיירות.

עד השנה האחרונה שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל למצרים התקיים בעיקר סביב תחומי הטקסטיל, הבנייה והחקלאות, שהתבצע בעיקר ב-QIZ. ב-2018 ההכנסות משיתוף הפעולה היו כ-1.3 מיליארד דולר, אך בשנתיים האחרונות הן ירדו. ייצוא הגז מישראל למצרים צפוי להוביל את יחסי הסחר בין המדינות, לאחר שמינואר 2020 החלה ישראל לייצא גז למצרים.

השר אלי כהן: "זכינו לקבלת פנים חמה ומכבדת ובשם ממשלת ישראל אני מודה לנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי על מאמציו לשת"פ בכל המישורים באזור. ממש בקרוב נראה משפחות שנופשות כאן בשארם א-שייח' ומוצרים מצריים נמכרים אצלנו בישראל".

צילום יח"צ
צילום יח"צ
צילום יח"צ
צילום יח"צ
צילום יח"צ
צילום יח"צ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: