מבזקים

מדוע התנתקתי מאתר רוטר נט?

תוכן עניינים

אחרי 9 שנים עזבתי את אתר רוטר נט בטריקת דלת. לכאורה מעשה של הפגנתיות, בפועל מעשה הכי טוב שעשיתי לעצמי בשנים האחרונות, כי ההסתה שם עברה כל גבול. האחריות מוטלת על בעלי אתרים אינה מסתיימת רק בתכנים המתפרסמים ברשת

רות קרייתי | י"ג בניסן תשפ"א | יום שישי 26 במרץ 2021 | מערכת ישראל ניוז

לפעמים הגבול בין חופש הביטוי של מנויים לבין החלטות של בעלי אתרים, במקרה דנן מנהלי אתר רוטר נט, עובר לכאורה קו דק מאוד. מאז נרשמתי בשנת 2012 כמנויה לאתר והתחלתי לעלות כתבות בפורום סקופים וחדשות, כפי שעושים מנויים אחרים, לתדהמתי החלו גולשים אנונימיים להגיב בזלזול ורשעות תוך הסתה שהופנית לעברי באופן אישי.

עם יד על הלב, זה היה משפיל ופוגע. דבר נוסף אליו שמתי לב היה שהמנהלים באתר לא התערבו גם כשכתבתי להם שיעצרו את ההסתה הפרועה שנשלחה לעברי. בתגובה, קיבלתי עונש! המנהלים הסירו את הידיעה שלי, במקרים נוספים חסמו את הגישה לתגובת הגולשים וכעת, אחרי 9 שנים נחסמתי. נחסמתי כי האתר שלי ישראל ניוז אינו רלוונטי עבורם ואת שמי הס מלהזכיר, כי אני מפיצה פייק ניוז בכתבות שלי. בהן צדק, כך כתב לי אחד המנהלים בהודעות, בטעות כמובן. הוא לא ידע שאני רשומה ברוטר נט בשם האתר הראשון שלי, אילת ניוז. מנהלים יקרים, תבדקו את ההיסטוריה לפני שאתם כותבים למנויים, במיוחד אלו הותיקים.

אחרי שהבנתי שאתר ישראל ניוז ואני לא רלוונטיים לאתר, התקשרתי לרעות רוטר בתו המקסימה של מייסד האתר. רעות השיבה לי בנחת שתברר את הסוגיה עם מנהלי האתר. לאחר ימים כשבוששה לחזור אלי, פניתי אליה בוואטאפ. זה היה בתאריך 22 באפריל 2020 בזו הלשון: "ערב טוב רעות. זו רות קרייתי עורכת ישראל ניוז. אני עדיין מחכה לשיחת טלפון שלך אחרי שתבררי מדוע אני, יחד עם האתר שלי ישראל ניוז אינם קבילים ברוטר נט". רעות השיבה כי פתחה סוגיה עם המנהלים שהם דנים בה בכובד ראש. לא נגעתי, זו היתה תגובתה: "הובאו לי כל מיני דוגמאות שהיו בעייתיות בינהן פייק ניוז מובהק או ידיעות נישתיות שלא מתאימות לפורום כפי שהמנהלים מנהלים אותו. אנחנו מנסים לנסח לעצמנו, ובכך גם לאחרים וביניהם לך, מה עושים למי שיש לו תעודת עיתונאי אבל אולי משתמש לרוטר כ״בלון ניסוי״ (לאו דווקא את, בכלל מי שיש לו מצד אחד תעודת עיתונאי ומצד שני משתמש ברוטר לפרסם מה שהוא לא מעיז לפרסם בעצמו) ז״א, איך אנחנו מגינים על הפורום ועל השם של רוטר אבל כן נותנים במה לכולם, עיתונאים ולא עיתונאים כאחד".

אני בלון ניסוי? שאלתי את עצמי, האם אני זקוקה לאתר רוטר נט כדי להפיץ כתבות של אתר ישראל ניוז, שיש לו וגם לי באופן אישי, מעל חצי מיליון עוקבים ברשתות החברתיות?

עניתי לרעות: "ממש לא ידוע לי על פייק ניוז באתר שלי. אנחנו עיתון רשום ברישיון משרד הפנים. האם לדעתך משרד הפנים יאשר לאתר לפרסם פייק ניוז? רוטר נט אינו משמש עבור הכתבים שלי כבלון ניסוי. זה ממש אבסורד לשמוע את הטענות האלו".

הסאגה הייתה רחוקה מלהסתיים למרות שהעניין הוברר בינינו והוחלט להשיב לי את כבודי. שבועיים לאחר שסוכם כי החסימה שלי תשתחרר, כתבתי לרעות תלונה נוספת. זה היה בתאריך 5 ביוני 2020 בזו הלשון: "רעות היקרה שלום רב. הנה זה שוב קורה. לאחר שסוכם כי נוכל לעלות ברוטר נט כתבות של ישראל ניוז, המנהלים שלך שוב נעלו את הכתבה לתגובות. מאחר ושום דבר לא השתנה מאז שיחתנו האחרונה, בה הובטח לי שדברים כאלו לא יקרו שנית" סיימתי את תלונתי ב: "אין סיבה מוצדקת להתנכלות של המנהלים שלכם על אתר ישראל ניוז שבבעלותי ועלי כפרט. מצרפת צילום מסך של הכתבה אצלכם באתר".

אני מודה! מודה בפה מלא! מאחר ואוהבת אדם אנוכי, מעט בתמימות והרבה באהבת חינם, ואני מאמינה שבכל אדם יש יותר טוב מאשר רע, ואף אחד אינו מקנא בי או בדרכי, ואני מאמינה בלב שלם בליבו הטוב של כל אדם באשר הוא – אני מודה, לקח לי זמן רב מידיי, להבין את חוסר הצדק שנקרא לכאורה, המנהלים של אתר רוטר נט.

לפני כשבוע גיליתי ששוב נחסמתי ללא אזהרה מוקדמת ושוב בפעם המי יודע כמה, וללא סיבה שכתובה בתנאי הקהילה של האתר, נלקחה ממני הזכות לפרסם כתבות בפורום הסקופים. כתבתי לרעות מדוע המנהלים חוסמים אותי גם אחרי שבירור וההסכמות בשיחתנו? אך הפעם לא קיבלתי מענה.

פניתי לאורי בעלה של רעות, למרות שהפסיק לנהל את האתר כי עבורי אורי הוא אדם שדובר אמת, גם אם היא לא כל כך נוחה, או מטלטלת לכאורה. תשובותיו ענייניות, בהירות וברורות ואין לי ספק שגם גולשים אחרים מרגישים בחסרונו. לא אלאה אתכם בתכתובת הארוכה בינינו אלא בתובנות של השיחה. נאמר לי באופן חד וחלק שאני מפיצה פייק ניוז בטוויטר והובאו לפניי דוגמאות. פייק ניוז בטוויטר, אתם מבינים? אחזור שנית על דבריי, אני מפיצה פייק ניוז לא ברוטר נט ולא באתר ישראל ניוז! אני מפיצה פייק בטוויטר! כעת נשאלת השאלה הבלתי נמנעת, האם אני כביכול תחת מעקב של רוטר נט? האם חוקי הדבר להתעסק בענייני הפרטיים מחוץ לגבולות האתר של משפחת רוטר? על פי תשובותיו של אורי שצרף גם דוגמאות, מסתבר שכן! אני והציוצים הפרטיים שלי בטוויטר נמצאים תחת מעקב של מנהלי רוטר נט.

יכולתי להשתמש באופציה של תביעה בבית משפט, להשיב את עלבוני אך במקום זאת בחרתי להתנתק מהאתר שבעליו אינו לוקח כביכול אחריות על החלטות לא נכונות של מנהלי האתר וכביכול גם לא תמיד, על תגובות לא ראויות כביכול של גולשים. שמתי לב לדבר נוסף, שכל בר דעת שקורא את תגובות הגולשים בכל ידיעה שעולה בפורום של הסקופים, ידיעה ש"לא מוצאת חן בעיני הגולשים" מיד חוטף קיטון רותח בראשו. דבר בלתי נסבל לכל הדעות. אולם לא רק על כך אני מלינה. גם לא מלינה על מפעילי האתר שמאפשרים לכאורה לשון הרע של גולשים, בגולשים אחרים בפורום.

במשך 9 שנים בהם נמניתי כמנויה באתר, הגיעו אלי תלונות מגולשים (שמם שמור במערכת) אשר ביקשו ממני להיות מליצת יושר עבורם מול מנהלים ברוטר נט שהענישו אותם בהרחקה, וסירבתי להתערב בשיקולי מערכת שהיא לא מערכת שלי. כמו כן עקבתי בדאגה אחרי השיח המשתלח של גולשים גיבורי מקלדת לעבר גולשים אחרים, שלא קיבלו "הגנה הולמת" כביכול ממנהלי האתר.

באותו עניין ממש, התלונן בשנת 2002 העיתונאי יואב יצחק הבעלים של חדשות 1 שחווה גם הוא התקפות שלוחות רסן והסתה מגולשים ומנהלי רוטר נט לא עצרו את הביזיון. בעקבות הליך גישור משפטי, התחייבו מפעילי רוטר נט לפקח על הפורומים באתר ונטלו על עצמם את האחריות למחוק, תוך זמן סביר לאחר הפרסום, כל הודעה (ובמיוחד כאלה הנוגעות ליואב יצחק), "אשר נמצא כי עלולה לפגוע, שלא בצדק ובאופן בלתי ראוי, בשמו הטוב של אדם או באדם עצמו".

בטוחני כי לא היתה זאת מטרתו של מייסד האתר ישעיהו רוטר זכרו לברכה, אדם משכמו ומעלה שהאמת והצדק היו נר לרגליו. כמה חבל שצאצאיו החמיצו לכאורה וכביכול, את המשכיותה של דרכו הצנועה והמבורכת.

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: