מבזקים

המרוץ להרכבת ממשלה, כל האפשרויות

תוכן עניינים

הכאוס הפוליטי מציב לנו אתגרים רבים במרוץ להרכבת הממשלה הבאה. נסקור את האפשרויות השונות והסיכויים שיתממשו

אלי ששון | י"ג בניסן תשפ"א | יום שישי 26 במרץ 2021 | מערכת ישראל ניוז

ראש הממשלה בנימין נתניהו חייב להשיג רוב כדי למנוע הצבת יו"ר כנסת מהצד השמאלי של המפה, וכרגע אין לו את הרוב. על כן מה שיעשה בשלב ראשון הוא לצרף את רע"מ לציד. כדי לשמר את תפקיד יו"ר הכנסת, נתניהו חייב אבל חייב לא לאבד את ראשות הכנסת כי במקרה כזה ייבחר יו"ר מהשמאל והכנסת תסיים את דרכו של נתניהו סופית, באמצעות חקיקה ותשלח אותו הביתה באופן סופי.

לגבי הרכבת ממשלה, כרגע אין לנתניהו שום סיכוי להרכיב ממשלה, פרט לאופציה של תמיכת או הימנעות רע"מ, ויש לזה מחיר כבד אך משתלם וניתן להכילו. סיכוי גבוה מאוד למרות התנגדות בנט, בן גביר, סמוטריץ וחלקים מהליכוד.

אופציה שניה היא הרכבת ממשלה בתמיכת רעם, יש לזה סיכוי גבוה

אופציה שלישית היא לכידת שני עריקים מגוש הרלבי"ם והרכבת ממשלה, גם לזה יש סיכוי גבוה.

אפשרות נוספת היא הטלת הרכבת הממשלה על מועמד ימיני שאינו נתניהו, שיזכה לתמיכה גם מגדעון סער ואולי גם מאלמנטים נוספים מהשמאל. יש לזה סיכוי גבוה.

האפשרות הבאה היא הקמת ממשלה בראשות בנט והליכוד למשך תקופה קצרה, שתקבל תמיכה גם מסער וליברמן, וזה רק במקרה שהכנסת תחוקק חוקים שיבטיחו מעין חסינות חלקית לנתניהו. יש לזה סיכוי בינוני.

האופציה הבאה היא הרכבת ממשלה בראשות בנט ברוטציה עם נתניהו ובצרוף סער אך זה מותנה בחקיקה שתאפשר לנתניהו להמשיך ולהחליט, ברוטציה את בנט. יש לזה סיכוי נמוך.

מתיחות ביטחונית יזומה, או כפויה שיכולה ללכד מרכיבים שונים תחת נתניהו והתירוץ של הצלת המדינה. יש לזה סבירות נמוכה.

אפשרות לסבוב בחירות חמישי הוא בעל סבירות נמוכה מאוד והרכבת ממשלת שמאל בראשות גנץ, לפיד או בנט, היא סבירות אפסית.

לסיכום:
מבין כל האופציות, האופציה הסבירה ביותר היא שליטה בראשות הכנסת על ידי הליכוד בתמיכת רע"מ ולאחר מכן הרכבת ממשלת מיעוט על ידי הליכוד שיקבל 59 הצבעות כשרע"מ תמנע, תמורת הטבות שיובטחו ובחלקם גם יקוימו למגזר הערבי, כגון: חוסר אכיפה בנושא הבניה וההתנהלות הפרועה בדרום, שממלא לא נאכפים גם כעת, הטבות לאזרחים הערבים וראשות וועדה לעבאס בכנסת, למרות שזה יביא להתנגדות של סמוטריץ ובנט. הם יתרצו כי אין להם ברירה אחרת, וכל הצהרותיהם יתפוגגו כי יש להם מה להפסיד. סמוטריץ יימחק במקרה של בחירות חוזרות ובנט יואשם בנפילת הימין וישלם על כך בקלפי, כי זה ייעשה ללא רעש וצלצולים תוך הבטחות שקטות שלא יעוררו מהומה.

נתניהו עשה הכל כדי להמשיך לשלוט ולא לאבד את חרותו וכל האמצעים יהיו כשרים. האופציה של ממשלת מיעוט בהימנעות רע"מ וללא כניסה לקואליציה, היא הסבירה ביותר כשמנגד האופציה של ממשלה בראשות השמאל היא הכי פחות הגיונית ושואפת לאפס. ההתנגדות הנחרצת של גורמים בימין לשיתוף פעולה עם רע"מ, תתפוגג חיש מהר בעקבות ניסוח של ההסכם עם רע"מ שמתנגדיו יוכלו להכיל.

באדיבות אתר כנסת ישראל
באדיבות אתר כנסת ישראל
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: