מבזקים

היפ הופ ישראלי (מוזיקה שחורה כחול לבן) – מאז ועד היום

תוכן עניינים

מוזיקת היפ הופ מאז מעולם הייתה בעולם, אולי לבשה צורות שונות בחליפות לא הכי אופנתיות ביחס למדד הסטייל בתעשיית המוזיקה השחורה היום, אבל מאז ועד היום סצנת המוזיקה השחורה עשתה שינוי ושדרוג משמעותי שהשפיע גם על הסצנה בישראל, על גבול האמריקנזציה אבל גם זה על זה אנחנו חולקים, ובשביל זה התכנסנו עד הלום, לא בשביל לחלוק…בשביל לדבר על הסצנה בישראל.

ההיפ הופ בישראל התחיל את דרכו וקיבל את בעיטת הפתיחה עוד בתחילת שנות ה 90 המוקדמות עם אלבום הדגל המפורסם של שבק ס' – אימפריה, שהיה דאז על גבול הרוק פאנק שמאוד היה מזוהה ואופנתי בתחילת שנות ה 90 המוקדמות, משם אתם זוכרים איך זה התגלגל? אז בוא נצלול רגע פנימה וניתן לכם סקירה קצרה על ההיפ הופ הישראלי מאז ועד היום, עם השמות שחלק מכם אולי מכיר וחלק אולי לא…ואולי כדאי שבעצ שתכירו על קצה המזלג את ההיסטוריה של ההיפ הופ בארצנו הקטנטונת.

שנות ה 80 – היה פה היפ הופ תתפלאו

תאמינו או לא אבל היה פה כבר היפ הופ בשנות השמונים, ואת זה לא תראו בסדרה הפופולארית בערוץ 13, האלבום הראשון שהיה בישראל יצא בשנת 1986 של הקומיקאי יאיר ניצני בשירו האשם תמיד, האלבום בעצם היה סוג של פרודיה למוזיקת ההיפ הופ העולמית, שדי הזכירה את אם סי האמר מקבילו של ניצני בארה"ב, או להיפך…העיקר שיש מישהו שהוא האשם תמיד.

ומשם בלי בכלל לנשום אנחנו עוברים לשנות ה 90, למה שם באמת הכל התחיל לבעור וסצנת ההיפ הופ והמוזיקה הישראל הולך ונבנה.

שנות ה 90 – היפ הופ רוק פאנקי בתחילת דרכו

שנות התשעים הביאו איתה משהו חדש במוזיקה, הן אם אנחנו מדברים על האלבום הראשון של שבק ס' שהחלה את פעילותם בשלהי שנת 1992, סילברדון וצ'ולו זמרי הראגיי שצינור ודרך אבן בלתי נפרדת מכל הקשור ונקשר למוזיקה השחורה על רבדיה, והדג נחש ששילבו את ההיפ הופ עם פאנק קולי עם להיטים שכבשו במות, אפשר להגיד שסגנון המוזיקה השחורה שנכנס לחיינו בשנים אלו מאוד הזכיר את הקיים בארה"ב כמו למשל לימפ ביזקיסט שדי אפשר להשוות לשבק ס, אבל עדיין אם כל הכבוד לסגנון המוזיקה החדשני שהגיע לארץ דאז בשנות התשעים שהוא אבן יסוד בלתי מבוטלת, עדיין היה משהו לא בשל שהיה צריך לעבור כמה גלגולים בשביל להגיע לתוצאה שאנו חווים היום בא שיר היפ הופ מוגדר ומסונן לפי פרמטרים מבוהקים המאפיינים את השיר.

 

DJ-HopHop

שנת האלפיים – זה כבר פה רשמית

אז אם נשים את הדברים במקומם, ואם נתחיל לנקוב בשמות הסובבים את תעשיית ההיפ הופ והמוזיקה השחורה בישראל נכון לשנת 2000 וקדימה אז סביר להניח שאתם תסיימו לקרא את הכתבה בעוד מספר ימים, אבל היו כמה נקודות בולטות בתחילת שנות ה2000, כגון: אירועים, טאלנטים, זמרים וראפרים כדמויות מפתח המשפיעות על התעשייה, תוכניות בידור ורדיו ועוד רבים וטובים אשר עיצבו את פניה וקווי דמותה של תעשיית ההיפ הופ בישראל, והיו הרבה.

הבולטים שבהם שלימים קטפו כל תואר אפשרי הם סאבלימנאל והצל שבשנים אלו דאז היו מאוגדים תחת הלייבל של "משפחת תאקט", השיר המפורסם שבימים אלו פרץ כל מחסום אפשרי והביא את ההיפ הופ לחיי היום יום שלנו, היה השיר "חי מיום ליום" בביצועו של קובי שמעוני סאבלימנאל, יואב אליאסי הצל, וזמר הסול R&B מומי לוי המוכר כמגיש ושדרן רדיו בתוכניות היפ הופ שונות בתחנות הרדיו בישראל, מפיק מוזיקה שחורה וזמר המוכר כאחד מאבני היסוד של ההיפ הופ בישראל.

עוד עדויות לכך שההיפ הופ נחת עלינו מכל כיוון וכל פינה זה תוכנית הרדיו של קוואמי דה לה פוקס וליאון תאני "עסק שחור" אשר שודרה בגלגל"צ, ונחשבה גם היא למובילת דעה בכל הקשור להמלצות והאזנה לרצועות מוזיקה שחורה חדשה אשר נחתה על שולחנם של השדרים מדי שבוע, כמובן שאחד מהפינות המובילות של התוכנית הייתה האירוח של אמני וזמרי היפ הופ מכל הגילאים הן עם וותיקים והן עם צעירים ומבטיחים, התוכנית של השניים אשר שודרה שנים רבות גילתה לא מעט הרכבי היפ הופ אשר בימים אלו כיכבו אצלנו בקומפט דיסקים והמועדונים שהבינו שהמוזיקה שמקפיצה את הרחבה זו מוזיקת ההיפ הופ.

אז אז משהו קרה…אי שם בשלהי שנת 2010-2013 הייתה רגיעה והרגשה של מיצוי ממוזיקה ההיפ הופ שכבשה כל מצעד פזמונים אפשרי בתחנות הרדיו האזוריות, הדבר ניכר כאשר הייתה רגיעה ועצירה בקרב תעשיית ההיפ הופ בישראל, אבל אז בשנת 2014 הכל חזר והרדיו חזר להשמיע שוב פעם היפ הופ ישראל, אך הפעם עם דור חדש של אמנים אשר גדל על הז'אנר בשלהי שנות ה 90, כגון: נצ'י נצ', קפה שחור חזק, טונה ועוד מגוון גדול ורחב של ראפרים שהגיעו בשביל להישאר.

 

Hiphop2021

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: