מבזקים

סקירה מהעבר: מבצע חומת מגן

תוכן עניינים

מבצע חומת מגן היה המבצע הצבאי הגדול ביותר מאז מלחמת לבנון הראשונה. 5 אוגדות הופעלו וגוייסו 200,000 אלף חיילי מילואים. צהל השתלט על כל העיירות והערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון, למעט אזור חברון

אלי ששון | כ' בניסן תשפ"א | יום שישי 2 באפריל 2021 | מערכת ישראל ניוז

מבצע חומת מגן החל ב- 29 במרץ עד ה- 10 במאי בשנת 2002, כתגובה לפיגועי התאבדות קטלניים שקרו כמעט מידי יום בחודש מרץ בתוך מדינת ישראל. ישראל ספגה את מספר האבדות הגבוה ביותר מבין כל חודשי האינתיפאדה השנייה. מעל 30 חיילים ואזרחים נרצחו בקו הירוק. 11 פיגועי התאבדות בהם נרצחו 80 ישראלים ובסך הכל נרצחו 105 אזרחים ישראלים ונהרגו 26 חיילים ישראלים בחודש זה. שיא הפיגועים בתרחש במלון פארק בנתניה בליל הסדר בו נרצחו 30 אנשים.

בעקבות כך ישראל פתחה במתקפה חסרת תקדים על ארגוני טרור פלסטינים במטרה לפגוע בתשתיות הטרור ולעצור את גל הפיגועים. צה"ל הגיע להישג חסר תקדים תוך שהוא ממגר את הטרור באופן משמעותי והורס את רוב התשתית הארגונית של הרשת הפלסטינית ושל חמאס ביהודה ושומרון. המבצע היה נקודת מפנה באינתיפאדה השנייה ואחריה פחתו באופן משמעותי פיגועי הטרור ואיתם מספר האבדות בישראל.

מוקדי המבצע היו רמאללה, מצור והרס המוקטעה בידי כוחות מיחידות דוכיפת, דובדבן, אגוז וסיירת גולני. בניין המוקטעה שהיה מקום מושבו של ערפאת נהרס בידי חיל ההנדסה הקרבית ועל המקום הוטל מצור כבד. בהתערבות האמריקאים נתפסו מבוקשים בהם מפקד התנזים מרואן ברגותי וכלי לחימה רבים. ברגותי הובא לישראל ונשפט ל- 5 מאסרי עולם בעוון מעשה רצח וטרור.

בביתוניא הוטל מצור על מפקדתו של ג'בריל רג'וב ראש המודיעין המסכל בגדה. במהלך יומיים של המצור התנהל משא ומתן עם רג'וב, שלא היה אז במפקדה. בסופו של דבר החמושים נכנעו והמפקדה נהרסה על ידי כוחות צה"ל.

בקרבות שנערכו בשכם, בפעילות של גולני והצנחנים כאשר בכיבוש השתתפו 3 חטיבות צנחנים וחטיבת גולני. חטיבת יפתח כבשה את בלאטה, עסכר ומסכאן א-שעבייה וכבשה גם את קבר יוסף.

הקרב על ג'נין היה הקשה ביותר בעקבות מטענים שמולכדו ומארבים ברחובותיה הצרים של העיר. חטיבת גולני הועברה משכם לג'נין והלחימה היתה בסיוע מסוקי קרב, טנקים ודחפורי D9 משורריינים לניקוי מטענים ודלתות ממולכדות. גדוד נחשון שנלחם בעיר ואיבד 13 לוחמים חלקם קיבלו צל"ש על גבורתם. הקרב הסתיים בכניעתם של המחבלים, 23 לוחמי צה"ל הרוגים ו- 75 פצועים.

בית לחם נכבשה על ידי חטיבת חיר מילואים 310 בסיוע גדוד שיריון מילואים 445 וגדוד אדם 500. במקביל נכבשה העיירה הסמוכה אל-עובידייה על ידי חטיבת הנגב של פיקוד דרום.

טול כרם נכבשה על ידי כוח מחטיבת הצנחנים במילואים 55 בסיוע כוח שריון כבש את העיר בהתקפה מהירה, כוחות המחבלים שהתבצרו בעיר הוכו בהלם ומרביתם נטמעו באוכלוסייה המקומית תוך הפקרת נשקם. בניין המשטרה הבריטי נהרס בידי חיל האוויר, 9 מחבלים נהרגו.

בקלקיליה פעלו כוחות חי"ר, שריון והנדסה בליווי כוחות נוספים. ביריחו נערכו גדודי חטיבת הבקעה לכיבוש העיר. תיווך של אנשי עסקים פלסטינים הוביל לכניעת העיר ללא קרב. במהלך המבצע לוחמי המילואים של החטיבה סיעו בכתרים על שכם וג׳נין.

צילום: דו"צ
צילום: דו"צ
צילום: דו"צ
צילום: דו"צ

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: