מבזקים

טקס יום השואה: לכל איש יש שם

תוכן עניינים

נשיא המדינה הניח הבוקר זר ב'אוהל יזכור' במוזיאון 'יד ושם', ולאחר מכן השתתף בטקס 'לכל איש יש שם' והקריא את שמות בני משפחתה של נחמה רעייתו ז״ל שנספו בשואה

אהרון קלפה | כ"ו בניסן תשפ"א | יום חמישי 8 באפריל 2021 | מערכת ישראל ניוז

בטקס לכל איש יש שם שהתקיים בכנסת, הקריא נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין את שמותיהם של בני משפחת רעייתו נחמה ז״ל שנספו בשואה. הנשיא ציין ששנים ארוכות נהג להגיע לטקס הזה יחד עם נחמה ז"ל והוסיף כי מאז השנה האחרונה לחייה, כאשר מצבה הבריאותי לא אפשר לה להגיע, עשה לעצמו נוהג לקרוא בשמה את שמותיהם של בני משפחתה שנספו בשואה.

מדברי הנשיא במעמד הקראת השמות: "קֵיְילָה מִינְץ נולדה בשנת 1907 לְרֵיְיזֶל וְאָלֶכְּסַנְדֶּר מִינְץ בָּעֲייָרָה בִּילוֹזִירְקָה שבאוקראינה. בִּשנת 1925, כשהיא בת 20, היא קיבלה אישור כניסה לארץ ישראל והגשימה את חלומה להיות חקלאית ולעבוד את האדמה אליה הייתה כל כך קשורה. לימים, נישאה לִמְנַחֵם שׁוּלְמָן, שנולד בעיירה מָרִינָה גוֹרְקָה באוקראינה, ולאחר נדודים משותפים, התיישבו במושב חירות, יחד עם חברים נוספים יוצאי אוקראינה. שם נולדו להם שתי בנות, ורדה, ונחמה. קֵיְילָה, דְּרוֹרָה, השאירה באוקראינה את כל משפחתה, אחיותיה, אחיה ואביה. החיים בארץ ישראל היו קשים, ודרורה חשבה לתומה שבני משפחתה מפונקים ולא יצליחו לעמוד במעמסה. זו הסיבה שהיא לא טרחה לשכנע אותם לעלות ארצה.


צילום: מארק ניימן / לע"מ

לאחר פתיחת מבצע בָּרְבַּרוֹסַה על ידי הכוחות הגרמניים, נכבשה בִּילוֹזִירְקָה ביולי 1941 על ידי הנאצים. כבר בשבוע הראשון לכיבוש, נרצחו בְּפוּמְבֵּי מספר נערות יהודיות מהעיירה. באמצע אוגוסט 1942 הובלו יהודי העיירה, יחד עם יתר יהודֵי גטו לָאנִיבִיצִי, לבורות ירי, בדרך המובילה לִקְרֶמֵנִיץ, ושם נרצחו. אזכיר את שמות דודיה ודודותיה של רעייתי נחמה ז"ל, וילדיהם. דודתהּ צִילָּה לְבֵית מִינְץ, בעלה וילדיהם. דודתה מַנְיָה לְבֵית מִינְץ, בעלה וילדיהם. דודהּ דֹב מִינְץ, אשתו וילדיהם. דודהּ דניאל מִינְץ, אשתו וילדיהם. בעיירה מָרִינָה גוֹרְקָה, כיום בבלרוס, נרצחו דודיה של נחמה ז"ל, אחי אביה מנחם שׁוּלְמָן, יעקב, משה, שמואל וישראל שׁוּלְמָן. יהי זכרם ברוך. תהא נשמתם של קורבנות השואה, של אהובינו, ואהוביהם של אהובינו, צרורה בצרור החיים, ובלב העם".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: