מבזקים

יום הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה: נזכור את כולם

תוכן עניינים

מדינת ישראל מתייחדת הערב עם חללי מערכות ישראל ולחללי פעולות האיבה. הרמטכ"ל אביב כוכבי באיגרת ליום הזיכרון: ״מצדיע לנופלים ולמשפחות השכולות. מחזק ומחבק אותן"  

אהרון קלפה | א' באייר תשפ"א | יום שלישי 13 באפריל 2021 | מערכת ישראל ניוז

ערב יום הזיכרון יפתח הערב (ג') בטקס שיתקיים בבית יד לבנים בירושלים בשעה 16:00. עם שקיעת החמה יורדו דגלי ישראל במוסדות הציבוריים ברחבי המדינה לחצי התורן.

בשעה 20:00 תשמע ברחבי הארץ צפירת זיכרון בת דקה אחת, שתתחיל רשמית את אירועי יום הזיכרון.

הטקס מרכזי, יפתח מיד לאחר הצפירה ויערך ברחבת הכותל בירושלים בהשתתפות נשיא מדינת ישראל, הרמטכ"ל ובני המשפחות השכולות, שם תודלק אבוקת זיכרון על ידי נשיא המדינה ביחד עם בן או בת למשפחה שכולה.

ביום הזיכרון, בשעה 11:00 לפני הצהריים, תשמע ברחבי ישראל צפירת דומיה בת 2 דקות, שלאחריה יתקיימו טקסי הזיכרון בכל בתי הקברות הצבאיים.

בשעה 13:00 יערך, בנוכחות אנשי ציבור, טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה, ברחבת אנדרטת חללי פעולות האיבה שבהר הרצל בירושלים.

טקס הדלקת המשואות, שיערך ברחבת הר הרצל, יחתום את אירועי יום הזיכרון ויתחיל את חגיגות יום העצמאות.


הרמטכ"ל אביב כוכבי | דו"צ

בפקודת יום לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, מסר הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, באיגרת מיוחדת: "קול הצפירה מפלח את השגרה ומצווה עלינו להפריד בין חול לקודש. קול הצפירה כמו זעקת כאב על האובדן, כמו פקודה להניח כל עיסוק שהופך עתה למשני, כמו קול פנימי שזועק את החובה לזכור.

לזכור את אלו שהלכו את הדרך עד סופה, וסללו לנו דרך בטוחה. לזכור את אלו שבחרו להתייצב בחוד החנית, ביחידות הקרביות ולסכן את חייהם להבטחת הדורות.

לזכור את כל החיילים והחיילות, בכל היחידות, אשר שירתו את המדינה והיו לה למגן ולחומה. קול הצפירה עושה דרכו לכל גבולות הארץ ומזכיר שהם בטוחים בזכות דורות של מגינים. הקול מתפשט בכל יישוב ומזכיר שחיי קהילה, יצירה ופיתוח לא היו אפשריים ללא מסירות החיילים.

מבעד לחלונות, הקול חודר לכל בית ספר ובית כנסת, ומזכיר את החובה לחינוך לערכים, להתנדבות לשירות המדינה ולשירות קרבי ומשמעותי. קול הצפירה חודר ללב החבר שאיבד את ידידו הטוב, הגננת שגידלה את הילדה שהפכה לקצינה, הרב שלימד את בן הישיבה שהתנדב לסיירת והחיילים שאיבדו את חברם ליחידה.

וקול הצפירה פוגש גם את המשפחות השכולות, ורק אצלן הוא מגלה שיש קול חזק וצורב ממנּו – קול הכאב וקול העוצמה. הכאב, שאין קשה ומייסר ממנו, והעוצמה והחוסן של המשפחות, שאין מרשים ומעורר השראה כמוהם. הקול גם מזכיר לכולנו שאנו מוקפים באתגרים שמחייבים אותנו לקיים צבא שמוכן ליום קרב, מותאם לאתגרי ההווה והעתיד, ושרוח חייליו ומפקדיו אומרת נכונות לכל משימה. והקול הנשמע דווקא בתקופה מורכבת זו של רגעי מחלוקת ומשבר, פילוג וריחוק, כמו קורא לנו להתלכד סביב המשותף והמאחד, סביב זיכרון הנופלים ואחדות המטרה.

בשם חיילי צה"ל ומפקדיו, אני מצדיע לנופלים ולמשפחות השכולות, מחזק ומחבק אותן ואת הפצועים הנושאים את הצלקות בנפשם ובגופם, ומתחייב שנמשיך לעשות כל מאמץ להשיב את השבויים והנעדרים לגבולם. נמשיך לזכור, ללמוד וללמד ונמשיך למלא את ייעודנו – להגן, להתכונן ולנצח".

בפקודת הרמטכ"ל ליום הזיכרון, פנה חיילי צה"ל, מפקדיו ועובדיו: "קול הצפירה מפלח את השגרה ומצווה עלינו להפריד בין חול לקודש. קול הצפירה כמו זעקת כאב על האובדן, כמו פקודה להניח כל עיסוק שהופך עתה למשני, כמו קול פנימי שזועק את החובה לזכור. לזכור את אלו שהלכו את הדרך עד סופה, וסללו לנו דרך בטוחה. לזכור את אלו שבחרו להתייצב בחוד החנית, ביחידות הקרביות ולסכן את חייהם להבטחת הדורות. לזכור את כל החיילים והחיילות, בכל היחידות, אשר שירתו את המדינה והיו לה למגן ולחומה.

קול הצפירה עושה דרכו לכל גבולות הארץ ומזכיר שהם בטוחים בזכות דורות של מגינים. הקול מתפשט בכל יישוב ומזכיר שחיי קהילה, יצירה ופיתוח לא היו אפשריים ללא מסירות החיילים. מבעד לחלונות, הקול חודר לכל בית ספר ובית כנסת, ומזכיר את החובה לחינוך לערכים, להתנדבות לשירות המדינה ולשירות קרבי ומשמעותי.

קול הצפירה חודר ללב החבר שאיבד את ידידו הטוב, הגננת שגידלה את הילדה שהפכה לקצינה, הרב שלימד את בן הישיבה שהתנדב לסיירת והחיילים שאיבדו את חברם ליחידה. וקול הצפירה פוגש גם את המשפחות השכולות, ורק אצלן הוא מגלה שיש קול חזק וצורב ממנו – קול הכאב וקול העוצמה. הכאב, שאין קשה ומייסר ממנו, והעוצמה והחוסן של המשפחות, שאין מרשים ּומעורר השראה כמוהם.

הקול גם מזכיר לכולנו שאנו מוקפים באתגרים שמחייבים אותנו לקיים צבא שמוכן ליום קרב, מותאם לאתגרי ההווה והעתיד, ושרוח חייליו ומפקדיו אומרת נכונות לכל משימה.

והקול הנשמע דווקא בתקופה מורכבת זו של רגעי מחלוקת ומשבר, פילוג וריחוק, כמו קורא לנו להתלכד סביב המשותף והמאחד, סביב זיכרון הנופלים ואחדות המטרה.

בשם חיילי צה"ל ומפקדיו, אני מצדיע לנופלים ולמשפחות השכולות, מחזק ומחבק אותן ואת הפצועים הנושאים את הצלקות בנפשם ובגופם, ומתחייב שנמשיך לעשות כל מאמץ להשיב את השבויים והנעדרים לגבולם. נמשיך לזכור, ללמוד וללמד ונמשיך למלא את ייעודנו – להגן, להתכונן ולנצח. יהי זכר הנופלים ברוך".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: