מבזקים

עו"ד דיני משפחה אסתר שלום – "שינויים לאחר מות המוריש"

תוכן עניינים

לעתים קורה שיורש לפי הדין או לפי צוואה נפטר לאחר פטירת המוריש אך לפני שהוצא צו ירושה או צו קיום צוואה לגבי עזבונו המוריש.

במקרה כזה סביר להניח שיורשיו של היורש שמת יהיו מעוניינים להגיש את הבקשה לצו ירושה או צו קיום צוואה לגבי עזבונו של המוריש ו/או להיכלל בין היורשים של המוריש לפי הצווים הללו, מתוקף היותם יורשיו של היורש שמת.

סעיף 70(א) לחוק הירושה קובע כי במקרה כזה, צו הירושה או צו קיום הצוואה יפרט את שמות היורשים וחלקם בעיזבון (כאמור בסעיף 69 לחוק) כפי מצבם בזמן מתן הצו.

וכך קובע סעיף 70 לחוק הירושה:

"70. שינויים לאחר מות המוריש

  • מת יורש אחרי מות המוריש ולפני מתן הצו, או שחל באותה תקופה שינוי אחר, יפרט הצו את הפרטים האמורים בסעיף 69 כמצבם בזמן מתן הצו.
  • נתמנה מנהל עזבון, יצוין הדבר בצו הירושה או בצו הקיום."

ואילו סעיף 69 לחוק הירושה קובע כך:

"69. תכנם של צו ירושה וצו קיום

(א)  צו ירושה יצהיר על שמות היורשים ועל חלקו היחסי של כל אחד מהם בעיזבון.

(ב)  צו קיום יצהיר שהצוואה היא בת-תוקף חוץ מהוראותיה שבית המשפט מצא שהן בטלות.

האם ניתן לקבוע במסגרת הצו לגבי עזבון המוריש גם את יורשי היורש שנפטר?

מבחינה פרקטית, יש לשים לב שלא ניתן לקבוע במסגרת הצו שקובע את יורשי המוריש גם את יורשי היורש שנפטר, אלא יש להוציא שני צווים נפרדים: צו אחד לשם קביעת יורשי המוריש, וצו שני לשם קביעת יורשי היורש שנפטר.  כך נקבע על ידי בית המשפט העליון בע"א 297/91 ניסמן נ' היועמ"ש לממשלה.

פסק דין זה קבע שהוכחת זהותם וזכויותיהם של יורשי היורש שנפטר חייבת אף היא להיעשות בדרך המלך, והדרך החוקית היחידה לכך היא הוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה לגבי עיזבונו של היורש שנפטר (ולא במסגרת הוצאת צו ירושה/קיום צוואה לגבי עזבונו של המוריש).

הסיבה העיקרית לכך הינה שמטרת הוצאת הצו הינה להביא את דבר מותו של היורש שנפטר לידיעת הציבור, ובעיקר לאפשר לכל מעוניין בדבר, לרבות טוענים נוספים לזכות ירושה או לנושים, להגיש התנגדויות, לבקש מינוי מנהל עיזבון, וכיו"ב.   

פנו אל עורכת הדין אסתר שלום, האמונה על ניהול תיקי משפחה מורכבים ובעלת ניסיון משמעותי בייצוג יורש על תנאי דוחה, דיני משפחה, צוואות וירושות וקבלו תמיכה וייעוץ מקצועי!

יודגש כי המאמר אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי ובכל עניין בנושא מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום.

עו״ד אסתר שלום

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204

טלפון: 052-970-6731

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: