מבזקים

ממשלת אחדות, או בחירות נוספות?

תוכן עניינים

כאוס פוליטי ותמונת מצב לצהרי היום: לאחר הדרמה של אמש שלוותה בתרגילי הונאה, הולכת ומתגבשת כנראה ממשלת שמאל בראשות פוליטיקאי שמחזיק 6 ח"כים, שזה 5% מכלל המצבעים שכמעט כולם בוחרי ימין ומותיר מועמד ימין שזכה ב- 30 מנדטים בחוץ עם שוקת שבורה. למרות שעל הנייר יש 65-72 תומכים פוטנציאלים בימין. מהן הסיבות לכך ומהן האפשרויות שנותרו לצדדים?

אלי ששון | כ' בסיוון תשפ"א | יום שני 31 במאי 2021 | מערכת ישראל ניוז

הצהרת נפתלי בנט על הליכה עם לפיד היא בינתיים רק ברמת ההצהרה, ואין בה כדי לקבוע עובדות מוגמרות. עד שלא תושבע הממשלה ועד אז, יש מספר מוקשים שיכולים לשנות את התמונה ונפרט את חלקם ואת האפשרויות שנותרו לצדדים.

כרגע לגוש בנט-לפיד יש 57 תומכים מול 52 מתנגדים, לא כולל את הרשימות הערביות. עריקה של 2 ח"כים, או הימנעות של 4 ח"כים מהשמאל לגוש נתניהו, תמנע רוב מבנט שיצטרך תמיכה, ולא הימנעות לפחות מח"כ אחד מהרשימות הערביות.


צילום מסך

חילוקי דעות בנושאים פרסונלים יכולה אולי למנוע ממשלה כשהפוטנציאל לכך נמצא אצל גנץ. גנץ יכול לקבל הצעה חלומית מנתניהו, הצעה שיכולה לנטרל ממשלת שמאל. על כן יש לשים לב לגנץ, שיכול לביים משבר מלאכותי במגעים עם שינוי על נושא התיקים.

התנגדות, כרגע עניין לא סביר, של 6 ח"כים ערבים שירצו תמורה מופרזת ובצדק, לתמיכה בממשלה. מעשה זה יכול להוביל התנגדות מהצד הימני של השותפים, כי אין מתנות בחינם. ההתנגדות תבלום את הרכבת ממשלה רק אם תהיה תמיכה משאר הח"כים הערביים. עד כאן אלו תסריטים פחות סבירים, כי האיבה לנתניהו יכולה לגרום לכל שונאיו להתאחד כדי להרחיק אותו מכס ראשות הממשלה, במידה ואכן תהיה ישימה.

אם תצוץ בעיה ובנט לא יצליח להשיג רוב להרכבת הממשלה, המנדט יחזור לכנסת ושם הכל, אבל הכל שוב פתוח. נתניהו יעשה הכל למנוע את הרכבת הממשלה כשהאופציה להבערת השטח ביוזמתנו, כבר לא קיימת בכלל. גנץ לא ייתן חבל הצלה לנתניהו.

זה התסריט שבו עדיין ישנה האופציה להרכבת ממשלת שמאל-בנט. במידה והדבר לא יצלח ולא יעלה יפה, יהיו האפשרויות הבאות כשהמנדט יחזור לכנסת, ושם יצטרכו החברים להמליץ על מועמד. הצבעה הכנסת למועמד שיהיה כנראה מהימין ולא נתניהו, וברוב מוחלט של 61 חתימות כדי להרכיב ממשלה. זה יכול בהחלט להביא לניצני מרד בליכוד נגד נתניהו כדי לרשת אותו ולא לאבד את השלטון, אך נתניהו ינסה לסכל זאת ולחתור לבחירות חמישיות.

לסיכום: האשם העיקרי בכל הכאוס הזה הוא נתניהו שלא השכיל לרדת בכבודו מהבמה הפוליטית, למרות שנעשה לו עוול גדול ולא העביר את השרביט לדור הבא, כדי לשמר את שלטון הימין.

טעות נוספת של נתניהו ש"הצליח" בכישרון רב להסתכסך, על רקע אישי ולא על רקע משפטו) עם ראשי שלושת מפלגות ימין שחולשים על כ- 20 ח"כים ימניים, שיעשו הכל כדי לסלק את נתניהו.

אשם נוסף ולא פחות זה סמוטריץ שרצה להיות הצדיק היחיד ב"סדום הפוליטי" שסרב בעקשנות להישען על הימנעות רע"מ בהרכבת ממשלה. סמוטריץ לא השכיל לקחת השמאל, היותר מתוחכם פוליטית שייקח ובגדול את תמיכת רע"מ ואת תמיכת המשותפת ולא רק בהימנעות.

אשמים נוספים הם בנט שעשה מעשה הונאה פוליטי והפר את התחייבותו מול המצלמות שנתן לפני הבחירות. אשמים גם חברי הליכוד שלא השכילו לשלוח את נתניהו ל"גבעת הקרח", לאחר שראו שנתניהו לא מצליח לפגוע והופך מנכס לנטל.

בכל מקרה אין להתרשם מהצהרת בנט על חבירה ללפיד, והכל ייסגר רק לאחר שהממשלה תושבע במהלך עשרה הימים הבאים. כמו שאומרים "האור לא מגיע בטרם זרחה השמש, והחושך לא מגיע בטרם שקעה השמש".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: