מבזקים

האם ישנו קשר בין חיל האוויר לבין עב"מים?

תוכן עניינים

מברק פנימי של חיל האוויר העוסק במפגש שמימיי בין מסוק יסעור של חיל האוויר לבין עב"מ שנצפה בשמי ישראל, מעלה תהיות בפנינו. היה או לא היה?

דוד רונן | כ״ט בניסן ה׳תשפ״ג | יום חמישי 20 באפריל 2023 | מערכת ישראל ניוז

זה קורה היום: חיל האיסוף והמודיעין של צבא ארצות הברית, התחייב להתחיל לחשוף מידע הקשור בעב"מים, זאת על פי צו מחייב של בית המשפט העליון האמריקאי. ובינתיים כאן במדינת ישראל קיימות לכאורה פקודות ברורות, לגבי מה מותר ומה אסור במקרה של מפגש אווירי ארצי, לבין אורחים שמימיים.

ואתחיל ללא הקדמות מיותרות בהבאת תוכנו, מילה במילה של מברק פנימי של חיל האוויר, העוסק במפגש שכזה. המברק עבר את אישור הצנזורה היות ומחקתי את מספרי היחידות ואת מספר הטייסת.


מברק פנימי של חיל האוויר הנוגע לחיפוש העב"מ מעל רמלה.
המברק הינו רכושו של דוד רונן

הנדון: תחקיר הפניית יסעור לחיפוש עב"מ. בתאריך ה- 18.9.96 בשעת לילה 22:20 בחזרה מטיסת אימונים שגרתית הופנה יסעור מטייסת (שמור במערכת) לחיפוש עב"מ מעל רמלה. המסוק הופנה על ידי פקח במגדל שדה התעופה בן גוריון, לאחר שהתקבלו דיווחים ממקורות קרקעיים ולאחר שהתקבל הד מכ"מי במסך המכ"ם של נתב"ג.

תחקור האירוע: לאחר תחקור מול קברניט המסוק ונתב"ג עולות הנקודות הבאות: בשעה האמורה התקבלה פנייה ממשטרת רמלה במגדל הפיקוח בנתב"ג האם קיים כלי טיס כלשהו השייך לנתב"ג מעל רמלה. זאת לאחר שתושבים דיווחו על עב"מ

במגדל התקבלה אינדיקציה מכ"מית בנקודה הרלוונטית.

הפקח במגדל בנתב"ג התקשר למגדל בח"א, ושאל אם ידוע להם על כלי טיס מעל רמלה. כאשר נענה בשלילה שאל האם יש להם כלי טיס זמין שיכול לבדוק את הנושא.

המגדל בחיל האוויר העביר יסעור שהיה לקראת נחיתה לקשר עם המגדל בנתב"ג. הפקח בנתב"ג שאל את טייס היסעור האם הוא יכול לבדוק עצם בלתי מזוהה מעל רמלה. לאחר שטיס היסעור ענה בחיוב, הוא טס לחיפושים מעל רמלה. לאחר כ- 15 דקות ועם קבלת הדיווח שהעב"מ נעלם, הוחזר המסוק לנחיתה.

מסקנות: למרות שלכאורה פקח המגדל בנתב"ג פעל בהגיון ופעולותיו מובנות, לא מקובל ואסור שיקרה מצב בו תילקח החלטה מעין זו על ידי הפקח.
על קברניט המסוק היה לסרב לבקשה.
בקשות חריגות יש להפנות לרמשל"ט (ד.ר: ראש מרכז שליטה, או מפקד חיל האוויר או הקצין הבכיר ביותר הנמצא בתפקיד באותה העת), בנוהלי השליטה המוכרים.
שמור.

המלצות: להנחות את הפקחים האזרחים להימנע מיוזמות אישיות כדוגמת הנ"ל.
להסביר בטייסות: שלא קיימת משימות מעין זו בחיל האוויר, ובבקשות חריגות לוודא שיש אישור שולט.
בברכה.


עדות על טיסת עב"מ בסמוך למטוס הרקולס

כעת אביא לפניכם עדות מתוך מטוס הרקולס: "לדוד שלומות. מצ"ב גרסתי כהשלמה למה שדובר טלפונית בנינו. שמי (שמור במערכת) רופא שיניים בוגר הדסה ועובד במקצועי 8 שנים. את שירותי הסדיר העברתי כפקח העמסה (אחראי על הפעולות המתבצעות בתא המטען של מטוס ההרקולס הוא הקרנף בלשון הצבאית). במסגרת זו ביצעתי מאות גיחות וצברתי אלפי שעות טיסה. גם היום, במילואים, משרת אני במקצוע זה ולכן יש להימנע מאזכור שמי המפורש מסיבות ביטחון שדה.

כאיש צוות במטוס זה השתתפתי בטיסות אימונים, טיסות מבצעיות, מבצע של"ג, מבצע שלמה ועוד. הגעתי לדרגת מדריך ובוחן בכיר ועד היום אני משרת בממוצע כ- 50 יום בשנה. כל הפרטים הנ"ל לא נמסרו לצורכי התרברבות אלא להדגיש שאיני תימהוני חלילה ואתה מוזמן לשאול כל איש צוות בנערך הקרנפים לגבי שפיות דעתי.

ומעשה שהיה כך היה: בשנת 1984, בטיסת תובלה שבה החזרנו נוסעים מאילת שימשתי כמדריך לחניך ובשלב מסויים הגעתי לתא הטייס. בתא ישבו הטייס, טייס המשנה ומהנדס הטייס. השעה היתה שעת אחר צהרים והראות טובה. ( טרם החשיך).

זמן קצר אחרי הפניה מים המלח לכיוון ירושלים בעת טיסה שיגרתית בנתיבי התובלה לכיוון בן גוריון יצר איתנו מגדל הפיקוח בבן גוריון קשר והורה לנו להשגיח וליצור קשר עין עם כלי טיס לא מזוהה המופיע על מסך המכ"ם שלו. ( לכל מטוס יש משדר המאפשר למגדל הפיקוח לזהותו באמצעות סימנים על מסך המכ"ם וקרוי זע"ט שפירושו " זיהוי עמית- טורף).

כרגיל במקרים שכאלו נצמדנו לחלונות בניסיון לראות את התנועה הנגדית. אחרי מספר שניות הגיח ממולנו במהירות אדירה גוף שקשה לאמוד את גודלו עקב האור העצום שהפיץ. מדובר באור אדום בוהק שלמרות היותנו באור יום, לא יכולנו להסתכל בו ישירות ובוודאי שהיה מדובר בגוף לא גדול.

האור עצר לפתע ליד הכנף השמאלית שלנו וטס עמנו מספר שניות, אז שינה לפתע כיוון ב-90 מעלות לכיוון השמים ונעלם תוך שניות. בשלב זה הודיע פיקוח בן גוריון על איבוד מגע מכ"ם איתו.

חשוב לציין שאת התופעה ראו פיקוח בן גוריון על מסך המכ"ם (גוף מחזיר הד מכ"ם) וארבעה אנשי צוות שלא יצאו ממסיבת רווקים שתויים כלוט ושום מטאור, או תופעת טבע כפי שיש מי שמנסים להסביר, לא טס ישרה ואופקית אח"כ טס ברוורס ולבסוף שינה כיוון בזווית ישרה. ההתרגשות בקוקפיט  היתה רבה ולאיש לא היה הסבר לתופעה שאיש לא נתקל בה בעבר"

עד כאן שתי עדויות שנבדקו בקפידה על ידי ועלה כי הן מדויקות בכל פרט. המשך העדויות בקרוב מאוד.


דוד רונן עיתונאי בישראל ניוז, הוא הדובר של העמותה הישראלית לחקר עב"מים וחיים חוץ ארציים

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: