מבזקים

ההרתעה של ישראל: מדיניות הבערך שאין לה כל ערך

תוכן עניינים

לצערנו, העובדות ברורות. מדינת ישראל איבדה את כושר ההרתעה. ישראל נמצאת תקופה ארוכה מאז מלחמת לבנון במערבולת וסחרור מתמשכים, ששחקו את כושר ההרתעה של ישראל

ד"ר אבי יעקובוביץ | כ"ו בסיוון תשפ"א | יום ראשון 6ביוני 2021 | מערכת ישראל ניוז

לאחר מלחמת לבנון הבחינו הפלסטינים באותה חולשה מתמשכת, והיום אנו משלמים את המחיר ובגדול. גם בשטחים הפלסטינים, ביהודה ושומרון זיהו את החולשה וצברו להם הישגים מדיניים, שאותם ראינו בהקדמה למבצע שומר החומות. ההרתעה כל כך נשחקה, שישראל אפילו לא יצרה בצד השני "תשלום וגביית מחיר".


צילום מרשתות ערביות

איבוד כושר הרתעה נוסף הוא הרמת הראש של הגיס החמישי בישראל, האחים המוסלמים. השב"כ נרדם בשמירה ולא העריך נכונה את תדלוק ערביי ישראל בליבוי האלימות והשסע על ידי הגיס החמישי.

החמאס יצר קורלציה ומשוואה מסוכנת בין עזה, השטחים, ערביי ישראל וירושלים, והחמאס מנסה לקבוע את סדר היום בירושלים. מאזן שכזה חייב להיגדע ובמהירות.

המשטרה לאור המצב נחשפה בקשיים הרבים שלה: כוח אדם, משאבים ויכולת להתמודד עם אירוע בסדר גודל שכזה. שחיקת כושר ההרתעה נוצרת כאשר אין דפוסי התנהגות, שמשפיעים ביחס ישר על הרגלי העבודה בשטח.

ישראל צריכה לחזור להרתעת האויב, ארגוני הטרור והגיס החמישי שהרים את ראשו, ולהגיע ממקום חזק ללא פשרות לשולחן המדיני, אחרת המחיר שנשלם על הרופסות, יהיה גבוה הרבה יותר. צריך לומר חד משמעי הממשלות לאורך השנים הן שהחלישו את כושר ההרתעה באופן מתמשך. ביציאה מלבנון וכניסת החיזבאללה לוואקום שנוצר, ולאחר מכן בתהליך ההתנתקות שהוביל להעצמת החמאס ויכולותיו.

המשוואה הנכונה היא החזרת כושר ההרתעה ולאחר מכן בתמורה שיקום ואופק מדיני ברור.

לסיום: יכולת היא חסרת ערך אם לא מנצלים אותה. כי האכזבה נולדת מהפער, שבין היכולת שלנו לצפיותינו. השינוי חייב להתבצע בהקדם ויפה שעה אחת קודם, כי למדיניות הבערך, אין עוד כל ערך.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: