מבזקים

בית המשפט העליון בספרד פסק: סגר הקורונה אינו חוקתי

תוכן עניינים

פסיקת בית המשפט הגבוה לצדק בספרד קובעת בנוסף כי הגבלות התנועה שוללות את זכויות האזרח הבסיסיות. הוראת הסגר שהוטלה בשנה שעברה על ידי הממשלה תוך כדי מצב החירום לא הייתה חוקתית

רן לוי | ו' באב תשפ"א | יום חמישי 15 ביולי 2021 | מערכת ישראל ניוז

בית המשפט הספרדי לחוקה פסק אתמול, יום רביעי 14/7כי סגר הקורונה אינו חוקתי. ההודעה של פסק הדין פורסמה על ידי רשות השידור הספרדית ה- TVE ופסק הדין המלא יפורסם בתוך מספר ימים. פסק הדין התקבל בעקבות עתירה של מפלגת הימין VOX שטענה בעתירתה כי האמצעים שננקטו היו חמורים במיוחד ולמעשה היו השהייה יותר מאשר הגבלה של זכויות האזרח.


קורונה בספרד

מפלגת VOX  טענה כי ההגבלות מחייבות מעבר ל"מצב חריג" , דרגה אחת יותר גבוה מאשר "מצב חירום" ומצריך אישור של בית המחוקקים ולא רק החלטת קבינט. מנהיג מפלגת VOX  סנטיאגו אבסקל Santiago Abascal קרא לראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז להתפטר. "אין אנו יכולים לחגוג את ההחלטה משום שיש לנו עכשיו הוכחות כי הממשלה הייתה מוכנה להפר את החוק ולהחתים את החוקה" כך הוסיף ואמר אבסקל.

כידוע לכם, חוק הקורונה הגדול במדינת ישראל, או בשמו המלא " חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 8 ) אשר הוארך ביום ה 1.7.21 למשך חמישה חודשים ללא שינוי,  מאפשר לקבינט הקורונה/ממשלת ישראל  לקבל החלטות, הגבלות תנועה, סגרים ועוד ללא אישור הכנסת ואת אישור הכנסת, בדרך כלל את אישור ועדת חוקה, מבקשים עד  14 ימים מרגע ההחלטות, תוך כדי שהצו כבר בתוקף, כך יוצא שלכנסת ישראל, אותם מחוקקים שהציבור הישראלי שלח לשרת אותו ולעבוד עבורו, אין שום יכולת לדון, להשפיע, להחליט בנוגע למגבלות הקורונה ולרוב מהווים  חותמת גומי של הממשלה, דבר שלא היה קיים קודם לקורונה ולמעשה מפר זכויות אזרח רבות ואף חוקי יסוד כגון חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ועוד.

בפסיקה נטען כי הגבלות התנועה שללו זכויות אזרח בסיסיות ולכן הכרזת מצב החירום לא הייתה מספקת בכדי לתת גיבוי חוקתי לכך.

ממשלת ספרד הכריזה על "מצב חירום" ביום ה 14 למרץ 2020  ובמשך 6 השבועות הראשונים הורו לאזרחים להישאר בבתים ולצאת רק לשם קניית מצרכים בסיסיים, אפילו פעילות גופנית מחוץ לבית נאסרה.

מקורות:

https://mainichi.jp/english/articles/20210715/p2g/00m/0in/038000c

https://www.reuters.com/world/europe/spanish-court-says-covid-19-state-emergency-was-unconstitutional-2021-07-14/

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/spain-rules-pandemic-lockdown-unconstitutional-b1884038.html

https://apnews.com/article/europe-business-health-government-and-politics-courts-a0a36ebadb24600e122e2f1fb035011c

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: