מבזקים

10 קווי אוטובוס יונגשו לאנשים בעלי מוגבלות

תוכן עניינים

אחרי שנים של הדרת אנשים עם מוגבלות מקווי אוטובוס בינעירוניים, אושר התקציב. 10 קווי אוטובוס בינעירוניים יונגשו גם לאנשים עם מוגבלות בעלות מוערכת של 6 מיליון שקלים

אהרון קלפה | כ"ו באב תשפ"א | יום רביעי 4 באוגוסט 2021 | מערכת ישראל ניוז

הכנסת אישרה בתקציב המדינה סעיף תקציבי לטובת הנגשת קווי אוטובוס בינעירוניים, אשר באופן מפתיע למדי עד היום 0 קווים בינעירוניים היו נגישים לאנשים עם מוגבלות.


צילום: יעל שמידט

התקציב עבר בעקבות מאבק עיקש שהובילו ח״כ ובוגרת תוכנית וחברת לינק 20 שירלי פינטו (ימינה),  לינק 20 – רשת מנהיגות של צעירים עם וללא מוגבלות, הפועלת לקידום שוויון, גיוון וזכויות של א.נשים עם מוגבלות , באמצעות חיזוק המנהיגות דיגיטלית, רישות הצעירים לקידום מטרות משותפות ופעילות לשינוי תודעה ציבורית באמצעות המדיה החברתית. לינק 20 הוקמה ביוזמת קרן משפחת רודרמן ופועלת כיום במועצה הישראלית להתנדבות ובשיתוף עם קרן משפחת רודרמן, קרן גנדיר והקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון.

לינק 20 פועלת לקידום התחבורה הציבורית למעלה משלוש שנים. את המאבק החלו עשרות פעילי התנועה על פי דו"ח שהוציאה קרן משפחת רודרמן בעזרת יועץ התחבורה ומנכ"ל 15 דקות לשעבר, גיל יעקב. הדו"ח מציג את חוסר הנגישות של התחבורה הציבורית כאחד החסמים המרכזיים העומדים בפני אנשים עם מוגבלות וחושף את העדר הטיפול של המדינה בהבטחת הזכות לניידות לעצמאות ולשוויון עבור אנשים עם מוגבלות.

ב-2019 הוציאה לינק 20 דו"ח "נעים ושווים" העוסק במשקלן של הרשויות המקומיות בהנגשה של תחבורה ציבורית. יחד עם הדו"ח הופקה בארגון ובתמיכת קרן משפחת רודרמן סדרת רשת בשם "המירוץ לשוויון", במסגרתה שלושה זוגות עם סוגים שונים של מוגבלות מנסים להגיע מתל אביב לכנסת ישראל בתחבורה ציבורית. את התחקיר לסדרה ערכה חברת התנועה וחברת הכנסת בהווה שירלי פינטו. הסדרה הגיעה לקרוב לשני מיליון צפיות וכ-10,000 אנשים חתמו על מסמך הדרישות שלנו להנגשה של תחנות אוטובוס, תקציבים המצויים אצל הרשויות המקומיות אך אינם מנוצלים על ידן.

ב-2020 פרצה לחיינו גם מגפת הקורונה שבה אנשים עם מוגבלות הוצאו לחל"ת פי שניים יותר מיתר האוכלוסייה. בדו"ח "נעים ושווים" הראו לינק 20  כי מעסיקים מעידים בעצמם על הוצאות התחבורה בחסם המרכזי בהעסקת אנשים עם מוגבלות. התחבורה הציבורית כולה פעלה במתכונת מצומצמת, והרכבת חדלה מלפעול בסופי שבוע ובערבים. מאחר שבישראל יש 0 אוטובוסים בינעירוניים נגישים, אנשים עם מוגבלות למעשה לא יכלו עוד להתנייד מעיר לעיר בסוף השבוע או לחזור בערב מהעבודה. 

חברי לינק 20 הכינו קמפיין נוסף בשם "לא ביקשנו להגיע לירח" ובעקבותיו נשלחו מאות ואולי אלפי מיילים למשרד התחבורה המבקשים להנגיש אוטובוסים בינעירוניים בישראל. 

בעקבות הלחץ, משרד התחבורה שלח מכתב כי הם עומדים להכין פיילוט שיבחן את הנגשת משרד התחבורה ולאחר מספר חודשים משרד התחבורה אכן הוציא הודעה כי הוא מזמין את הציבור להכין עבורו פיילוט להנגשה של אוטובוסים בינעירוניים. לצערנו הרב משרד התחבורה לא הוציא כל הודעה בדבר גורלו של הפיילוט. בהשתתפות בישיבות של משרד התחבורה הועלה על ידי לינק 20 נושא הפיילוט, נאמר כי משרד התחבורה מאד מעוניין אך אינו מוצא לכך תקציב.

לאחר מספר חודשים משרד התחבורה פירסם שקיבל את הפיילוט שהצענו אך מסגרת מצומצמת מאוד –  המשרד פרסם פיילוט שכולל 2 קווים ו8 אוטובוסים בלבד שיופעלו במרכז הארץ. ההיקף המצומצם של הפיילוט לא יאפשר לבחון את ההיבט התפעולי מצד הנוסעים, חווית הנסיעה, ונגישות בשל שהינו פונה לקהל מצומם. הפיילוט הנ"ל אינו תואם את המתווה שהוצע על ידנו ואינו יכול לבחון באופן מיטבי ביקוש או צרכי תפעול של קווים בינעירוניים נגישים. שלחנו מכתב תגובה למשרד התחבורה ופעלנו לעורר את העניין הציבורי למהלך המבזה של משרד התחבורה 

כמו כן עם פרסמו של חוק ההסדרים בשבוע האחרון (אוגוסט 2021) פעילי לינק20 שלחו מכתב תגובה למשרד האוצר אשר מביע את מורת רוחם מכך שאין ולא התייחסות אחת לנגישות בתוכניות התחבורה של ישראל לשנה הקרובה.  מטרתנו הייתה לנסות לשנות את צעדיו גזרותיו של משרד האוצר

ח״כ שירלי פינטו, ימינה: "אני מברכת על כך שלאחר 3 שנים של כאוס למדינת ישראל יש תקציב המביא איתו בשורות אמיתיות עבור אנשים עם מוגבלות. עם כניסתי לתפקיד יזמתי וקידמתי את הנושא מול ראש הממשלה, נפתלי בנט שהבין את החשיבות ונרתם למאמץ. הנגשת 10 קווי אוטובוס = 60 אוטובוסים בין עירוניים שישרתו ציבור רחב שעד כה לא נלקח בחשבון.  הדרך עוד ארוכה, אך מהפכת הנגישות בתחבורה הציבורית החלה!"

שירה רודרמן, מנכ״לית קרן משפחת רודרמן: ״אין גאה ממני על ההישג האדיר של תנועת לינק 20 ושל בוגרת התנועה וחברת הכנסת, שירלי פינטו. כאשר הקמנו את לינק 20 חלמנו שצעירים עם וללא מוגבלות יפעלו יחד למען מטרות משותפות שיטיבו עם החברה כולה. הדו"ח שהוצאנו ב-2018 "נעים ושווים" הוכיח עד כמה יכולה נגישות התחבורה הציבורית להשפיע על השתתפותם של אנשים עם מוגבלות בתחומי חיים מרכזיים ובחברה הישראלית, וכן לאפשר להם חיים עצמאים, מלאים ושוויוניים. אנו מאמינים כי שינוי בתחום השילוב יתרחש רק אם אנשים עם מוגבלות יובילו את השינוי בעצמם בתקווה כי זוהי הסנונית הראשונה לשינויים רבים שחברי לינק 20 עוד יובילו בעתיד. כן ירבו".

לינק 20 היא רשת של מנהיגים צעירים עם וללא מוגבלות, התנועה נוסדה ביוזמת קרן משפחת רודרמן מתוך הרעיון שצריך להיות קול לאנשים עם מוגבלות עצמם שיגיע גם לזירות התקשורתיות הציבוריות והתרבותיות. לינק20 מפעילה תכניות מנהיגות לצעירים עם וללא מוגבלות. יחד חברי התנועה מובילים מאבקים חברתיים לשינוי מדיניות, וגם משתפים פעולה ומסייעים זה לזו ביוזמות עצמאיות. הרשת מורכבת מאנשים צעירים ויצירתיים מאד שמעוניינים לשנות להוסיף לשיח המוגבלויות את קולם של האנשים עצמם בדרכים שונות ומגוונות. יחד מפעילים חברי הרשת שלל פלטפורמות דיגיטליות, עובדים מול התקשורת, ויוזמים מהלכים ציבוריים. לינק20 חותרת לכמה שיותר שיתופי פעולה עם ארגונים בחברה האזרחית על מנת לממש יחד מטרות משותפות. להנגשת התחבורה הציבורית פעלו לינק 20 לצד ארגונים של אנשים עם מוגבלות וגם עם ארגוני תחבורה ציבורית וסביבה וזאת מתוך האמונה שעולם נגיש יותר עבור אנשים עם מוגבלות הוא עולם נגיש יותר עבור כולם.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: