מבזקים

קבר אחים התגלה בחצר בית פרטי בפולין

תוכן עניינים

בצל המשבר עם פולין: מבצע חשאי הוביל לגילוי קבר אחים בן 79 שנים מתקופת השואה בחצר בית פרטי בפולין. ראש העיירה הפולני שהגיע לטקס גילוי המצבה, אמר: "הפוליטיקה בין ישראל לפולין לא מעניינת. נמשיך לפעול עם היהודים לשימור זיכרון השואה"

אהרון קלפה | י"א באלול תשפ"א | יום חמישי 19 באוגוסט 2021 | מערכת ישראל ניוז

מידע מודיעין מיוחד שהגיע לשליחי המרכז הבינלאומי שם עולם הוביל לגילוי קבר ובו 60 גופות, בעיירה יהודית שנכחדה כליל בשואה. במהלך טקס גילוי הקבר התגלו שמות חלק מהיהודים הטמונים בקבר, ביניהם 20 ילדים.


באדיבות המכון הבינלאומי "שם עולם"


באדיבות המכון הבינלאומי "שם עולם"

בצל הסערה על חוק הרכוש הפולני שהוביל למשבר ביחסים בין המדינות, השבוע הגיע מידע חדש ומפתיע לשליחי המרכז הבינלאומי "שם עולם" בפולין, אשר הצביע על מספר מקומיים שיש בידיהם מידע שעבר מאב לבן על קבר אחים יהודי מתקופת השואה שנמצא בעיירה ויסלוביץ. השליחים שהגיעו למקום החלו לדלות בעדינות מידע מהמקומיים. שלושה אנשים המתגוררים בעיירה שני זקנים וצעיר, תיארו באוזניהם את המקום המשוער שבו שמעו מהוריהם או ראו בעצמם שקיים קבר גדול. הם כיוונו את השליחים לאזור המיועד. במבצע מורכב וחשאי, הוא גילה שמדובר בשטח של חצר בבית פרטי בעיירה. הוא ביקש את אישורו של המקומי בעל הבית ובעזרת מכשור טכנולוגי וסורק קרקע גילה את המיקום המדויק בו התגלה בור ענק ובו נקברו 60 גופות יהודים שנרצחו במהלך השואה, מתוכם 20 ילדים.

הרב אברהם קריגר יושב ראש המרכז הבינלאומי "שם עולם" ניהל את המבצע מישראל וסיפר: "כבר קשה בימינו, אחרי כל כך הרבה שנים להגיע לגילוי כל כך מצמרר. מצאנו קבר אחים חדש, שלא ידענו בכלל על קיומו. לא העלינו בדעתנו שאחרי כל כך הרבה שנים נצליח למצוא זיכרון ולהקים מצבה לזכר היהודים שנספו במקום. בזכות העבודה של שליחי שם עולם, הצלחנו להצליב מידע ולאתר את שמותיהם של חלק מגופות היהודים הנמצאות באותו קבר שאיתרנו".

היום התקיים טקס מיוחד בפולין בהשתתפות הרב קריגר וראש העיירה ומקומיים נוספים שהגיעו לכבד את זכר היהודים שנרצחו. במהלך הטקס התגלו שמותיהם של חלק מהיהודים הטמונים בקבר ביניהם משפחת שמעון לנג וילדיו, משפחת גרשון פיש וילדיו, משפחת פיוול מנדל וילדיו. כעת פועלים בשם עולם לאתר את קרובי משפחתם ששרדו את המלחמה.

על אף המשבר ביחסים בין המדינות על רקע החוק הפולני, התושבים המקומיים מביעים התרגשות גדולה לאור הגילוי החדש ומקבלים את פני המשלחת היהודית בכבוד ושיתוף פעולה מלא.

שנת הקורונה הייתה הזדמנות לשליחי שם עולם הנמצאים ברחבי אירופה לאתר מידע חדש ויוצא דופן בשטח. מרבית הספריות והארכיונים בפולין בהם נהגו לחפש בשגרה מסמכים ומידע חדש, היו סגורים בשל המגיפה וכך מצאו עצמם מחפשים מידע בדרכים חדשות ויצירתיות. הם הגיעו לבתיהם של מקומיים, חפשו ממצאים בשטח, ערכו סיורים בעיירות נידחות, יצרו קשרים עם תושבי עיירות שבהן חיו יהודים בתקופת השואה והגיעו לגילויים חדשים.

רקע היסטורי אודות מיקום האתר: העיירה וויסלוויצה או בשמה היהודי ויסלוביץ היא עיירה יהודית בפולין שנכחדה במהלך השואה. בעיירה ויסלוביץ חיו אלפי יהודים מתחילת המאה ה19 ופעלו בה מסגרות דתיות, חינוכיות, ציוניות והתקיימו בה חיים יהודים שוקקים עד פרוץ המלחמה. עם פרוץ המלחמה הוקם בעיירה גטו פתוח, שהתנהל כגטו לכל דבר אך היה נפתח ונסגר בשעות מסוימות לצרכים מוגדרים.

על הגטו פיקד יהודי מטעם היודנרט. בתחילת 1942 החלו הנאצים לחטוף יהודים מהגטו למחנות עבודה והשמדה. במקביל כרו שני בורות בעיירה ששימשו כקבר אחים בכל פעם שהנאצים הוציאו להורג משפחה מקומית או יהודים בודדים.

בשלהי המלחמה, הוצעדו היהודים שנותרו בעיירה למחנות ההשמדה בלזץ' ולוולדובה ושם נרצחו על גדת הנהר בוג. אלפי היהודים שחיו בעיירה נרצחו תוך זמן קצר ובכך נגדעה שושלת המשפחות וזכר העיירה כולה. מאז ועד היום לאורך השנים, העיירה ויסלוביץ ידועה כעיירה שנכחדה בתקופת השואה ולא נותר ממנה זכר.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: