מבזקים

חרדות אצל נשים בהריון

תוכן עניינים

חרדה בהריון היא לא תופעה חריגה, אך יש נשים שאצלן הסימפטומים חמורים יותר וגורמים למתח ולהימנעות מפעילויות. חרדות אלו עלולות להפריע להן בתפקוד בבית, או בעבודה, או בטיפול בילדים

בטי שרם | י"א באלול תשפ"א | יום חמישי 19 באוגוסט 2021 | מערכת ישראל ניוז

נשים רבות חוות דאגות במהלך שלבי ההיריון השונים. נושאים נפוצים הם תקינות ההיריון ובריאות העובר. חרדה בתקופה שממש לפני או אחרי הלידה היא נפוצה והרבה פעמים בכלל לא מדווחים עליה, אבל היא נוכחת אצל הריוניות רבות מאוד. 

חרדות במהלך ההיריון מתבטאות בטווח של תגובת רגשיות, פיזיות והתנהגותיות שחוות נשים ולעיתים גם גברים במהלך ההיריון. הסימנים יכולים לנוע בין תגובה מתונה, או קלה לבין מצבים חמורים של פחדים וחרדות שיופיעו במהלך ההיריון ואף לפניו. ישנן נשים שמדווחות על התקפי חרדה ממשיים ועוצמתיים מאד במהלך ההריון הראשון, אך לא רק.

לעיתים החרדות נסובות סביב השלכת ההיריון על האישה עצמה וסביבתה הקרובה, השינויים הגופניים שהאישה חווה, ההשפעה על הקשר הזוגי, על הילדים הנוספים אם נמצאים והעומס הכלכלי הנלווה להריון. ישנן נשים העסוקות בשלבים שלאחר הלידה והתפקוד האמהי הנדרש. כל אלה דאגות אופייניות לשלב חיים זה ונחשבות תואמות מצב. קיימים מצבים בהם הדאגנות נמצאת בעוצמה רבה עד כדי התפתחות תחושות חרדה המלוות בעומס חשיבתי, תסמינים גופניים כגון דפיקות לב, קוצר נשימה, הפרעות בשינה או תאבון, תחושת מצוקה ולעיתים התנהגות המנעותית.

"חרדה בהריון ואחרי לידה היא לא תופעה חריגה, אבל יש נשים שאצלן הסימפטומים יותר חמורים וגורמים למתח ולהימנעות מפעילויות, ומפריעים להן בתפקוד בבית או בעבודה, או בטיפול בילדים" אומרת בטי שרם, הבעלים והמייסדת של מכללת אפקט. "חשוב לאוורר רגשות בכל יום, לבצע מנהג של שיחת אוורור רגשות זה יכול להיות עם חברה, בן הזוג, הורים כל אדם שאתם מרגישים בנוח איתו, פשוט לספר לו איך אתם מרגישים ולתת לרגשות מקום".

איך מתגברים על חרדות בהריון?

בטי שארם מציעה להתגבר על חרדות בזמן הריון על ידי מספר תרגילים: כתיבה היא כלי מרפא , אני מאוד ממליצה לכתוב בכל יום לפחות 10 דקות ולתת למחשבות שלכם ביטוי על דף הנייר, תוך כדי הכתיבה המוח שלכם יירגע והפרופורציות יחזור. חשוב מאוד להזכיר לעצמכם פרופורציות, שהכל ייחסי ושהדבר הכי גרוע יש בו גם טוב, בכל דבר בעולם יש צד טוב וצד רע, יש להזכיר לעצמנו את הצד הטוב בכל דבר.

להשתמש בכלי שנקרא דמיון מודרך כדי לדמיין את ההריון שחוויה מדהימה שכוללת בסופה לידה קלה ופשוטה, בכל יום לדמיין את החוויה לפחות 5 דקות, המוח שלנו לא מבדיל בין דמיון לבין מציאות ולכן החוויה תהיה אמיתית בסופו של דבר. כמובן שנשים בהריון צריכות להקפיד על לקיחת וויטמינים לפי הצורך לפעמים עייפות יכולה להוביל לדאגה ואפשר לפתור את זה בכלים מאוד פשוטים.

גם לנשים בהריון חשוב לשמור על פעילות גופנית למי שכבר עשתה פעילות לפני ההריון פשוט להמשיך ולבצע ולמי שלא עשתה אפשר לצאת להליכות קצרות או הליכה בחוף הים. לשמוע מוסיקה שאוהבים בכל יום, ולרקוד כן ממש כך לרקוד.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: