מבזקים

ליל הושענא רבה בבית נשיא המדינה

תוכן עניינים

נשיא המדינה ורעייתו ערכו בבית הנשיא אירוע לימוד להושענא רבה בסימן 200 שנה לפטירת הרב רפאל בירדוגו: "עלינו כעם, כחברה וכמדינה לאמץ באהבה גם את שורשיה של מסורת יהודי ארצות ערב והאיסלאם, מה שמכונה יהדות המזרח, ולהפוך אותה לנדבך משמעותי ומשפיע בהתנהלותנו ובאורחות חיינו כציבור וכפרטים, ובראש ובראשונה – להכיר, ללמוד, לדעת"

אהרון קלפה | כ' בתשרי תשפ"א | יום ראשון 26 בספטמבר 2021 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ערכו היום, יום ראשון, כ' בתשרי, 26 בספטמבר, אירוע לימוד להושענא רבה בבית הנשיא. האירוע התקיים בסימן מליאת 200 שנים לפטירת רבי רפאל בירדוגו ובהשתתפות רבה של ירושלים, הרב שלמה משה עמר, נשיא האקדמיה ללשון העברית, פרופסור משה בר-אשר והרב דוד בירדוגו, דור שישי לרב רפאל בירדוגו. באירוע השתתפו בנוסף רבנים, חוקרים וצאצאים של הרב.



לפני 200 שנה, ערב הושענא רבא, הלך לעולמו רבי רפאל בירדוגו המכונה ״המלאך רפאל״- מענקי רבני מרוקו שהשאיר חותם ומורשת מפוארת בהיסטוריה של יהדות המזרח. האירוע, שכלל לימוד מיוחד לליל הושענא רבה לזכרו, הוא יוזמה של חתן פרס ישראל ונשיא האקדמיה ללשון העברית, פרופסור משה בר-אשר.

הנשיא איחל לאורחיו ולכל בית ישראל חג שמח ואמר: ""המלאך רפאל", ר' רפאל בירדוגו עליו השלום היה דמות מופת של שילובים. מתוך כתביו, מתוך פסקיו והנהגותיו עולה דמות עשירה ורבת פנים דמות שהיה בכוחה, מצד אחד, לצלול לעומקם של עולמות הגות ורוח להיות כל כולו שקוע בתורה בקיא בפשט ובדרש ברמז ובסוד, ויחד עם זאת, לא לאבד לרגע קשר עין עם המציאות החברתית, עם העני המתדפק על הפתח, עם השאיפה לתיקון עולם. אולי בעקבות העובדה שידע על בשרו דלות, רעב ומצוקה, הוא פסק את פסקיו מתוך אמפתיה וקשב באחריות וברגישות מעוררות כבוד."

עוד הוסיף הנשיא: "בעיני, גם לולא היה זה יום פטירתו אין מתאים יותר מחג הסוכות לזכור ולהזכיר את דמותו של "המלאך רפאל". סוכות הוא חג של חזרה לפשטות. סוכות הוא חג של יציאה אל העולם, של מפגש חי עם האנשים שמסביב, ועם הטבע, של הזדקקות למינימום ההכרחי. הרוח הזו של סוכות, של חיבור עמוק למסורת, של מחוייבות ורגישות לאדם, ושל פשטות ונועם הליכות, הולמת להפליא את רוחו של ר' רפאל. ואם נזכה לשאוב ממנה ולו רק מעט ליתר ימות השנה, לבתי הקבע שלנו, אשרינו."

"יקירותיי, יקיריי, צר לי שסיפורה של המסורת הזאת הודר אל שולי ההשפעה והתודעה הלאומית. זו טעות היסטורית, וערב זה הוא חלק מהתיקון. לא כולנו זכינו להכיר את סיפורו של ר' רפאל בירדוגו, כמו גם סיפורם של ר' אברהם ור' רפאל אנקווא, רבני משפחת אבן דנאן החשובה, וסיפורם של רבים אחרים מחכמי יהדות המזרח, מרוקו וצפון אפריקה. עלינו כעם, כחברה וכמדינה לאמץ באהבה גם את שורשיה של מסורת יהודי ארצות ערב והאיסלאם, מה שמכונה יהדות המזרח, ולהפוך אותה לנדבך משמעותי ומשפיע בהתנהלותנו ובאורחות חיינו – כציבור וכפרטים, ובראש ובראשונה – להכיר, ללמוד, לדעת."

הנשיא סיכם את דבריו ואמר: "בית הנשיא הוא ביתם של כל אזרחי מדינת ישראל וסוכת הנשיא היא סוכתם של כל אחד ואחת, והיא פתוחה לכל. נכון, לצערנו השנה לא אירחנו את העם בישראל באופן פתוח וחופשי בסוכתנו בגלל הנחיות הקורונה, אלא מיכל ואני שמחנו לארח קבוצות של אזרחים שסיירו במסגרת מרכז הביקורים של בית הנשיא. אבל אני תקווה שנשיב את מסורת הבית הפתוח והסוכה בשנה הבאה".

"הבית הזה ימשיך להיות כתובת ומענה לכל אזרח ואזרחית, מכל שכבות האוכלוסייה וגווניה, מכל מסורת ומכל אמונה, להשמעת קול, ולהבעת כאב, ובתקווה – גם לשמחה ולברכה, ולשינוי חברתי עמוק של אהבת ישראל. חג שמח לכולכם, פתקא טבא לכל בית ישראל".


צילום: חיים צח/ לע״מ

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: