מבזקים

דיני עבודה

תוכן עניינים

דיני עבודה מכסים את התחום הרחב והחשוב כל כך לכולנו – של העסקת עובדים. הדגשים הבאים יעשו לכם סדר בנושא, בין אם אתם מעסיקים ובין אם אתם עובדים.

האם חייבים לחתום על חוזה עבודה לפי חוק

החוק לא מחייב לחתום על חוזה עבודה. אם תשאלו עו"ד לדיני עבודה, הוא בדרך כלל ימליץ לעגן את כל תנאי העבודה בהסכם. הסכם זה מפרט את כל הזכויות והחובות, הן של המעסיק והן של העובד. זהו סוג של תיאום ציפיות והוא בהחלט מכניס סדר בדברים. דיני עבודה לא קובעים שחייבים לחתום על הסכם, אך זה בהחלט כדאי. עם זאת, מעסיקים כן מחויבים בחוק לציין את תנאי העבודה. הסכם עבודה לרוב יפרט דברים רבים נוספים, כגון מחויבות העובד לשמור על סודיות או להימנע מתחרות ישירה במעסיק שלו.

הקשר בין דיני עבודה לבין הסכם קיבוצי או חוזה

ביחסי העבודה בישראל ניתן למצוא הסכמים אישיים (חוזי עבודה) הסכמים קיבוציים וברקע יש לנו את דיני העבודה. דיני עבודה אלה הם חוקים שהמחוקק ראה לנכון להגדיר. חשוב להבין את הקשר בין דיני עבודה לבין חוזה אישי או הסכם קיבוצי. חוזה אישי או הסכם קיבוצי, שנחתם מול גורם יציג בשם קבוצת עובדים, יכולים להגדיר תנאי עבודה מסוימים. גם דיני עבודה מגדירים תנאי עבודה מסוימים, כגון שכר מינימלי לשעה. הכלל הוא כזה: דיני העבודה מציגים רף מינימלי ומחייב. אף הסכם עבודה לא יכול לגרוע ממה שנותן החוק. לא חוזה אישי ולא חוזה קיבוצי יכולים לחייב עובד לוותר על המגיע בחוק. הסכמים כאלה הם לא חוקיים ובטלים.

דיני עבודה וזכויות סוציאליות

דיני עבודה, בחלקם הגדול, מהווים סוג של זכויות סוציאליות שהמדינה מגדירה כזכות יסוד. זכויות אלה חזקות יותר מאשר האמור בדיני חוזים. אם חוקי העבודה מגדירים לדוגמא זכאות לימי חופשה בשנה, מדובר בזכות סוציאלית חוקית. המעסיק לא יכול לגרוע מכך. דיני העבודה עוסקים בשלל נושאים. לדוגמא, הם מטפלים בעסקת נוער, לדוגמא גיל מינימלי שבו ניתן להעסיק. החוק נועד למנוע אפליה, הוא בא להגדיר תנאים לפיטורין ומגדיר תנאי עבודה שנועדו לשמור על חייו ובריאותו של העובד. החוקים מגדירים לדוגמא כי לפני פיטורין מחויב המעסיק לקיים שימוע. במידה ומעסיק לא פועל על פי הוראות החוק, הוא עלול לגלות כי תוגש מולו תביעה בבית המשפט לענייני עבודה.

המטרה – יחסי עבודה תקינים ואיזון נאות

שמירה על יחסי עבודה תקינים מהווים אינטרס הדדי, הן של ציבור העובדים והן של ציבור המעסיקים. דיני עבודה נועדו להשיג ככל האפשר סביבה של יחסי עבודה תקינים ואיזון נאות בין זכויות העובדים וזכויות המעסיקים. בכל מקרה של שאלה וכן לפני קליטת עובד או פיטורין, אפשר להתייעץ עם עורך דין ובכך, למנוע סנקציות הנובעות מהפרת החוק.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: